اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

رصدخانه مراغه بزرگ‌ترین پایگاه آموزش نجوم جهان راه دسترسی ندارد

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر مراغه گفت: به خاطر بارش‌ها راه دسترسی رصدخانه مراغه تخریب و برای تردد خودروها ناایمن شده است.

رصدخانه مراغه بزرگ‌ترین پایگاه آموزش نجوم جهان  راه دسترسی ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، احمد ملکی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: با اختصاص 4 میلیارد ریال راه دسترسی رصدخانه تاریخی مراغه توسط شهرداری  ایمن‌سازی می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر مراغه گفت: به خاطر بارش‌ها راه دسترسی رصد خانه مراغه تخریب و برای تردد خودروها ناایمن شده است.

ملکی با بیان اینکه این مسیر به خاطر کم عرض شدن و سست شدن خاک، حادثه‌ساز شده است، افزود: با تصویب کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مراغه این مسیر ایمن‌سازی می‌شود.

وی افزود: با مساعد شدن شرایط جوی شهرداری مراغه با ساخت دیوار راه دسترسی این رصدخانه را ایمن سازی می‌کند.

ملکی با اشاره به اهمیت و جایگاه گردشگری رصد خانه تاریخی مراغه گفت: ایجاد امکانات رفاهی برای راحتی و رفاه گردشگران ضروری است.
 

 

بی‌مهری به رصدخانه مراغه؛ نخستین شهر دانشگاهی

پیش از این  حمید شکری  فرماندار شهرستان مراغه و معاون استاندار آذربایجان‌شرقی گفته بود: رصدخانه تاریخی مراغه با شهرت جهانی از نظر نگهداری و امکانات رفاهی وضعیت خوبی ندارد.

وی افزود: رصدخانه تاریخی مراغه با شهرت جهانی از نظر نگهداری و امکانات رفاهی وضعیت خوبی ندارد.

شکری تصریح کرد: راه دسترسی این اثر تاریخی به خاطر بارندگی‌ها ریزش کرده و به مسیری حادثه‌ساز تبدیل شده است.

وی در ادامه افزود: معبد روستای مهر مراغه نیز از نظر مرمت و احیا نیازمند اعتبار است و گنبدهای تاریخی این شهر نیز به مرمت اساسی نیاز دارد.

به گفته فرماندار شهرستان ویژه مراغه همچنین از اجرای طرح توسعه آب‌های معدنی و پل معلق در این شهرستان خبر داد.

گزارش فارس حاکی است، رصدخانه مراغه به عنوان بزرگ‌ترین پایگاه آموزش نجوم این روزها حال خوبی ندارد. به باور برخی از میراث دوستان این منطقه دارای ارزش تاریخی و باستانی بسیاری بوده و احتمال کشف آثاری از دوره اسلامی و حتی قبل از اسلام وجود دارد. رصدخانه مراغه به عنوان نخستین شهر دانشگاهی جهان با 400 هزار جلد کتاب خطی ساخته می‌شود.

علاوه بر آن بالغ بر 50 مورد کشف هندسی و ریاضی در این منطقه انجام شده و در دوره‌ای که ناامنی شدید اجتماعی و قتل و غارت وجود داشته، تمام دانشمندان دنیا در مکان امنی به اسم رصدخانه مراغه حضور داشتند. 

رصد خانه تاریخی مراغه، جزو سه اثر پربازدید در استان آذربایجان‌شرقی است و نوروز امسال نزدیک به 35 هزار نفر از این اثر تاریخی دیدن کرده‌اند.

رصد خانه تاریخی مراغه 800 سال پیش به همت خواجه نصیرالدین طوسی و در زمان حکومت هلاکوخان مغول که مراغه پایتخت ایران بوده ساخته شده و از آن به‌عنوان اولین دانشگاه جهان اسلام یاد می‌شود.

شهرستان مراغه با 263 هزار نفر جمعیت در جنوب استان آذربایجان‌شرقی واقع است.

انتهای پیام/60002/س/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول