اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

وعده های مكرر بی‌سرانجام/ تعطیلی نخستین موزه ادب و عرفان کشور در اهر به 7 سال رسید

یکی از 28 موزه استان آذربایجان شرقی، موزه ادب و عرفان کشور در شهرستان اهر است که متأسفانه در سایه بی‌توجهی مسوولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، تعطیلی آن به هفت سال رسید.

 وعده های مكرر بی‌سرانجام/ تعطیلی نخستین موزه ادب و عرفان کشور در اهر به 7 سال رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اولین موزه ادب و عرفان کشور در سال 1374 و در محل سرسرای بقعه شیخ شهاب‌الدین محمود اهری عارف بزرگ قرن هفتم هجری تاسیس شد و تا سال 1391 و قبل از زلزله ارسباران فعالیت داشت ولی متأسفانه به جهت خسارتی که در این زلزله به ساختمان و اثر تاریخی بقعه شیخ‌شهاب‌الدین وارد شد، این موزه نیز تعطیل و کلیه آثار موجود در این موزه به تبریز منتقل شد و تاکنون که از زلزله ارسباران بیش از هفت سال می‌گذرد، همچنان تعطیل است و کسی جوابگوی این مشکل و معضل نیست.

شهر اهر که پیش از اسلام اوزانلار نام داشت و بعد به میمد مشهور شد و پس از اسلام هم اهر یا اهریچ نام گرفت، بیش از هر چیز با طبیعت بکر و زیبا و سرسبز و آب و هوای خوشش شناخته می شود. اما اهر شهری تاریخی است و برخوردار از قلعه ها و تپه های باستانی و بناهای تاریخی که همه اینها می تواند این شهر را به یکی از مقاصد مهم و جذاب گردشگری کشور تبدیل کند. از میان آثار تاریخی اهر، آرامگاه شیخ شهاب الدین اهری که سال 1311 به ثبت ملی رسید و سال 1374 به موزه ادب و عرفان ایران تبدیل شد، چیز دیگری است.

این بنای باشکوه و زیبا اما هفت سال پیش و زمانی که زمین لرزه ۶.۴ ریشتری، آذربایجان شرقی و استان های همجوارش را لرزاند و شهرستان های اهر، ورزقان و هریس را زیر و رو کرد و صدها کشته و هزاران مجروح برجای گذاشت، تخریب شد. درواقع زلزله بیشترین خسارت را به شهرستان اهر وارد کرد و موزه عرفان کشور هم یکی از هزاران بنایی بود که بخش هایی از آن تخریب و درهایش به روی گردشگران بسته شد.

بازسازی شهر آغاز شد و مرمت آرامگاه شیخ شهاب الدین اهری هم در فهرست بازسازی ها قرار گرفت، اما این بازسازی هنوز به سرانجام نرسیده با این که مسوولان میراث آذربایجان شرقی و شهرستان اهر بارها وعده اتمام بازسازی این مجموعه دیدنی را به مردم دادند.

 با گذشت  7 سال از زلزله ارسباران  مردم منطقه منتظر بازگشایی نماد و فیروزه ارسباران (بقعه شیخ شهاب الدین  محمود اهری ) و موزه ادب و عرفان در این بنای تاریخی  هستند که متاسفانه  وعده وعیدهای مدیرکل و سایر  مسئولان میراث فرهنگی در فعالیت دوباره آن  محقق نشده و عید امسال نیز گردشگران و مسافران نوروزی با درهای بسته این مجموعه فرهنگی تاریخی مواجه شدند. 

 

امیدواریم وعده جدید مسئولان امر در بازگشایی مجدد آن  بزودی محقق شود و این بنای ارزشمند تاریخی  رونق گذشته خود را بازیابد و دربش همچنان بر روی  علاقمندان  باز باشد.

در این خصوص مدیر فنی اداره کل میراث فرهنگی استان آذربایجان‌شرقی در بازدید از روند مرمتی این  بقعه از بازگشایی مجدد ساختمان بقعه شیخ شهاب الدین محمود اهری و راه‌اندازی موزه ادب و عرفان اهر خبر داد.

قوچی گفت: با پیگیری‌های انجام شده و تلاش ویژه این حوزه، مرمت و بازسازی این مجموعه که در زلزله سال 91 آسیب جدی دیده بود و عملیات مطالعاتی و نحوه مرمت آن توسط اساتید دانشگاه هنر اسلامی انجام می‌شد به اتمام رسیده است.

وی گفت: خوشبختانه بحث کاری و مرمت لازم انجام شده و تأسیسات مکانیکی، الکترونیکی، سیستم حفاظتی، همه به روز شده‌اند و هم اکنون در مرحله کف‌سازی است  که با اتمام آن قسمت‌های موزه و قفسه‌های موزه نیز پاکسازی می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد که انشاالله بتوانیم در کمترین زمان ممکن به نحو شایسته این مجموعه فرهنگی تاریخی را برای بازدید عموم بازگشایی کنیم.

گزارش فارس حاکی است سلطان العارفین شیخ شهاب الدین محمود اهری از عارفان و عالمان قرن هفتم هجری بوده ومقبره این عارف نامی داخل پارک شیخ شهاب الدین اهری  و در داخل حیاط اصلی قرار دارد.

براساس این گزارش معماری بنا به شیوه معماری اسلامی بوده و به دوران شاه عباس یکم صفوی و دوره  ایلخانی نسبت داده می‌شود،مساحت این بنای باشکوه و تاریخی 1497 متر مربع بوده که شامل، ایوان، مسجد، غرفه‌ها، خانقاه و گلدسته‌ها است.

این بنای تاریخی در تاریخ 1374 هجری شمسی از قسمت خانقاه، موزه‌ای تحت عنوان موزه ادب و عرفان شیخ شهاب الدین افتتاح شد که تمام اشیاء تاریخی و قدیمی این مجموعه در داخل آن نگهداری می شده و اولین موزه ادب و عرفان کشور نیز محسوب می‌شود ،در داخل سالن ها اشیاء تاریخی از قرون 7 و 15 هجری قمری از جمله لباس و پیراهن منقش به آیات الهی، شمشیر، سکه‌ها، کاسه‌ها و کوزه‌های سفالی قدیمی، اشیاء جنگی، وجود داشت.

در این محل آثار نفیسی از کتاب‌های قدیمی و خطی از دوران صفویه تا قاجار از قبیل قرآن و جلدهای تذهیب شده لاکی، دیوار اشعار، اشیاء قیمتی چینی، برنزی، شیشه‌ای و چوبی، تصاویر، تابلو نقاشی‌ها و صدها اشیای با قیمت دیگر در آن نگهداری می‌ شد که متاسفانه بعد از زلزله سال ۹۱ ارسباران تعطیل شده است 

همچنین در سنگ مزارها که در حیاط این بقعه دیده می‌شود از قرون 11 و 15 هجری قمری به نمایش گذاشته شده است ،در این بقعه مسجدی وجود دارد که دارای محراب بوده و در بالای محراب به خط زیبایی نوشته شده است "افضل الاعمال الصلوۀ ثم قراۀالقرآن"و دست خط دانشمند معروف دوره صفوی شیخ بهایی در دیوار همین مسجد است که در شرق محراب بر لوحه سنگی قرمز رنگی به ابعاد (24 * 28 سانتیمتر ) نوشته شده است و دیوارهای مسجد پر از انواع گوناگون خط و دست نوشته و یادگار می‌باشد که امروزه بعد از پاک شدن گچ‌های روی نوشته‌ها، سند زیبایی از دوران گذشته به یادگار مانده است.

انتهای پیام/60003/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول