اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

فعالیت نهادهای مذهبی در ازبکستان تسهیل می‌شود

ازبکستان در نظر دارد در مورد فعالیت سازمان‌ها و نهادهای مذهبی اصلاحاتی انجام داده فعالیت‌های آنان را تسهیل کند.

فعالیت نهادهای مذهبی در ازبکستان تسهیل می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، دولت ازبکستان در نظر دارد در مورد فعالیت سازمان‌ها و نهادهای مذهبی اصلاحاتی انجام داده فعالیت‌های آنان را تسهیل کند.

بر همین اساس در ساختمان مجلس عالی ازبکستان، نشست دوره ای کارگروه بررسی نقشه راه جهت تامین آزادی دین و اعتقادات برگزار شد.

«اکبر تاشقل اف» معاون وزیر دادگستری ازبکستان در این نشست گزارشی را در مورد تنظیم و اصلاح قانون «آزادی سازمان های مذهبی» ارئه کرد.

تاکید شده که هدف از این طرح، هماهنگی قوانین موجود با ساختارهای بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب 16 دسامبر سال 1966 میلادی، تسهیل ثبت سازمان های دینی توسط دولت، تعیین موارد و دلایل رد شدن درخواست ثبت توسط دولت، تعیین اختیارات سازمان های ذیصلاح دولتی در این زمینه، متوقف کردن فعالیت‌های دینی به صلاحدید مرجع قضایی و تدوین و توزیع کتب دینی است.

بر اساس این طرح، از این پس سازمان ثبت کننده، حق لغو فعالیت سازمان های دینی را نخواهند شد، فعالیت سازمان های دینی فقط با حکم دادگاه تعطیل خواهد شد.

در حال حاضر در ازبکستان بیش از دو هزار و 37 مسجد فعال است .

در ازبکستان 2 هزار و 238 سازمان دینی متعلق به پیروان 16 دین مختلف به ثبت رسیده است که 2 هزار و 64 نهاد دینی که معادل 94 درصد این سازمانها می‌باشد مربوط به مسلمانان است. همچنین 157 نهاد دینی مسیحی، 8 نهاد یهودی، معبد بودا  و .... فعالیت می‌کنند.

ازبکستان با بیش از 33 میلیون و 375 هزار و 800 نفر جمعیت پرجمعیت‌ترین کشور آسیای مرکزی است که اکثریت مردم آن‌را مسلمانان اهل سنت تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول