اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

خواب سنگین ارشاد در نمایشگاهی به نام رمضان با طعم روزه‌خواری

شانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان در حالی به آخرین روزهای خود نزدیک می‌شود که بی‌دغدغگی مدیران شهری و فرهنگی استان اصفهان سبب استقبال کم‌رنگ مردم و بروز مشکلات و نواقص متعدد شده است.

خواب سنگین ارشاد در نمایشگاهی به نام رمضان با طعم روزه‌خواری

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، هر ساله با وزیدن نسیم بهار قرآن و مهمان شدن خلق‌الله سر سفره رمضان المبارک، نمایشگاه قرآن و عترت در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان برگزار می‌شود، این سنت حسنه قدمت شانزده‌ ساله دارد و با اشاعه فرهنگ قرآنی تلاش دارد آسمان ماه رمضان اصفهان را نورانی‌تر از قبل کند.

هر رویداد فرهنگی لاجرم فراز و نشیب‌هایی دارد و در هر دوره‌ای، کم یا زیاد، دچار تحولاتی خواهد شد و قطعاً خالی از نقص و اشکال نیست اما نکته‌ای که مهم است، درس گرفتن از نواقص سال‌های گذشته و به وجود نیامدن اشکالات اساسی ناشی از مدیریت ضعیف و نادرست و یا عدم برنامه‌ریزی و هماهنگی لازم سازمان‌های مربوطه است.

نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان، امسال شاهد تغییرات زیادی بود، از تبلیغات محیطی بسیار ضعیف و تقریباً هیچ تا جدایی بخش فرهنگی و اقتصادی، غرفه‌های خالی و استقبال کم‌رنگ مردم گرفته تا عدم حضور مدیران استانی و شهری در افتتاحیه، مشکلات حوزه حجاب، تظاهر برخی به روزه‌خواری و همچنین غرفه‌هایی که هیچ ربطی، نه به قرآن و عترت داشتند و نه حتی به ماه مبارک رمضان و ضیافت الهی.

شهردار و استاندار موردنظر در حال سفر هستند!

برای اولین بار در شانزده سال گذشته و تاریخ نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان، جای خالی شهردار و استاندار اصفهان در آیین افتتاحیه به دلیل سفرهای کاری خارجی و داخلی به چشم می‌آید، که این عدم حضور مسؤولان عالی‌رتبه شهری و استانی در افتتاحیه چنین رویدادی شاید نشان از عدم دغدغه فرهنگی آنان دارد که البته این بی‌دغدغگی، از فضاسازی‌های ضعیف شهری در مناسبت‌های گوناگون فرهنگی و مذهبی هم قابل‌مشاهده است.

یکی از ویژگی‌های مهم نمایشگاه قرآن و عترت امسال نسبت به دوره‌های گذشته، جدا شدن بخش‌های تجاری از بخش‌های فرهنگی و مذهبی است؛ که شاید اهداف خوبی برای آن در نظر گرفته‌ شده، اما در عمل چیزی جز ناهماهنگی و نقص دیده نمی‌شود؛ به همین دلیل به سراغ چند تن از مسؤولان غرفه‌ها و ناشران حاضر در نمایشگاه رفتیم تا ضمن اطلاع از حضور و استقبال ناشران مختلف و مردم، از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات باشیم.

چه تفاوتی بین انتشارات وجود دارد؟!

مسؤول نشر کوی 12 با اشاره به جداسازی بخش اقتصادی از فرهنگی نمایشگاه می‌گوید: امسال بنابر تجربه سال‌های قبل حضور در نمایشگاه قرآن و عترت و اینکه هرساله غرفه‌ها رایگان بود، برنامه‌ای برای فروش کتاب‌ها پیش‌بینی کردیم اما زمان ثبت‌نام غرفه‌ها، تماس گرفتند که انتشارات ما از بخش رایگان نمایشگاه‌ها نمی‌تواند استفاده کند و به‌ صورت مجزا و خصوصی باید حضور پیدا کند، این در حالی است که انتشارات و یا غرفه‌هایی در سالن شماره یک و دو که سالن‌های رایگان نمایشگاه هست مشاهده می‌شود که با 60 درصد تخفیف کتاب می‌فروشند و این سؤال مطرح است که چه تفاوتی بین انتشارات وجود دارد.

وی به استقبال کم‌رنگ مردم اشاره کرد و گفت: موضوع بعدی این است که چون غرفه‌های انتشارات، فروش کتاب و محصولات فرهنگی با غرفه‌های مواد غذایی که بعضاً بی‌ربط با ماه مبارک رمضان هستند در یک سالن حضور دارند، مردم به مواد غذایی بیشتر از کتاب کشش پیدا می‌کنند، استقبال امسال نسبت به سال‌های گذشته، جدای از بحث خرید حتی در بازدید مردم هم بسیار کاهش یافته است و من مقصر این تصمیم‌گیری و مشکلات پیش‌آمده را فقط مسؤولان نمایشگاه و مدیر نمایشگاه نمی‌دانم و احساس می‌کنم این تصمیم‌گیری و این خط دهی‌ها از جایی دیگر نشأت گرفته‌ شده و نمایشگاه فقط مجری برگزاری است.

این ناشر با گله از نرخ کرایه‌ها توضیح داد: همچنین کرایه غرفه‌ها با نرخ متری 140 هزار تومان برای سال نخست بسیار سنگین است در حالی‌ که می‌شد کرایه این غرفه‌ها را با مبلغ منصفانه‌تری آغاز کنند و با توجه به اینکه امسال قیمت کاغذ و به دنبال آن قیمت کتاب هم افزایش‌یافته، خود به‌ خود با استقبال کمتری مواجه شده‌ایم و با این شرایط باید کرایه هم بدهیم، به‌ طور مثال خود بنده برای گرفتن غرفه در این نمایشگاه حدود 5 میلیون تومان هزینه کرده‌ام اما تا امروز فقط 2 میلیون تومان فروش داشته‌ام که این 2 میلیون سود من نیست و من فقط 500 هزار تومان سود کرده‌ام.

باید به دنبال کاری غیر از کتاب و نشر باشم

او فرصت را غنیمت شمرده و با مطرح کردن بحث کاغذ و شرایط نشر ابراز کرد: قبل از شرایط پیش‌آمده در حوزه کاغذ تا سال گذشته، می‌توانم به جرأت بگوییم عناوین بسیاری را چاپ کرده‌ام و به‌ طور متوسط سالانه 300 هزار چاپ کتاب داشته‌ام اما سال گذشته به دلیل قیمت کاغذ توانستم تعداد تیراژ را به هزار برسانم چراکه قیمت کاغذ واقعاً کمرشکن بود و باعث شد هزینه‌های دیگری مثل چاپ افزایش پیدا کند، همچنین در گذشته ما به‌ صورت چکی با صحافی و چاپ خانه‌ها کار می‌کردیم اما بعد از این شرایط، دیگر کسی به‌ صورت چکی و قرارداد کار نمی‌کند و الان فقط به دنبال این هستم کتاب‌ها را بفروشم و به دنبال کار دیگری باشم.

کل نمایشگاهی که به نام قرآن و عترت و ضیافت برگزار شده به‌ غیر از سالن نقش‌جهان‌که مربوط به خوراکی، گل و گیاه، تابلو فرش و ... است را می‌توان در نیم ساعت بازدید کرد که نه رنگ و بویی از قرآن دارد و نه عترت و به‌ زحمت می‌شود حتی یک جلد قرآن با ترجمه و رسم‌الخط موردنیاز و طراحی خاص و مدنظر خود را ببینید چه رسد به تفسیر و دیگر علوم قرآنی.

غرفه‌های پررونق و شلوغ نمایشگاه امسال مربوط به بچه‌ها است که تعداد و زرق‌وبرقشان‌هم کم نیست، البته مبحث تربیت قرآنی مهم و لازم است اما فضای غالب نمایشگاه خلاقیت، فضاسازی و مدل تربیتی خاصی هم ندارند.

قرآن و کتاب در کنار عسل و ادویه

نمایشگاه امسال صدای غرفه‌داران را هم درآورده و از وضع موجود گله دارند، مسؤول نشر آویژه در این نمایشگاه توضیح می‌دهد: امسال در مقایسه با سال‌های گذشته اصلاً نمایشگاه قرآنی وجود ندارد، در سال‌های گذشته اداره ارشاد یارانه پرداخت می‌کرد و غرفه‌ها به‌ صورت رایگان داده می‌شد، اما امسال هزینه گرفتند و چیزی که جای تعجب بسیار دارد و باعث تأسف است، قرار گرفتن غرفه‌های کتاب، قرآن و ملزومات مربوط به نمایشگاه قرآن و عترت در کنار غرفه‌های عسل فروشی و ادویه فروشی و... است که هیچ سنخیت و ارتباطی با نمایشگاه قرآن ندارد.

حبیبی از مشکلات نمایشگاه قرآن و عترت می‌گوید: همچنین امسال بازدیدکننده بسیار کم بود و حتی مردم می‌پرسیدند نمایشگاه قرآن فقط همین است؟! با گرانی کاغذ و تأثیر آن در چاپ کتاب و قرآن، توان خرید مردم کاهش پیدا کرده، در سال‌های گذشته طرح تعویض قرآن فرسوده با قرآن جدید را با 9 هزار تومان داشتیم که امسال به دلیل مشکلات پیش‌ آمده در حوزه کاغذ، این هزینه 19 هزار تومان شده است.

او همچنین پیرامون برخی تبعیضات در نمایشگاه امسال می‌گوید: قسمتی از نمایشگاه قرآن اختصاص داده‌ شده به سازمان‌ها و ارگان‌ها واقعاً این سؤال وجود دارد که چرا انتشارات و به‌ خصوص انتشارات‌هایی که حوزه فعالیتشان کتاب‌های مذهبی است باید هزینه غرفه بدهد اما مؤسسات دیگر هیچ هزینه‌ای پرداخت نکنند، در حالی‌ که اعلام شد سالن‌های یک و دو هیچ‌گونه فروشی ندارند اما سازمان‌هایی مثل اوقاف و یا مراکز فرهنگی دیگر وابسته به شهرداری و... در سالن‌ها ذکرشده به فروش محصولات خود حتی با درصدی تخفیف می‌پردازند که این تصمیم‌گیری‌ها و مدیریت‌ها باعث ضربه زدن به ناشران و حتی بسته شدن دفاتر نشر می‌شود.

کم‌کاری ارشاد به نشر ضربه زده است

مسؤول نشر آویژه ادامه داد: به دلیل این‌که نشر آویژه در تمام نمایشگاه‌های ماه رمضان طرح تعویض قرآن دارد هزینه غرفه‌های این نشر رایگان است چراکه از ارشاد نامه داریم اما کم‌کاری و کم‌لطفی نهادهای مربوطه به‌ خصوص اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باعث شده برای غرفه هزینه پرداخت کنیم.

بحث نشر و کاغذ این روزها نقل محافل فرهنگی و کتاب و کتاب‌فروشی است و حبیبی در همین رابطه می‌گوید: متقابلاً با افزایش هزینه کاغذ مجبوریم ناخواسته هزینه کتاب را افزایش دهیم که باعث شده اگر در گذشته فروش کتاب 60 درصد بوده، امروز به 10 درصد برسد.

غالب کتاب‌های نمایشگاه در غرفه‌های مختلف، کتاب‌هایی مانند چهار اثر از فلورانس، بیشعوری، برادران کارامازوف، قصه‌های هزار و یک‌شب، تاریخ کامل ایران و کتاب‌های موفقیت است و به‌ ندرت کتابی راجع به پیامبر اسلام (ص) آن‌هم از نویسنده‌ای مسیحی با مطالبی سؤال‌برانگیز دیده می‌شود.

دانشگاه اهل‌بیت یا کتاب و پیکسل فروشی؟!

حتی غرفه دانشگاه اهل‌بیت (ع) که انتظار داریم در بحث قرآن و عترت تخصصی کارکرده و برای رویدادی این‌چنین حرفی برای گفتن داشته باشد هم چیز خاصی جز چند کتاب از انتشارات مختلف با موضوعات گوناگون، چند پیکسل پرنده و شمعدان نداشت و حتی مدل و فضاسازی خاصی برای معرفی دستاوردهای این دانشگاه هم ارائه نکرده است.

اوج خلاقیت غرفه اوقاف هم وقف قرآن است؛ یک روحانی قرآن روی دست گرفته و با صدای بلند می‌گوید: وقف قرآن! و هیچ نشانی از این‌همه امام‌زاده و بقاع متبرکه و تاریخی اصفهان در این مجال دیده و شنیده نمی‌شود.

نام: نمایشگاه بین‌المللی، امکانات: در حد محلی!

امکانات رفاهی و خدماتی نمایشگاه هم بسیار ضعیف می‌نمود حتی فکری برای افطار و خرید خوراکی و مواد غذایی متنوع نشده و برای این منظور به کافه کوچکی بسنده شده است؛ همچنین نمازخانه این نمایشگاه بین‌المللی نهایتاً 50 نفر گنجایش دارد که این رقم در قسمت زنانه به‌ مراتب کمتر است.

مسؤول غرفه موسسه فرهنگی روشندلان‌هم از امکانات ضعیف نمایشگاه گله‌مند‌است و می‌گوید: امسال غرفه‌های اختصاص داده‌شده به فعالیت‌های قرآنی نسبت به سال‌های گذشته فضای بیشتری دارد اما استقبال مردم نسبت به سال گذشته کاهش‌یافته است که یکی از دلایل آن، تبلیغات و اطلاع‌رسانی بسیار ضعیف شهری است و مطلب دیگری که باید به آن توجه شود این است که فضاهایی همچون پارکینگ و ارائه لوازم جانبی برای غرفه‌داران و بازدیدکنندگان باید قوی‌تر باشد، به‌ طور مثال امکانات وسایل نقیله عمومی، همچنین صرف افطار غرفه داران و بازدیدکنندگان نیازمند فضا و امکانات است اما فقط یک بوفه وجود دارد که آن‌هم چیزهای محدودی باقیمت‌های بسیار بالا دارد.

نمایشگاه قرآن و عترت در مقابل ظرفیت رادیویی نمایشگاه هم بسیار منفعل ظاهر شده و فقط هر چند دقیقه یک‌بار صدایی بلند می‌شود اما نه قرآن می‌شنویم و نه حتی نشانی از ضیافت الهی می‌دهد، تنها آدرس غرفه کشک و لواشک و تابلو فرش ارائه می‌شود.

و البته در این تکاپو باز هم دلیل حضور غرفه‌هایی مانند فروش گل مصنوعی، رو بالشتی و چاقوی زنجان و نسبت این محصولات با نمایشگاه ضیافت و قرآن روشن نیست.

تظاهر و ترویج روزه‌خواری

وارد سالن نقش‌جهان‌که می‌شوی گویی از ظرف زمان و مکان خارج شده‌اید، سالنی که بیشتر نمایشگاه خرید شب عید و یا سوغات شهرهای مختلف شده و غرفه‌داران به‌ صورت علنی در روزهای ماه رمضان از مردم دعوت می‌کنند کشک و عسل و شیرینی را بچشند و منظره دردناک، کاغذهایی است که تقریباً به دیوار تمام غرفه‌های خوراکی زده‌اند و روی آن نوشته: از چشیدن و تست قبل از اذان مغرب معذوریم!

خلاقیت، نوآوری، ذوق و سلیقه، غایبان بزرگ نمایشگاه امسال هستند و حتی غرفه‌هایی مانند گروه تبلیغی پاسخگو که از غرفه‌های فعال و خوب نمایشگاه محسوب می‌شود، علیرغم ارائه خدمات خوبی مانند مشاوره‌های رایگان در زمینه‌های مختلف و پاسخگویی سؤالات اعتقادی و شرعی، فضاسازی، جذابیت و نوآوری خاصی ندارد. نکته قابل‌توجه، حضور برخی انتشارات و کتاب‌های مرتبط با قرآن و عترت، مانند انتشارات اسرا در سالن نقش‌جهان و به‌ دور از نمایشگاه قرآن است و شاید بهتر بود به‌جای غرفه‌های فروش اینترنت و عروسک‌های چوبی، این کتاب‌ها و انتشارات در سالن اصلی نمایشگاه قرآن حضور پیدا می‌کردند.

سال‌هاست کار جدیدی نمی‌بینیم

در همین خصوص، جواد حیدری می‌گوید: من حدود 8 سال به‌ صورت مستمر در نمایشگاه حضور دارم اما آنچه امسال محسوس است کاهش استقبال و بازدید مردم از نمایشگاه است، این کاهش استقبال مردم می‌تواند عوامل مختلفی از جمله عدم خلاقیت داشته باشد چراکه در این 8 سال حضور می‌بینم که غرفه و حتی کارآیی غرفه‌ها به همان شکل گذشته مانده است و کار جدیدی دیده نمی‌شود.

مسؤول غرفه گروه تبلیغی پاسخگو متذکر می‌شود: افرادی که مثلاً سه سال پشت سر هم به نمایشگاه قرآن می‌آیند و این شرایط تکراری را می‌بینند، سال آینده میلی برای حضور ندارند، همچنین امسال اتفاق دیگری که در نمایشگاه افتاده این است که اسم نمایشگاه قرآن و عترت است اما می‌بینم که خبری نه از قرآن است نه عترت.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه می‌دهد: مثلاً حضور غرفه‌های مربوط به کودکان لازم است اما آن‌قدر بزرگ‌شده و خودنمایی می‌کند که اصلاً غرفه‌های قرآنی قابل‌مشاهده نیستند و یا اصلاً در نمایشگاه غرفه‌ای تحت عنوان تفسیر و یا تصحیح قرائت قرآن وجود ندارد و کسانی که بانی این امر و نمایشگاه هستند باید این فضا را مطالبه کنند و هرساله به دنبال مطلبی جدید باشند.

وی ابراز می‌کند: بحث دیگر، برگزاری نمایشگاه ضیافت است که در دیده می‌شود قبل از اذان مغرب علناً به تست خوراکی پرداخته و یا از مردم می‌خواهند که تست کنند و این می‌طلبد که مسؤولان نمایشگاه تذکر دهند و نظارت داشته باشند.

پای فرهنگ و مذهب که در میان باشد، مشکل اقتصادی داریم!

حیدری تشریح می‌کند: استقبال مردم از نمایشگاه‌هایی مثل مبل و یا حتی نمایشگاه‌های تخصصی بسیار بیشتر بوده که یک دلیل آن ضعف در تبلیغات شهری است و این واقعاً سؤال است که چرا وقتی زمان کارهای فرهنگی و مذهبی می‌رسد، مشکل اقتصادی و بودجه در حوزه‌ها و سازمان‌های مختلف به وجود می‌آید اما برای مسائل دیگر مشکل اقتصادی معنایی ندارد.

کارشناس پاسخگویی به سؤالات شرعی توضیح می‌دهد: در کشورهای دیگر می ببنید که اگر جایی به ارائه مشاوره رایگان اختصاص داده شود، مردم استقبال می‌کنند اما در کشور ما در این زمینه ضعف وجود دارد و این‌چنین نیست چراکه یکی از عواملی که باعث شده از کار فرهنگی استقبال نشود، احساس بی‌نیازی است یعنی فرد هزار سؤال شرعی و ده‌ها شبهه اعتقادی دارد اما احساس نیاز نمی‌کند و این به دلیل عدم فرهنگ‌سازی و اولویت سازی است و متأسفانه دغدغه‌های سیاسی و اقتصادی به دغدغه‌های تراز اول بدل شده و لایه‌های فرهنگی، زیر آن‌ها گم‌شده است.

غرفه نهضت جهانی نهج‌البلاغه از نقاط قوت و به‌نوعی لنگه‌کفشی در بیابان بی‌تدبیری مدیران فرهنگی در نمایشگاه قرآن و عترت امسال است که بازهم جای کار بسیاری دارد اما دست کم در زمینه نهج‌البلاغه، پس از ایجاد حس نیاز به برادر قرآن و دغدغه آفرینی، روش‌های مطالعه و نهج‌البلاغه‌هایی باقیمت بسیار مناسب و کیفیت بالا را ارائه می‌دهد.

برای پیگیری مشکلات و نواقص پیش‌آمده در نمایشگاه امسال، به سراغ مدیر نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان رفتیم تا نظاره‌گر بحث‌های مختلف نمایشگاه قرآن و عترت و ضیافت امسال از زاویه نگاه مسؤولان و مجریان این امر هم باشیم.

پاسخ به یک سؤال: جدایی بخش‌های فرهنگی از تجاری در نمایشگاه امسال

علی یارمحمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: بعضی از نمایشگاه‌ها با رویکرد تجاری و اقتصادی برگزار می‌شود و برخی دیگر جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی دارند، از جمله نمایشگاه‌هایی که رویکرد فرهنگ‌سازی دارند، نمایشگاه‌های کتاب و قرآن است که یا بر اساس سیاست‌های نمایشگاه برگزار می‌شود و یا با هزینه‌های بسیار اندک همچون نمایشگاه سلامت و... اجرا خواهد شد و یا اینکه مانند نمایشگاه قرآن، رایگان در نظر گرفته می‌شود.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه بین‌المللی استان اصفهان ادامه داد: برخی فعالان نمایشگاه در سال‌های گذشته مثل حوزه‌های عفاف و حجاب و دینی و قرآنی، حوزه فعالیتشان فرهنگی بود اما بیش از آن‌که جنبه فرهنگی مدنظرشان باشد، جنبه تجاری و اقتصادی مدنظرشان بوده که باعث می‌شد بین مؤسساتی که کار فرهنگی انجام می‌دهند و مؤسساتی که غالب فعالیتشان تجاری است تبعیض به وجود آید بنابراین امسال تصمیم بر آن شد موسسه‌ها و شرکت‌هایی که قصد دارند در نمایشگاه قرآن شرکت کنند اما فعالیت‌های آن‌ها تجاری است، مبلغی برای حضور در نمایشگاه پرداخت کنند و این مبلغ برای تجهیز غرفه‌های فرهنگی استفاده شود.

وی همچنین تصریح داشت: در حال حاضر سالن یک و دو با عنوان نمایشگاه قرآن و عترت فعالیت می‌کند و غرفه‌های این دو سالن رایگان در نظر گرفته‌ شده و سالن سوم با عنوان نمایشگاه ضیافت، بیشتر رویکرد تجاری دارد، در واقع در محل نمایشگاه‌های اصفهان دو نمایشگاه با دو عنوان در حال برگزاری است.

جایگاه اداره‌کل ارشاد در نمایشگاه قرآن کجاست؟

یارمحمدیان اضافه کرد: حضور برخی از مؤسسه‌هایی که غرفه‌های فروش در سالن‌های یک و دو نمایشگاه دارند، از اتفاقاتی بود که نمایشگاه اصفهان در آن دخیل نبوده است چراکه یک سری مقررات کلی برای نمایشگاه در نظر گرفته می‌شود و یک سری از اتفاقات و جزییات را اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌ عنوان یکی از متولیان نمایشگاه باید مشخص کنند، بنابراین بخشی از تصمیمات که مربوط به مدیریت نمایشگاه بوده، حوزه تجارت را محدود کردیم.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه بین‌المللی استان اصفهان گفت: پیرو همین موضوع، از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گلایه داریم به دلیل این‌که انتظار ما سیاست‌گذاری دقیق و ایفای نقش قوی‌تر این اداره کل در برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت داشتیم چراکه شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان یک شرکت تجاری است و طبیعی است که حوزه‌های تخصصی آن، حوزه‌های تجاری باشد، بنابراین هنگامی‌که دستمان را به‌ سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دراز می‌کنیم طبیعی است که یکی از حوزه‌های مشارکتی در این بخش قرار می‌گیرد.

وی افزود: اما از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تا یکی دو هفته قبل از شروع نمایشگاه هیچ اثری نیست و ما عملاً هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم و مجبوریم برای آبروی اصفهان، به هر شکلی که شده این نمایشگاه را برپا کنیم، بنابراین اگر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به آنچه وظیفه‌اش بود، به‌عنوان یک متولی عمل می‌کرد، ضعف‌ها و نواقصی که وجود دارد، به‌مراتب کمتر بود.

ارشاد بن‌های تخفیف امسال را نداده است

یارمحمدیان یادآور شد: در سال‌های گذشته ما عرضه بن تخفیف را حین برگزاری نمایشگاه داشتیم اما امسال پس از گذشت چهار روز از برگزاری نمایشگاه، هنوز بن تخفیف ارائه نشده بود در حالی‌ که ارشاد این بن‌ها را باید عرضه کند و نهایتاً توانستیم سه روز پایانی نمایشگاه، مجوز آن را بگیریم.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه بین‌المللی استان اصفهان اذعان داشت: با توجه به آنچه گفته شد و همچنین ضعف‌هایی که در نمایشگاه امسال وجود دارد، مشخص می‌شود که در برگزاری نمایشگاه‌هایی با رویکرد فرهنگی و فرهنگ‌سازی، نیازمند مشارکت بالا و باقوت تمامی متولیان امر است چراکه اصلاً مجموعه نمایشگاه‌ها موظف است مکان را در اختیار متولیان قرار دهد و برنامه‌ریزی بر عهده آنان خواهد بود، اما در عمل می‌بینیم که اصلاً این‌طور نیست و مرکز نمایشگاهی اصفهان هم مسؤول برنامه‌ریزی است، هم در کنار تعداد محدودی از متولیان، مسؤولیت برنامه‌ریزی را بر عهده دارد که این ضعف بسیار بزرگی است چراکه ما تخصصی در این زمینه نداریم و عملاً به دلیل حضور کمرنگ متولیان، مجبور هستیم نسبت به موضوعی که در آن تخصص نداریم، تصمیم‌گیری کنیم.

به حضور تمامی متولیان فرهنگی در عرصه نیازمندیم

وی ادامه داد: بنابراین نمایشگاهی با رویکرد فرهنگی و فرهنگ‌سازی زمانی به‌خوبی برگزار و تأثیر خود را خواهد داشت که تمامی متولیان فرهنگی پررنگ و با قدرت، از زمان تصمیم‌گیری تا اجرا حضور داشته باشند.

یارمحمدیان ابراز داشت: مسأله روزه‌خواری واقعاً ضعفی از سوی مرکز نمایشگاهی است که یقیناً نسبت به این موضوع تذکرات لازم را خواهد داد و نظارت خود را بیشتر خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه بین‌المللی استان اصفهان در خصوص حضور غرفه‌های غیر مرتبط با ضیافت در نمایشگاه گفت: برای نمایشگاه ضیافت یک مدیریت اجرایی وجود دارد که قبلاً توضیحات لازم در خصوص چگونگی برگزاری این نمایشگاه و حتی حضورهای غرفه‌ها و محصولات مرتبط با آن داده‌شده اما یک سری ناهماهنگی هنگام اجرا پیش آمد که سعی کردیم در حین برگزاری نمایشگاه این نواقص را برطرف کنیم و نارضایتی که وجود دارد را به حداقل برسانیم.

به چند کارگر فرهنگی نیازمندیم

در پایان به نظر می‌رسد بخش اعظمی از مشکلات فرهنگی موجود در جامعه امروز ناشی از غفلت و کم‌کاری برخی متولیان فرهنگی، مدیران شهری و دستگاه‌های نظارتی است، کسانی که به تعهد کاری و اخلاقی خود پایبند نیستند و گویا به پست‌های مدیریت فرهنگی همچون کار در کارخانه‌ای می‌بینند که تنها وظیفه حضور دارند! یا خود را کارمندی پنداشته‌اند که باید در اداره پشت میز خود حاضر باشد، چایی‌اش دیر نشود، تلفن جواب ندهد و ...

امروز در عرصه فرهنگ و تربیت و خدمت‌رسانی در جمهوری اسلامی به کارگر نیاز داریم و نه کارمند، کارگرانی که از وضع موجود و درد دین، خواب راحت نداشته باشند وسط میدان باشند.

یکی از راه‌حل‌های اساسی، همان‌طوری که در متون دینی مانند نهج‌البلاغه ذکر شده، مطالبه گری، انتقاد و نصیحت حاکمان، مدیران و مسؤولان است که باید به فرهنگ عمومی جامعه تبدیل شود و شروع این حرکت‌ها باید از نسل جوان و دانشجو روحانیت باشد که با حضور در بین مردم و متن تحولات جامعه، نقش مؤذن را ایفا کنند و مراقب باشند نماز مردم قضا نشود.

انتهای پیام/63106/پ30/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول