اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

«مناسب‌سازی شهری» ابتدایی‌ترین حقوق معلولان

یکی از عواملی که باعث می‌شود تا معلولان کمتر در جامعه حضور یابند عدم دسترسی به امکانات مناسبی است که تردد به نقاط مختلف شهری را برای آنها ناممکن می‌سازد.

«مناسب‌سازی شهری» ابتدایی‌ترین حقوق معلولان

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، مناسب‌سازی شهری برگرفته از ماده دوم قانون جامع حمایت از حقوق معلولان است که رئیس کمیته هماهنگی و پیگیری آن، فرماندار و دبیر این کمیته مدیر بهزیستی هر شهرستان است.

مدیر بهزیستی شهرستان شیراز با ابراز رضایت از تعامل مطلوب فرمانداری شیراز در حمایت از طرح مناسب‌سازی شهری به خبرنگار فارس می‌گوید: در شیراز حدود 36 هزار معلول داریم که به خدمات مطلوب شهری برای حضور در جامعه نیاز دارند.

حمید آزرمی ادامه می‌دهد: به دلیل تشکیل جلسات فصلی که هر 3 ماه یک بار با حضور فرماندار، اعضای شورای شهر، شهرداری‌ها و سایر مسوولان از سازمان‌های مختلف برگزار می‌شود، فارس از تهران نیز در زمینه مناسب‌سازی شهری جلوتر است.

وی با اشاره به پیگیری مصوبات به صورت فصلی عنوان می‌کند: تمامی مصوباتی که برای هر فصل در نظر گرفته می‌شود توسط مدیریت بهزیستی شهرستان شیراز مورد پیگیری قرار می‌گیرد تا توسط سازمان‌های مجری به اجرا درآیند.

 

آزرمی اجرای مناسب‌سازی در شهرها را دارای ابعاد فرهنگی و اجرایی می‌داند و عنوان می‌کند: خوشبختانه با تلاش و همکاری تمامی دستگاه‌ها امروز نگاه فرهنگی موثر و مداومی در این حوزه شکل گرفته است که زمینه را برای اجرا نیز مناسب می‌کند و به همین دلیل است که اکنون تمام مسوولان با مفهوم جامع مناسب‌سازی آشنا هستند.

مناسب‌سازی و عدالت

آزرمی با تاکید بر اجرای عدالت در حق معلولان با مناسب‌سازی شهری اظهار می‌کند: معلولان که مانند سایر شهروندان عوارض شهری پرداخت می‌کنند باید از خدمات مناسب برای تردد برخوردار باشند تا شاهد حضور و توانمندسازی آنها در جامعه باشیم.

وی باور دارد: تا معلول در جامعه به آسانی حضور نداشته باشد امکان اشتغال و توانمند شدن وی وجود ندارد و با مناسب‌سازی موثر، بی‌شک کاهش مشکلات روحی و روانی و افزایش بهره‌وری اقتصادی در جامعه را در پیش خواهیم داشت.

این مقام مسوول تصریح می‌کند: در مناسب‌سازی 3 اصل استقلال فردی، آزادی و امنیت معلول باید در نظر گرفته شود و خدمات نیز به گونه‌ای باشد که درگاه ورودی معلولان با سایر شهروندان تمایزی نداشته باشد تا بدین ترتیب معلول خود را از جامعه جدا نداند.

دسترسی به خدمات

کارشناس مناسب‌سازی مدیریت بهزیستی شهرستان شیراز نیز با تاکید بر مناسب‌سازی به عنوان مجموعه‌ای از خدمات اظهار می‌کند: جلسات این طرح جامع حمایت از حقوق معلولان در شیراز حداقل با حضور 70 تن از مدیران شهری برگزار می‌شود.

حمیدرضا جلالی می‌افزاید: تا کنون جلسات مختلفی با شهرداری‌ها، میراث فرهنگی و ... با تاکید بر فضاسازی مناسب برای حضور معلولان در جامعه برگزار شده است.

وی با اشاره به آخرین جلسه‌ای که در اواخر اردیبهشت جاری در محل ساختمان شهرداری منطقه یک شیراز برگزار شد، می‌گوید: نخستین جلسه سال 98 به میزبانی شهرداری منطقه 2 بود که در سالن جلسات شهرداری منطقه یک برگزار شد.

جلالی ادامه می‌دهد: در مباحث مطرح شده از شهرداری‌ها خواسته شد تا برای صدور مجوز آسانسور برای ساختمان‌های کمتر از 3 طبقه نیز همکاری لازم را به اجرا درآورند و در پیاده‌روهای شهری خط ویژه نابینایان را نیز با رعایت استانداردهای جهانی مورد مناسب‌سازی قرار دهند.

 

طرح گردشگری

این کارشناس مناسب‌سازی با ذکر طرح گردشگری مناسب‌سازی اعلام می‌کند: در این طرح شهرداری‌ها موظف هستند که ماهانه یک شهرداری، میزبان یک سری از معلولان شود و با حضور این معلولان به عنوان کاربران اصلی این فضاها منطقه مناسب‌سازی شده مورد آزمایش قرار بگیرد.

جلالی می‌افزاید: این کار در واقع مصداق کار فرهنگی برای حضور معلولان در جامعه است و به علاوه ترتیبی داده شده است تا در هر یک از مناطق شهرداری شیراز یکی از معلولان به عنوان مشاور مناسب‌سازی حضور داشته باشند و به فضاهای کار شده در این حوزه تنها با تایید هر یک از این معلولان مجوز پایان کار داده می‌شود.

وی این کار را نشان دهنده قانونی شدن نقش معلولان در جامعه می‌داند و می‌گوید: سال گذشته با کمک شورای اسلامی شهر شیراز، همایش مناسب‌سازی نیز برگزار شد که نتیجه پای کار آمدن همه مسئوولان بوده است.

محور پایلوت در شیراز

جلالی با اشاره به مسیر میدان شهرداری تا میدان نمازی در شیراز بیان می‌کند: این مسیر را به عنوان مسیر پایلوت محور مناسب‌سازی در نظر گرفته‌ایم که 80 درصد آن انجام شده و امیدواریم مابقی آن تا پایان سال به اتمام برسد.

وی ادامه می‌دهد: در این طرح به همکاری مراکز دولتی، خصوصی، بانک‌ها و ... نیاز است تا از مبلمان شهری تا ورودی ادارات و بخش‌های مختلف هر مرکز برای ورود و دسترسی معلولان مورد مناسب‌سازی قرار بگیرد.

این کارشناس معتقد است: حداقل مناسب‌سازی ایجاد یک رمپ ورودی است اما ورود به سرویس‌های بهداشتی، مراکز تهیه بلیت اماکن گردشگری، پیشخوان‌های شهری و ... نیز باید تسهیل شود تا معلولان نیز مانند یک فرد عادی در جامعه از خدمات شهری برخوردار باشند.

گزارش از مریم شمالیان

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول