اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

ساسی، موبایل و کنکور؛ پیگیری سوژه‌های مردمی «فارس من» در هفته گذشته

از کمپین 20هزارنفری دانش‌آموزان برای تعویق کنکور تا ماجرای کلیپ‌های جنجالی در مدارس تهران. این گزارش نگاهی است به پیگیری سوژه‌های هفته گذشته شما در «فارس من».

ساسی، موبایل و کنکور؛ پیگیری سوژه‌های مردمی «فارس من» در هفته گذشته

به گزارش خبرگزاری فارس، نشد که نشد؛ حتی طرح دوفوریتی برخی نمایندگان برای تعویق دوماهه آزمون سراسری هم رأی نیاورد. برای کمپین 20هزار نفری دانش‌آموزان در «فارس من» هر چه کردیم به نتیجه نرسید. حالا خدایی رئیس سازمان سنجش به خبرنگار ما از دلایلی گفته که اجازه‌ی تعویق کنکور را نداد. صمیمانه امیدوارم کنکوری‌ها همه‌شان، هر کجا که هستند موفق و مؤید باشند. هفته‌ی گذشته ماجرای کلیپ‌های جنجالی در مدارس تهران را هم پیگیری کردیم. مشکلات دانشجویان پزشکی و ماجرای گوشی‌های توقیف‌شده با ارز دولتی نیز روی میز پیگیری‌ها قرار داشت.

سوژه‌ها و مطالبات شما اولویت نخست همکاران من در تحریریه «فارس» است. کافی است به FARS.ME رفته و خیلی ساده درباره مشکلاتتان برای ما بنویسید. گزارشی که در ادامه می‌آید نگاهی است به پیگیری همین سوژه‌ها در هفته گذشته؛ همراه من باشید:

 

یکم| انجام نافرجام یک کمپین 20هزار نفره؛ چرا کنکور تعویق نشد؟

طرح دوفوریتی تعویق کنکور تنها 80 رأی موافق داشت. نمایندگان مردم در مجلس شورا روز دوشنبه با 115 رأی منفی، مخالفتشان را با جابجایی زمان آزمون سراسری اعلام کردند. کمپین بیست هزار نفری دانش‌آموزان برای تعویق کنکور، 26م فروردین امسال در «فارس من» اعلام موجودیت کرد. مؤسس کمپین آقای امرایی معلم فداکار لرستانی بود که می‌گفت با چشمان خودش مشکلات شاگردان سیل‌زده‌اش را دیده. برای همین ایده تعویق زمان آزمون به ذهنش رسیده بود.  

 

 

تا جایی که توانستیم پیگیر ماجرا بودیم. از وزارت علوم گرفته تا آموزش و پرورش. از مجلس گرفته تا سازمان سنجش. در این گزارش می‌توانید بخشی از این پیگیری‌ها را ملاحظه کنید. بهرحال نشد که نشد. حالا ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش از برخی دلایلی گفته که مانع تعویق کنکور شد. وی به خبرنگار ما می‌گوید: «مسأله به تعویق انداختن کنکور در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح شد و ما علت عدم تغییر زمان کنکور را به طور کامل تشریح کردیم. نخستین نکته این است که امسال کنکور به خاطر دانش‌آموزان نظام جدید و تکمیل فرایند اعلام سوابق تحصیلی این دانش‌آموزان، اواسط تیرماه برگزار می‌شود، در حالی هر سال کنکور اوایل تیرماه برگزار می‌شد.»  

خدایی اضافه کرد: «نکته دوم اینکه آزمون سراسری دارای یک فرایند طولانی مدت است، اینگونه نیست که به یک روز برگزاری خاتمه یابد، بلکه حدود بیست روز برای جمع‌آوری پاسخنامه‌ها و اعلام نتایج اولیه زمان لازم است. پس از آن بحث انتخاب رشته مطرح است که این فرایند نیز بیست روز به طول می انجامد. همچنین رشته‌های مراکز خاص نیز باید مراحل مصاحبه و گزینه را بگذراند که این کارها نیز ۲۰ تا ۲۵ روز زمان می‌برد و با طی این فرایند، نتایج نهایی هر ساله پایان شهریورماه اعلام می‌شود، حالا تصور کنید کنکور دو ماه به تعویق بیفتد، در این صورت هیچ دانشگاهی نمی‌تواند ترم اول تحصیلی را داشته باشد،‌ لذا برای سازمان سنجش امکان فشرده شدن این فرایند نیست.»

رئیس سازمان سنجش درنهایت با ذکر نکته سوم گفت: «مطلب بعدی اینکه تغییر زمان کنکور فقط به یک آزمون ختم نمی‌شود بلکه آزمون‌های دیگری مانند آزمون کاردانی به کارشناسی که قرار است در مردادماه برگزار شود نیز باید جابجا شود و تمام آزمون‌ها با آشفتگی مواجه می‌شود.»

تمام پیگیری‌های ما برای ده‌ها هزار حامی این سوژه عملاً به نتیجه نرسید. امیدوارم همه کنکوری‌ها هرکجا که هستند موفق باشند. «فارس من» برای همه‌شان بهترین‌ها را آرزو می‌کند.

 

دوم| ماجرای کلیپ‌های جنجالی در مدارس تهران

ساسی مانکن در مدارس تهران! انتشار سریالی کلیپ‌های هم‌خوانی دانش‌آموزان با ترانه مبتذل یک خواننده آن ور آبی حسابی سر و صدا کرد. طبیعی بود که افکار عمومی پذیرای چنین صحنه‌هایی نبود. مالیات‌دهندگانی که تصور می‌کردند آموزش و پرورش بنا است به دلبندانشان مکارم اخلاق تعلیم دهد. برای همین هم کمپینی در «فارس من» تشکیل شد که از مسؤلین می‌خواست چند و چون و البته چرایی ماجرا را مورد بررسی قرار دهند. همکاران من در تحریریه خبرگزاری هم نظر به اهمیت ماجرا پای کار آمدند. از نمایندگان مجلس گرفته تا مسؤلین وزارت‌خانه را پای کار آوردند.

 

بچه‌های دفتر فارس در استان تهران از جمله دوربین دست گرفتند و به سراغ مدرسه‌ای رفتند که اولین کلیپ جنجالی آنجا تهیه شده بود. با دانش‌آموزان صحبت کردند؛ با اولیای آن‌ها و درنهایت نظرات آقای وزیر و مسؤلین وزارت‌خانه را هم جویا شدند. تماشای این ویدئو را اساسی توصیه می‌کنم. ببینید:

 

 

همکاران دیگر من در گروه آموزش و پرورش هم به سراغ معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش رفتند. آقای کاظمی به خبرنگار ما گفته بود تا این لحظه توانسته 15 کلیپ مختلف از هم‌خوانی آن ترانه مبتذل را شناسایی کند. 15 کلیپی که البته به ادعای وی همگی در مدارس نبودند و فقط 7 کلیپ از نظر آموزش و پرورش در مدرسه ساخته شدند. آقای معاون وزیر می‌گوید تا این لحظه ابلاغ دو مدیر مدرسه عزل شده و باقی متخلفین هم در صف تنبیه قرار دارند.

 

گفت‌وگوی همکاران من با معاون پرورشی وزارت‌خانه گفتگوی پرباری است. در آن به موضوعات ریشه‌ای مانند فعالیت‌های پرورشی و برنامه‌ها برای غنی‌سازی اوقات دانش‌آموزان و نظارت بر فعالیت‌های آنان در فضای مجازی پرداخته شده. پیشنهاد می‌کنم مشروح این گفت‌وگو را مطالعه کنید؛ با این تیتر: «شناسایی ۱۵ کلیپ جنجالی درباره مدارس/ دانش‌آموزان این ترانه‌ها را در کجا یاد گرفته‌اند؟»

 

سوم| پیگیری کمپین 12000 نفری دانشجویان پزشکی از آقای وزیر

بچه‌های پزشکی نگران بودند؛ نگران طرحی که اگر به تصویب دولت می‌رسید، مانع ادامه تحصیل مستقیم فارغ‌التحصیلان پزشکی عمومی می‌شد. بلکه آن‌ها را مجبور می‌کرد پیش از طی دوره تخصص، چندسالی در مناطق مثلاً محروم خدمت کنند. کمپین آن‌ها با هدف جلوگیری از این داستان در «فارس من» تشکیل شد. کمپینی که آقای دکتر هویدایی مسؤول انجمن صنفی دانشجویان پزشکی مؤسس آن بود. آن‌ها می‌گفتند تصویب این طرح هرچه بیشتر می‌تواند به موج فرار مغزها به خارج از کشور به بهانه ادامه تحصیل دامن بزند. بهرحال پیگیر ماجرا شدیم.

آقای وزیر می‌گوید ماجرا ابداً جدی نیست و خیلی از مطالبی که در رسانه‌ها منتشر شده در حد گمانه‌زنی است. نمکی به خبرنگار ما می‌گوید: «متأسفانه برخی از سایت‌ها مطلبی را در زمینه عدم امکان ادامه تحصیل پزشکان عمومی منتشر کردند و نوشتند که وزارت بهداشت از ادامه تحصیل پزشکان عمومی به صورت «استریت» جلوگیری می‌کند در صورتی که ما مخالف ادامه تحصیل پزشکان عمومی نیستیم.»


 

وزیر بهداشت افزود: «دانشجویان ممتاز بدون گذراندن طرح می‌توانند به صورت مستقیم در امتحان تخصص شرکت کنند. برای افرادی هم که زمان بیشتری در شبکه ارائه خدمت در مناطق کمتر برخوردار مشغول به فعالیت می‌شوند، امتیازاتی با تأثیر مثبت به ازای هر سال برای ورود آنها به دوره تخصص درنظر گرفته خواهد شد.»

بهرحال همکاران من در تعامل با سردبیر سوژه پیگیر ماجرا هستند. امیدوارم هرچه خیر است برای نخبگان پزشکی مملکت پیش بیاید.

 

چهارم| سرنوشت 600هزار تلفن همراه توقیفی در گمرک چه شد؟/ «فارس من» پیگیری می‌کند

«آقای وزیر ارتباطات 600 هزار گوشی توقیفی چه شد؟ تا کی مردم باید منتظر ارزانی قیمت موبایل باشند. تکلیف مردم رو مشخص کنید واردات گوشی همراه به کجا رسید؟» شما نوشته بودید. ماجرای گوشی‌های توقیفی به یک سال قبل بر می‌گردد. گوشی‌هایی که توسط واردکنندگان نااهل با ارز مرجع وارد شده بودند، اما درست در التهابات ارزی با قیمت‌های نجومی به دست مردم می‌رسید.

 

آخرین بار آذری جهرمی از تشکیل کارگروهی متشکل از نماینده دادستان کل کشور، وزارت صمت و وزارت ارتباطات با مدیریت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داده بود که بنا است گوشی‌های توقیفی را تعیین تکلیف کند. خبرنگار فارس چندین نوبت این موضوع را پیگیری کرد؛ آخرین آقای وزیر گفته بود وزارت صمت مسئولیت این موضوع را عهده‌دار شده و اخبار جدید را باید از آنها جویا شوم.

حالا اما آذری جهرمی می‌گوید موضوع به جلسه سران سه قوه ارسال شده؛ چراکه اختلافاتی درباره نحوه عرضه این گوشی‌ها بین دستگاه قضائی و دولت وجود دارد. برای اطلاعات بیشتر گزارش دوستانم را بخوانید با این تیتر: «ماجرای 600 هزار گوشی توقیفی یکساله شد/ ارجاع به جلسه سران قوا»

تلاش ما برای جلب رضایت شما ادامه دارد. از بهبود ساختارها و روش‌های نرم‌افزاری گرفته تا ابداع روش‌های تازه‌ای برای ثبت و حمایت راحت‌تر سوژه‌ها. دوستان من در تحریریه خبرگزاری هم برای ارتقای هرچه بیشتر پیگیری‌هایشان شبانه‌روز تلاش می‌کنند. سوژه‌های شما هر روز مایه‌ی دلگرمی ما است. عهد ما و شما سرِ جای خودش باقی است؛ فراموش نکنید: شما سردبیر فارس هستید!

گزارش از حمیدرضا عسگری مزین

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول