اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

گردشگری حوزه مغفول در ایجاد شغل

کارگروه اشتغال استان زنجان با بررسی موضوعاتی همچون دوری از افزایش کمی سهم اشتغال، افزایش ارزش افزوده و توجه به صنعت گردشگری و ... برگزار شد.

گردشگری حوزه مغفول در ایجاد شغل

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، کار گروه اشتغال استان زنجان ظهر امروز با رویکرد بررسی موضوعات و مشکلات حوزه اشتغال در استان زنجان و با حضور اعضای این کار گروه برگزار شد.

استاندار زنجان در این جلسه با اشاره به آمار ارائه شده در جلسه در مورد وضعیت اشتغال، نرخ مشارکت اقتصادی و بیکاری در استان زنجان اظهار کرد: صرف ارائه آمار در حوزه اشتغال ارزش نداشته و تنها با داشتن برنامه‌ریزی این آمار ارزشمند می‌شود.

فتح‌الله حقیقی با اشاره به اینکه باید راهکار منتج به نتیجه در حوزه اشتغال ارائه شود، افزود: با نگاه به بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات در استان زنجان می‌توانیم شاهد افزایش سهم اشتغال در بخش کشاورزی و صنعتی و کاهش درصدی سهم اشتغال در بخش خدماتی باشیم.

وی با اشاره به اینکه نباید تنها به فکر افزایش کمی در سهم اشتغال بود، ادامه داد: باید برنامه‌ریزی لازم برای ارتقای سهم استان زنجان در ایجاد ارزش افزوده انجام شود.

استاندار زنجان توجه به مقوله گردشگری را از مهم‌ترین شاخص‌های اشتغالزایی در حوزه خدمات خواند و افزود: در کشورهای با اقتصاد قدرتمند و اقتصاد برتر جهانی از هر هفت شغل ثابت، یک مورد مربوط به گردشگری است، در حالی که 60 درصد از این کشورها رتبه گردشگری تاریخی پایین‌تری نسبت به ایران دارند، اما با این وجود در زمینه ارزش افزوده این حوزه ورود خوبی دارند.

حقیقی با بیان اینکه گردشگری اولویت خیلی بزرگی برای ایجاد شغل در حوزه خدمات است، افزود: برنامه‌های اشتغال امسال باید هدفمند، معین و عملیاتی باشد.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه باید کمیته نظارت بر ایجاد اشتغال فعال شود، اضافه کرد: این کمیته گزارشات خود را هر دو ماه یک بار به آحاد مردم ارائه دهد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه براساس سرشماری سال 1395 بیش از  17 درصد از جمعیت استان زنجان بین 0 تا 9 سال سن دارند، بیان کرد: 13.4 درصد از جمعیت استان زنجان نیز در سن بین 10 تا 19 سال قرار گرفته‌اند.

 

* اشتغال خالص ایجاد شده زنجان 18 هزار و 898 نفر بوده است

ایرج امینی با اشاره به اینکه 18.9 درصد از جمعیت استان زنجان 20 تا 29 سال سن دارند، بیان کرد: 50.2 درصد از جمعیت استان زنجان نیز بالای 30 سال سن دارند.

وی نرخ مشارکت اقتصادی بر اساس سرشماری 1395 را در استان زنجان 38.4 درصد اعلام و خاطر نشان کرد: نرخ اشتغال در سال 1395 معادل 87.4 درصد و نرخ بیکاری 12.6 درصد بوده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با بیان اینکه نرخ مشارکت اقتصادی در استان زنجان از سال 1394 تا سال گذشته به ترتیب 38.1، 40.8، 41.5 و 42.6 درصد بوده است، بیان کرد: نرخ بیکاری نیز در این سال‌ها به 9.8، 9.7، 10.4 و 8.5 رسیده است.

وی با اشاره به اینکه نرخ جمعیت دارای اشتغال ناقص زمانی کشور بر اساس نتایج طرح آمارگیری از نیروی کار 9.5 درصد است، عنوان کرد: این نرخ در استان زنجان 7.5 درصد است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با بیان اینکه تعداد شاغلان استان زنجان در سال 1397 شامل 340 هزار و 439 نفر اعلام کرد و ادامه داد: تعداد اشتغال خالص ایجاد شده استان در سال گذشته 18 هزار و 898 نفر بوده است.

وی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در استان زنجان 8.5 درصد بوده که این نرخ در کشور 12 درصد است، افزود: تعداد جمعیت بیکار استان 31 هزار و 600 نفر برآورد شده که این آمار در سطح کشور 3 میلیون و 260 هزار و 796 نفر است.

امینی خاطر نشان کرد: سهم اشتغال در بخش کشاورزی 30.3، بخش صنعت 33.1 و در بخش خدمات 36.6 درصد است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در سال گذشته 3 هزار و 967 فرصت شغلی جدید در استان زنجان از محل اشتغال روستایی از طریق قانون حمایت از اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری ایجاد شده است، اظهار کرد: برای این مشاغل یک هزار و 790 میلیارد ریال تسهیلات ارائه شده است.

 

*2 هزار شغل از طریق تبصره 16 قانون بودجه 1397 در سال گذشته ایجاد شده است

محمدرضا یوسفی با اشاره به اینکه 2 هزار و 547 شغل از طریق تبصره 16 قانون بودجه 1397 در سال گذشته ایجاد شده است، بیان کرد: برای این تعداد اشتغال 269 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه 2 هزار و 178 شغل از طریق تبصره 18 سال 1397 ایجاد شده است، بیان کرد: 61 میلیارد ریال تسیهلات برای این مشاغل در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/73009/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول