اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

مدیران مدارس موظف به حضور در برنامه سنجش صلاحیت حرفه‌ای هستند

مشاور وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه تمامی مدیران مدارس موظف به حضور در برنامه سنجش صلاحیت حرفه‌ای هستند، گفت: تفویض اختیار و مدرسه محوری نیاز به تأیید شایستگی مدیران مدارس دارد تا بتوانند به‌عنوان رهبران آموزشی و تربیتی در مدارس فعالیت کنند.

مدیران مدارس موظف به حضور در برنامه سنجش صلاحیت حرفه‌ای هستند

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، فریبرز حمیدی مشاور و جانشین وزیر در ستاد راهبردی مدرسه محوری با اشاره به‌ضرورت طراحی و استقرار نظام سنجش شایستگی‌های حرفه‌ای منابع انسانی، اظهار کرد: ازآنجایی‌ که آموزش، بهسازی مهارت‌ها و شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران و توجه به بالندگی آن‌ها از عوامل مهم ایجاد تحول در نظام آموزشی به شمار می‌آید که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم منجر به بالا رفتن بهره‌وری و توسعه نیروی انسانی می‌شود، ضرورت طراحی و استقرار نظام سنجش شایستگی‌های حرفه‌ای منابع انسانی با اولویت سنجش شایستگی مدیران مدارس باهدف آموزش و ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران عملیاتی، بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

وی افزود: این مهم، در سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش‌وپرورش کشور، ابلاغی مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و قانون برنامه چهارم، پنجم و ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، مورد توجه قرار گرفته و وزارت آموزش‌وپرورش، موظف به طراحی و استقرار نظام یکپارچه سنجش صلاحیت‌ها و شایستگی‌های حرفه‌ای منابع انسانی شده است.

مشاور و جانشین وزیر در ستاد راهبردی مدرسه محوری بابیان اینکه در این برنامه قرار است هر یک از مدیران مدارس به رهبر مدیریت آموزشی تبدیل شوند، گفت: تفویض اختیار و مدرسه محوری نیاز به تأیید شایستگی مدیران مدارس دارد تا آن‌ها بتوانند به‌عنوان رهبران آموزشی و تربیتی در مدارس به فعالیت خود ادامه دهند.

وی در ادامه اضافه کرد: هرچند آیین‌نامه مدارس، سند تحول، شوراهای مدارس و مشارکت اولیا در اختیار مدیر مدرسه قرار دارد اما زمانی مدیر مدرسه می‌تواند به‌تنهایی برای اداره مدرسه تصمیم‌گیری کند که خود شایستگی‌های لازم را داشته باشد.

مشاور و جانشین وزیر در ستاد راهبردی مدرسه محوری تصریح کرد: برای اجرای برنامه سنجش صلاحیت حرفه‌ای مدیران، ابتدا شایستگی‌ها تعریف و معیارهای لازم مشخص شد که شایستگی‌ها شامل مجموعه‌ای از نگرش‌ها، دانش، باورها و توانایی‌های یک مدیر است و به‌صورت رفتاری در نتایج عملکرد ممتاز یک زمینه شغلی مشخص می‌شود.

حمیدی ادامه داد: مدل شایستگی حرفه‌ای یک فرصت معتبر و قابل‌مشاهده و اندازه‌گیری است مبنی بر اینکه یک مدیر چه توانمندی‌ها و نگرش‌هایی باید داشته باشد که به‌صورت رفتاری، خروجی عملکرد مدیر را بررسی کند.

وی با اشاره به اینکه در این برنامه مدیران در دو بخش شایستگی‌های عمومی و حرفه‌ای موردسنجش قرار می‌گیرند، اظهار کرد: شایستگی‌های عمومی شامل مجموعه‌ای از ویژگی‌های شخصیتی، رغبت‌ها و باورهای ارزشی و شایستگی حرفه‌ای شامل مجموعه معرفت‌ها، قابلیت‌ها و توانمندی‌ها است که برای این منظور اصولی همچون جامعیت، انگیزش و فرآیندها تعیین‌ شده است.

حمیدی اضافه کرد: نتیجه این توانمندسازی مدیران، ایجاد خوداتکایی و خودباوری، تأکید بر استفاده از ظرفیت داخلی و خارجی مدارس، ایجاد رقابت بین مدیران، ایجاد زمینه برای استانداردسازی مدیریت آموزشی و تضمین کیفیت مدارس خواهد بود.

مشاور و جانشین وزیر در ستاد راهبردی مدرسه محوری خاطرنشان کرد: تمامی مدیران مدارس موظف به حضور در برنامه سنجش صلاحیت حرفه‌ای هستند و در پایان دوره به شرکت‌کنندگان گواهی صلاحیت و شایستگی مدیریت مدرسه ارائه می‌گردد.

وی توجه همه‌جانبه به مجموعه شایستگی‌های عمومی و حرفه‌ای مدیر مدرسه، به‌روزرسانی مستمر صلاحیت‌ها و شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران متناسب با تحولات و پیشرفت‌های علمی و فناوری مرتبط، ایجاد سازوکارهای انگیزشی لازم برای تشویق و ترغیب افراد مستعد و علاقه‌مند به قبول مسئولیت مدیریت مدرسه و مشارکت در ارتقای صلاحیت‌های عمومی و حرفه‌ای و اصلاح فرآیندها و ضوابط انتخاب و انتصاب مدیران مدارس را ازجمله ویژگی‌های این برنامه برشمرد.

حمیدی تأکید کرد: اجرای این برنامه توانمندسازی مدیران مدارس برای مداخله و بهسازی سازمان‌یافته فرآیندهای اداره مدرسه در چارچوب الگوی مدرسه محوری و شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامه سنجش صلاحیت حرفه‌ای مدیران و انجام اصلاحات لازم را محقق خواهد کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول