اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

در نشست امروز وزرای خارجه شانگهای چه گذشت؟

وزیر امور خارجه قرقیزستان نتایج مذاکرات وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در «بیشکک» را اعلام کرد.

در نشست امروز وزرای خارجه شانگهای چه گذشت؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک «چنگیز ایداربکاف» وزیر امور خارجه قرقیزستان در نشست مطبوعاتی نتایج نشست شورای وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای را تشریح کرد.

وی اظهار داشت: امروز یکی از مهم‌ترین جلسات در زمان ریاست قرقیزستان بر سازمان شانگهای یعنی نشست شورای وزیران امور خارجه برگزار شد که حضار اجرای توافقات حاصل شده در سال 2018 در شهر «دوشنبه» در قالب نشست سران کشورهای شانگهای را بررسی کردند.

این مقام تصریح کرد: همچنین وزیران امور خارجه شانگهای با هدف تدارک برای نشست سران کشورهای سازمان مذکور که در تاریخ 13- 14 ژوئن سال جاری در شهر «بیشکک» برگزار می‌شود برنامه‌های استراتژیک را مورد بحث قرار دادند و متون اسناد امضا شده توسط رؤسای جمهور کشورهای شانگهای را بررسی کردند.

ایداربکاف خاطر نشان کرد: حضار با محتوای اعلامیه مشترک سران سازمان، گزارش فعالیت دفتر مدیریت شانگهای در سال گذشته و گزارش عملکرد مؤسسه ضدتروریستی این سازمان موافقت کردند.

وی افزود: امضای نقشه راه تعامل دفتر مدیریت سازمان با کشورهای شریک و ناظر یکی از اقدامات مهم این نشست بود که وزیران درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل اطلاعات داشتند.

وزیر امور خارجه قرقیزستان گفت: توافقات در رابطه با مسائل منطقه‌ و بین‌المللی در اعلامیه مشترک وزیران امور خارجه شانگهای قرار دارد که متن آن را به زودی دفتر مدیریت شانگهای منتشر می‌کند.

این مقام تصریح کرد: وزیران نیز از نشست شانگهای و افغانستان استقبال کردند و نقشه راه حاصل شده از نشست مذکور نیز مورد توجه حضار قرار گرفت.

ایداربکاف خاطر نشان کرد: طرفین با اشاره به برگزاری نشست مقامات امنیتی، نشست وزیران دفاع، نشست نهادهای ضدقاچاق مواد مخدر، نشست تجار و همایش «ایسیک کول» ریاست یک ساله قرقیزستان در سازمان شانگهای را موفق اعلام کردند.

وزیر امور خارجه قرقیزستان ادامه داد: برگزاری شورای جوانان، همایش رسانه‌ای و نشست سران کشورهای عضو شانگهای در آینده نیز برنامه ریزی شد.

وی گفت: اعتقاد داریم که نشست امروز وزیر امور خارجه شانگهای پله مهمی برای اجرای برنامه‌های سازمان و توسعه آن است و قرقیزستان آماده تقویت ظرفیت‌های این سازمان است.  

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی بین دولتی است که در تاریخ 15 ژوئن سال 2001 میلادی در شانگهای چین از سوی قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شده است.

در تاریخ 19 تیر ماه سال 1394 (10 ژوئیه سال 2015 میلادی) هندوستان و پاکستان نیز عضو سازمان همکاری شانگهای شدند.

اکنون جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند. ارمنستان، آذربایجان، نپال و کامبوج نیز از تاریخ 19 تیر ماه سال 1394 (10 ژوئیه سال 2015 میلادی) به صف ترکیه و سریلانکا پیوستند و شریک گفت‌وگو با این سازمان شدند.

بنابر اعلام برخی کارشناسان حوزه کشورهای آسیای مرکزی و روسیه، تصمیم در مورد عضویت دائم ایران در این سازمان، یکی از مهمترین برنامه‌های اجلاس آینده تاشکند خواهد بود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول