اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

4 انتقاد به بسته سیاستی نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران 4 انتقاد را نسبت به بسته سیاستی جدید برگشت ارز حاصل از صادرات سال 98 مطرح کرد.

4 انتقاد به  بسته سیاستی نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات

محمد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد بخشنامه جدید بانک مرکزی برای نحوه بازگشت ارز صادراتی در سال 98 گفت: در جلسه هفته گذشته اعضای هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران با رئیس کل بانک مرکزی پیشنهاداتی برای نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات مطرح شد که یکی از این پیشنهادات برداشت سقف ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما برای سایر کالا‌ها بود. 

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: این پیشنهاد با توجه به شرایط کشور و مشکلات جدی ناشی از نقل و انتقالات مالی برای صادرکنندگان  مطرح شد، تا با برداشت سقف بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما ، صادرکننده بتواند از یکی از روش‌های واردات در مقابل صادرات، واگذاری ارز صادراتی به واردکننده، فروش ارز به صرافی‌های مجاز داخل یا خارج کشور و یا بازگشت ارز به سامانه نیما ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگرداند. 

وی بیان داشت: متاسفانه در بخشنامه جدید بانک مرکزی برای نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات به این پیشنهاد توجه نشده و الزام شده تا سایر صادرکنندگان یعنی صادرکنندگان غیر پتروشیمی، 50 درصد ارز صادراتی خود را به سامانه نیما بازگردانند. 

عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه  البته در سامانه نیما هیچ‌گونه قیمتی برای بازگشت ارز صادراتی تعیین نشده است، گفت: براین اساس این امکان برای صادرکنندگان در سامانه نیما وجود دارد، تا  ارز خود را با نرخ دلخواه ارائه کنند، اما  با توجه به اینکه شرکت‌های بزرگ مانند پتروشیمی‌ها که توافقاتی با دولت دارند و نرخ ارز آنها پایین‌تر از نرخ ارز بازار آزاد است، اجازه فعالیت به سایر صادرکنندگان برای عرضه ارز با نرخ بالاتر در سامانه نیما را نمی‌دهند.

وی بیان داشت: براین اساس به نظر می‌رسد که اگر بانک مرکزی برای ارز صادراتی سایر کالاها بازگشت 50 درصد ارز را به سامانه نیما الزامی نمی‌کرد و صادرکنندگان از روش‌های مختلف برای بازگشت ارز حاصل از صادرات استفاده می‌کردند، بازگشت ارز صادراتی به چرخه اقتصاد سرعت بیشتری می‌گرفت. 

لاهوتی با بیان اینکه موضوع فروش ریالی به عراق و افغانستان یک مشکل جدی است، گفت: علیرغم اینکه کارشناسان بانک مرکزی این موضوع را پذیرفته‌اند، اما مشکل معاملات ریالی عراق و افغانستان همچنان وجود دارد، به طوری که در بخشنامه جدید بانک مرکزی صادرات ریال به این کشورها تا 16 مرداد 97 پذیرفته می‌شود و برای بقیه سال تعیین تکلیف نشده است. 

وی بیان داشت: براساس سیاست جدید اعلامی۸۰ درصد ارزش آمار صادراتی صادرکنندگان به دلیل نحوه محاسبه ارزش پایه صادراتی در عملکرد ۹۸ و سال گذشته صادر کنندگان محاسبه و لحاظ می‌شود که پیشنهاد ما 70 درصد بوده که اگرچه این رقم بالاتر از رقم پیشنهادی ما است، اما هنوز این بخش نیاز به تکمیل دارد. 

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در مورد مهلت رفع تعهد ارزی صادرکنندگان سال 97 گفت: پیشنهاد ما به بانک مرکزی این بود که تا پایان شهریور امسال برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به صادرکنندگان مهلت داده شود که در این بخشنامه این فرصت تا پایان تیرماه 98 است که به نظر می‌رسد، فرصت کمی باشد. 

وی با انتقاد از اینکه زمان لازم‌الاجرا بودن بخشنامه بانک مرکزی مشخص نشده است، گفت: در این بخشنامه همچنین مشخص نشده است که آیا صادرکنندگان زیر یک میلیون یورو می‌توانند براساس بخشنامه قبلی، 100 درصد از ارز حاصل از صادرات خود را برای واردات در مقابل صادرات استفاده کنند یا خیر؟ 

لاهوتی اظهار داشت: عدم مشخص شدن صادرات زیر یک میلیون یورو در بخشنامه جدید مشکلات بازگشت ارز را افزایش می‌دهد. 

به خبرگزارش خبرگزاری فارس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران  امروز بسته سیاستی نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات در سال ۹۸ و نحوه رفع تعهد ارز صادراتی سال 1397 صادرکنندگان  را تصویب کرد. 

به  موجب این مصوبه، نحوه برگشت ارز پتروشیمی‌ها به چرخه اقتصادی در سال 1398 ، حداقل 60 درصد سامانه نیما، حداکثر 10 درصد اسکناس و مابقی واردات در مقابل صادرات خود تعیین شد، سایر صادرکنندگان بایستی حداقل 50 درصد ارز خود را در سامانه نیما عرضه نمایند و حداکثر تا 20 درصد به صورت اسکناس و مابقی واردات در مقابل صادرات خود یا سایر اشخاص نسبت به برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی اقدام کنند.

همچنین مقرر شد بانک مرکزی درخصوص نحوه رفع تعهد ارز حاصل از صادرات سال 1397 نسبت به معرفی صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی برابر دستوالعمل‌های صادره در سال گذشته اقدام کرده‌اند، به سازمان امور مالیاتی اقدام کند.

در همین زمینه به اطلاع می‌رساند صادرکنندگانی که تاکنون موفق به برگشت کامل ارز صادراتی خود نشده اند تا پایان تیرماه مهلت دارند مطابق دستوالعمل های ابلاغی سال 1397 نسبت به برگشت ارز اقدام کنند.

براساس سیاست جدید اعلامی۸۰ درصد ارزش آمار صادراتی صادرکنندگان به دلیل نحوه محاسبه ارزش پایه صادراتی در عملکرد ۹۸ و سال گذشته صادر کنندگان محاسبه و لحاظ می‌شود. همچنین صادرات ریالی به کشورهای عراق و افغانستان قبل از تاریخ 1397.5.16، پس از ارائه اطلاعات پروانه های صادراتی به بانک مرکزی در صورت پذیرش آن بانک در عملکرد صادراتی سال گذشته لحاظ می‌شود.

تمام صادرکنندگان باید میزان ارز برگشتی به چرخه اقتصاد را در روش های مختلف براساس ضوابط اعلامی بانک مرکزی در سامانه های ذیربط ثبت نمایند تا نسبت به رفع تعهد آنها دربرگشت ارز اقدام شود.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول