اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

کشت بیش از 14 هزار هکتار کلزا در اراضی کشاورزی گنبدکاووس

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گنبدکاووس از کشت بیش از 14 هزار هکتار کلزا در اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد.

کشت بیش از 14 هزار هکتار کلزا در اراضی کشاورزی گنبدکاووس

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، در روزهای اخیر 2 هزار و 200 تن دانه‌های روغنی کلزا از کشاورزان استان گلستان خریداری شد و اکنون برداشت محصولات زراعی کلزا در برخی از مزارع استان گلستان آغاز شده است و کشاورزان می‌توانند محصولات زراعی خودشان را به 65 مرکز خرید در سطح استان گلستان تحویل دهند.

در این زمینه مصاحبه‌ای با غلامعلی نورا مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گنبدکاووس صورت گرفت که خواندن آن خالی از لطف نیست.

* بیش از 104 هزار هکتار از اراضی کشاورزی گنبدکاووس قابلیت برداشت گندم را دارد

*فارس: وضعیت محصولات زراعی گندم، جو و کلزا در گنبدکاووس به چه صورت است؟

نورا: با توجه به بروز سیلی که در استان گلستان و به تبع آن در شهرستان گنبدکاووس شاهد بودیم برخی از مزارع کشاورزی این شهرستان دچار خسران شد ولی با این وجود بیش از 14 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان گنبدکاووس زیر کشت کلزا رفته است.

وضعیت محصول زراعی گندم در این شهرستان خوشبختانه مطلوب است و با توجه به سیلی که در این شهرستان آمد بیش از 104 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان گنبدکاووس قابلیت برداشت گندم را دارد.

زمان برداشت محصول زراعی گندم احتمالا از نیمه دوم خرداد آغاز خواهد شد و این در حالی است که برداشت محصول زراعی کلزا از 10 روز گذشته در این شهرستان آغاز شده است و برداشت اولیه ما در سطح شهرستان بین 2 تن الی 2.5 تن در هکتار بود.

برداشت محصولات زراعی جو از روز گذشته در این شهرستان آغاز شد و در حال حاضر وضعیت میانگین عملکرد برداشت جو در هکتار به نسبت سال گذشته افزایش داشته است و پیش‌بینی می‌شود از 23 هزار هکتار جو که در اراضی کشاورزی شهرستان گنبدکاووس وجود دارد عملکرد بسیار مطلوبی را در این زمینه شاهد باشیم.

* قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم کلزا 3 هزار و 439 تومان تعیین شد

*فارس: نرخ خرید قیمت تضمینی محصولات پاییزه در گنبدکاووس را بیان کنید؟

نورا: قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم کلزا 3 هزار و 439 تومان تعیین شده است و بیش از 50 درصد کشت ما در حوزه شهرستان دیرکار هستند و در این زمینه چهار مرکز خرید در این شهرستان فعال است.

کشاورزان برای برداشت محصولات زراعی خود عجله نکنند محصولاتی که زودکاشت بود را برداشت کنند ولی محصولاتی که دیرکاشت هستند را اجازه دهند تا رطوبت آن به حد نصاب برسد سپس اقدام به برداشت کنند.

* دستگاه‌های رطوبت‌سنج توسط شرکت غله و تعاونی روستایی کالیبره و استانداردسازی می‌شود

*فارس: در بسیاری از استان‌ها دوره‌های آموزش ایمنی در برداشت محصولات کشاورزی مطرح است آیا این دوره‌ها در گنبدکاووس برگزار می‌شود تا کشاورزان توانمندی‌هایشان را در این عرصه بالا ببرند؟

نورا: در نشستی که داشتیم بحث ما بر این بود که دوره آموزشی را حتما برای کمباین‌داران این شهرستان داشته باشیم و هر ساله دوره آموزشی را با همکاری پلیس‌راه، حمل و نقل جاده‌ای، آتش‌نشانی و سایر دستگاه‌ها برای کمباین‌داران برگزار می‌کنیم و این دوره آموزشی تا آخر هفته جاری نیز برای کمباین‌داران برگزار خواهد شد.

*فارس: آیا قبل از اینکه مراکز خرید محصولات کشاورزی در گنبدکاووس فعال شوند استانداردهای لازم را برای دستگاه‌هایی که میزان افت و رطوبت محصولات زراعی را می‌سنجند در نظر گرفته شده است؟

نورا: در مراکز خرید موضوع کالیبره کردن دستگاه‌های رطوبت‌سنج بسیار حائز اهمیت است و این دستگاه‌های رطوبت‌سنج توسط شرکت غله و تعاونی روستایی کالیبره می‌شود و استانداردسازی صورت می‌گیرد.

همچنین باسکول‌ها را قبل از آنکه خریدی صورت بگیرد استانداردسازی و کالیبره آن انجام می‌شود و درصورتی که کوچکترین انحرافی مشاهده شود اجازه استفاده از باسکول‌ها به سایر دستگاه‌ها داده نخواهد شد.

انتهای پیام/83019

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول