اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

تحویل قدیمی‌ترین نسخه خطی طب سنتی کردستان به اداره میراث‌ فرهنگی بانه

قدیمی‌ترین نسخه خطی طب سنتی استان کردستان توسط یک شهروند بانه‌ای به اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این شهرستان تحویل داده شد.

تحویل قدیمی‌ترین نسخه خطی طب سنتی کردستان به اداره میراث‌ فرهنگی بانه

به گزارش خبرگزاری فارس از بانه، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بانه از تحویل قدیمی‌ترین نسخه طبی استان به میراث فرهنگی بانه خبر داد و ضمن قدردانی از این شهروند بانه‌ای، گفت: این نسخه خطی از نظر محتوا و قدمت بسیار ارزشمند بوده و به عنوان قدیمی‌ترین نسخه خطی طب سنتی در استان کردستان شناخته شده است.

سعدالله رحیمی‌خواه اظهار داشت: این نسخه خطی با نام علاج الامراض به زبان فارسی گذشته نگاشته شده و تاریخ دقیق آن به دلیل وارد آمدن صدمات زیاد به صفحات آن از بین رفته است ولی کارشناسان از روی نوع کاغذ و شیوه نگارش این نسخه، قدمت آن را اواسط  دوران قاجار تخمین زده‌اند.

رحیمی‌خواه افزود: این اثر در سه بخش نگاشته شده که بخش اول شامل کتابت شعر از چند حدیث با خط بسیار زیبا و منحصر بفرد و بخش دوم علاج الامراض با محتوای بسیار عالی در طب سنتی است و بخش آخر با یک دعا از قرآن کریم پایان می‌یابد.

وی با اعلام اینکه، این نسخه به دلیل قدمت و اهمیت زنده نگه‌داشتن سابقه بسیار طولانی و قدیمی طب سنتی در شهرستان بانه دارای ارزش زیادی است، اذعان داشت: این نسخه پس از تعمیر و مرمت و نیز شناسنامه‌دار نمودن آن توسط اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان، تحویل مالک اثر داده خواهد شد.‌

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۰/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول