اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

از سلیقه گردی تا جستجوی راز کاخ‌های ایرانی

ساختن بناهایی که شکوه و قدرت حکومت‌ها را به سایرین گوشزد کنند از اصول اساسی آن‌ها بود. در میان لیست بلند و بالای کاخ‌ و عمارت‌های چشمگیر، نام تخت جمشید به‌عنوان یکی از نخستین کاخ‌های شگفت‌انگیز جهان در اوایل این فهرست قرار می‌گیرد.

از سلیقه گردی تا جستجوی راز کاخ‌های ایرانی

مجموعه‌ی تخت جمشید در 518 سال پیش از میلاد بنا نهاده شد. رشد و توسعه‌ی آن در زمانه‌ی خود چنان چشمگیر بود که از بنا مانند افسانه‌ یاد می‌شد. آنچه که امروز از آن سازه‌ی عظیم بشری به‌جا مانده شبحی است از آن رویا!

تخت جمشید از آثار رومی و یونانی تاثیر فراوانی گرفته بود. اما این تاثیر چنان در این بنا خوش نشسته بود که الگویی شد برای ساختن کاخ و عمارت‌های تاریخی دیگر. در بسیاری از این بناها که بنگریم ردی از روح تخت جمشید را می‌بینیم. این تاثیر گذاری در معماری، تزئینات و ملحقات آن‌ها دیده می‌شود. سازندگان،ساکنان و متولیان این کاخ‌ها می‌خواستند در این شکوه سهیم شوند.

کاخ نیاوران و فرش مشاهیر

در کاخ نیاوران آثار بسیاری برای آشنایی بیشتر با تاریخ ایران به نمایش درآمده. یکی از این آثار فرش مشاهیر است که یکی از زیباترین فرش‌های جهان محسوب می‌شود. در این اثر ماندگار ۱۰۹ تن از پادشاهان ایران، ۵۶ تن از مشاهیر جهان و ۱۶ تصویر از حجاری‌های مربوط به دوره‌ی ساسانی و هخامنشی طراحی شده است. اگر بخواهیم بخش‌هایی از این فرش که از تخت جمشید الهام گرفته‌ است را بررسی کنیم، به این شرح است:

در حاشیه‌ی فرش هم برخی از حجاری‌های هخامنشی و ساسانی را شاهد هستیم که عناوین اصلی آن عبارتند از:

حمله‌ی شیر به گاو: تخت جمشید (دوره‌ی هخامنشی) یکی از معروف‌ترین نقش‌های تخت جمشید است.
مهار شیر توسط قهرمان پارسی: دوره‌ی ساسانی(کاخ تچر، تخت جمشید) این نقش کاملا نقشی نمادین است.
موجود بالدار: هخامنشی (پاسارگاد) در این‌جا موجودی چهار بال مشاهده می‌شود که در نقش اصلی و در پاسارگاد، تاجی بر سر دارد که مصری است؛ ولی در فرش تاج طراحی نشده است.
نبرد پهلوان با گریفین: هخامنشی (تخت جمشید، کاخ صد ستون) پادشاهی را نشان می‌دهد که در حال نبرد با حیوان ترکیبی از شیر و عقاب است.

کاخ سعدآباد و خاطراتی از هخامنشیان

در بخشی از کاخ سعدآباد نیز می‌توان نمایشگاهی که به لباس هخامنشیان پرداخته است را تماشا کرد و در آداب پوشش مردم روزگار تخت جمشید جستجو کرد. همچنین در بخش دیگری از کاخ که کارگاه مرمت سفال نام دارد می‌توان بخشی از نقش برجسته پلکان شرقی آپادانای تخت جمشید با نقش برجسته کماندار پارسی به همراه صاحب منصب مادی را دید.

سلیقه گردی، یک کشف ماجراجویانه

در فرهنگ لغت گردشگری مفهومی تحت عنوان «experience» مطرح است. این مفهوم به نوعی از سبک‌های سفری اشاره دارد که افراد طبق سلیقه شخصی نقاط مورد علاقه‌ی خود را پیدا می‌کنند و با گردش و جستجو در آن‌ها تجربه‌های جدیدی به‌دست می‌آورند. سفرزون این مفهوم را بومی کرده و از واژه‌ی «سلیقه گردی» استفاده کرده است. این شیوه‌ی سفر به مسافر، امکان کسب تجربه‌های تازه را می‌دهد. سلیقه گردی به‌نوعی زمانی است برای به چالش کشدن علایق و سپری کردن لحظات در نقاطی که اشخاص دوست‌شان دارند. در ادامه ویدئویی را با از یک سلیقه گردی در سفرزون تحت عنوان برج آزادی تا آدرنالین پرند به اشتراک گذاشته شده است.

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول