اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

پارکی برای سلامت روح/ از نگهداری معلولان ذهنی تا کارگاهی برای اشتغال‌زایی

بزرگترین پارک سلامت روان جهان با یک فضای زیبا و خدمات مطلوب در شیراز به ارائه خدمات می‌پردازد.

پارکی برای سلامت روح/ از نگهداری معلولان ذهنی تا کارگاهی برای اشتغال‌زایی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، وقتی صحبت از مرکز نگهداری معلولان ذهنی یا کودکان بی‌سرپرست به میان می‌آید اغلب فضایی دلگیر یا کوچک تداعی می‌شود اما در بازدید از بزرگترین پارک سلامت روان که در جاده اکبرآباد شیراز واقع شده است با یک پارک بزرگ و زیبا و مرکزی که اهدافی فراتر از فعالیت‌های آسایشگاهی دارد، مواجه شدیم.

مدیرعامل، خیر و بنیانگذار پارک سلامت روان شیراز با اشاره به حوزه فعالیت این مرکز به خبرنگار فارس می‌گوید: پارک سلامت روان به عنوان نخستین مجموعه از نوع خود در ایران، فعالیت خود را از سال 1395 در شیراز آغاز کرده است.

بهمن حاجات‌نیا ادامه می‌دهد: در این مرکز سعی بر آن است تا کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی با تاکید بر نهاد خانواده، جامعه محوری، تقویت و آموزش مهارت‌های اجتماعی، خودمراقبتی و ... به انجام برسد.

وی اضافه می‌کند: پارک سلامت روان در زمینی به وسعت 23 هکتار در شیراز بنا شده است و از مراکزی برای نگهداری نوجوانان بدسرپرست و بی‌سرپرست تا مرکز نگهداری معلولان ذهنی مشغول به ارائه خدمات است.

حاجات نیا زیرساخت‌های این مرکز را بکر می‌داند و اظهار می‌کند:  نخستین پارک موزه مشاهیر روان‌شناسی ایران و جهان که در پیاده‌راهی به وسعت 5 کیلومتر ساخته می‌شود  از این موارد است که با هدف توسعه دانش روان‌شناسی در کشور در حال احداث است.

پیشگیری از بروز اختلالات روانی

مدیر عامل این مرکز با تاکید بر نقش و تاثیر پیشگیری از اختلالات روانی اعلام می‌کند: یک چهارم از مردم کشور ما یعنی حدود 20 میلیون نفر از یک نوع اختلال روانی رنج می‌برند.

حاجات‌نیا می‌افزاید: پارک سلامت روان با رویکرد سلامت محوری و ارائه آموزش‌های فردی و اجتماعی سعی در پیشگیری از بروز اختلالات روانی نیز دارد.

 

وی با اشاره به نقش کارگاه‌های آموزشی بیان می‌کند: با برگزاری کارگاه‌هایی با مخاطب عام و محتوای کاملا علمی و بر اساس آیین‌نامه درمانی خاص خود در این مجوعه فعالیت‌های مطلوبی در این حوزه در پیش گرفته شده است.

حاجات‌نیا ادامه می‌دهد: در مرکز نگهداری نوجوانان بدسرپرست و بی‌سرپرست که در این مجموعه در حال فعالیت است سعی شده تا فضایی شبیه به یک خانه واقعی برای این افراد ایجاد شود.

وی اضافه می‌کند: نوجوانانی که تا سن 18 سالگی در این مرکز نگهداری می‌شوند برای ورود به زندگی عادی در جامعه نیز آماده می‌شوند و با رویکرد فرزندداری مقتدرانه، نسبت به آموزش مستقیم و غیرمستقیم این نوجوانان اقدام می‌شود.

این مقام مسوول با تاکید بر ارائه مهارت برای درآمدزایی این افراد اظهار می‌کند:  همزمان با تحصیل و پیش از ترخیص در 18 سالگی به آنها مهارت‌هایی آموزش داده می‌شود که بتوانند پس از ترخیص به عنوان یک حرفه درآمدزا از آن استفاده کنند و یا به عنوان نیروی انسانی جذب مجموعه پارک سلامت روان می‌شوند.

 

نگهداری از معلولان ذهنی و رایحه درمانی

مدیرعامل پارک سلامت روان شیراز از فعالیت آسایشگاهی مربوط به مرکز نگهداری معلولان ذهنی دختر و پسر در این مجموعه خبر می‌دهد و می‌گوید: 180 معلول ذهنی زیر پوشش قرار گرفته شده‌اند که علاوه بر نگهداری از آنها برای توانمندسازی این افراد نیز تلاش می‌شود.

حاجات‌نیا می‌افزاید: باغ رایحه درمانی برای این مرکز نیز در نظر گرفته شده و پیاده راه سلامت روان با هدف معرفی گیاهان دارویی دارای ویژگی‌های روان‌درمانی دایر می‌شود.

وی با اشاره به کشت این گیاهان دارویی عنوان می‌کند: با کشت این گیاهان در مجموعه، دمنوش‌های خانگی توسط معلولان ذهنی توانمندسازی شده تهیه و پس از باز شدن درهای پارک سلامت به روی عموم مورد سرو به بازدیدکنندگان علاقمند قرار می‌گیرد.

حاجات‌نیا با توصیف برنامه‌های آتی که برای پارک سلامت روان در نظر گرفته شده است، اعلام می‌کند: راه‌اندازی کتابخانه، واحد تحقیق و توسعه، آب‌درمانی، سالن غذا و مطالعه، پیست دوچرخه‌سواری سلامت و... نیز در نظر گرفته شده است تا شیراز را به قطب روان‌شناسی خاورمیانه و غرب آسیا تبدیل کنیم.

وی تاکید می‌کند: پارک سلامت روان هم اکنون و در این مرحله نیز،  بزرگترین مجموعه روان‌شناسی جهان است که 106 پرسنل در حال فعالیت و ارائه خدمات بوده که پس از تکمیل شمار نیروهای آن به 450 نفر نیز خواهند رسید.

فرصت هنرآموزی

روانشناس مرکز نگهداری از دختران فاطمه الزهرا(س) نیز که در پارک سلامت فعالیت می‌کند، ضمن معرفی برنامه‌های آموزشی که برای دختران این مرکز در نظر گرفته شده است، می‌گوید: 17 نفر در کلاس‌های آموزشی حضور دارند و دروس ریاضی، علوم، مهارت آموزی، نوشتار، نقاشی و ... به صورت روزانه برای آنها برگزار می‌شود.

 

مروارید قنبرنصب می‌افزاید: هنرهایی مانند گونی‌بافی، گلیم بافی و ... نیز به این دختران آموزش داده می‌شود و پویاورزی، گفتار درمانی، موسیقی درمانی، پیاده روی روزانه یک ساعته و ... نیز برای آنها اجرا می‌شود.

وی اضافه می‌کند: از توانمندی آنها نیز برای رسیدگی به محیط و فضای سبز و کارهای روزانه استفاده می‌شود تا ضمن مفید بودن حس بهتری برای زندگی داشته باشند.

به گزارش فارس، هزینه‌های پارک سلامت روان به صورت خیریه تامین می‌شود و علاقمندان خیر می‌توانند از طریق شماره کارت 5029087000031909 کمک خود را به این مرکز واریز کنند.

گزارش از مریم شمالیان

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول