اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

وفای به عهد نشانه ایمان است

نماینده ولی فقیه در لرستان در تفسیر سوره احزاب گفت: یکی از فضائل اخلاقی انسان وفای به عهد و پیمان است.

وفای به عهد نشانه ایمان است

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی در جلسه تفسیر قرآن ماه مبارک رمضان که در مسجد بعثت خرم‌آباد برگزار شد، نقش مخرب منافقان در جنگ احزاب را موضوع آیات ۱۴ و ۱۵ سوره احزاب با مضمون «وَلَوْ دُخِلَتْ عَلَیْهِم مِّنْ أَقْطَارِهَا ثُمَّ سُئِلُواْ الْفِتْنَةَ لَأَتَوْهَا وَمَا تَلَبَّثُواْ بِهَآ إِلَّا یَسِیراً وَلَقَدْ کَانُواْ عَاهَدُواْ اللَّهَ مِن قَبْلُ لَا یُوَلُّونَ الْأَدْبَارَ وَکَانَ عَهْدُ اللَّهِ مَسْئُولًا» برشمرد و اظهار کرد: جنگ احزاب از حوادث مهم سال پنجم هجری است.

وی با ذکر این مطلب که در جنگ احزاب یهودیان مدینه و مشرکان مکه مثلث شومی علیه اسلام و با هدف نابودی اسلام تشکیل دادند، تصریح کرد: در جنگ احزاب پیامبر(ص) شورای دفاعی تشکیل داد و در این شورا تاکتیک حفر خندق به پیشنهاد سلمان فارسی مورد قبول واقع شد.

این مفسر قرآن با ذکر این مطلب که در جنگ احزاب شش کیلومتر خندق به دور مدینه حفر شد، بیان کرد: ترکیب جنگ احزاب شامل مشرکان، منافقان و یهودیان بودند که در مقابل اسلام قرار گرفتند.

آیت‌الله میرعمادی با ذکر این مطلب که مسلمانان نیز در جنگ احزاب شامل چند گروه بودند، اضافه کرد: گروهی مؤمن مقاوم بودند و گروهی دیگر آدم‌های مریضی بودند که شیطنت می‌کردند و گاهی آیه یأس می‌خواندند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با ذکر این مطلب که عده‌ای دیگر در صف مسلمانان افراد ساده‌لوح بودند که با یک جمله نسبت به خدا بدبین می‌شدند، اظهار کرد: عده‌ای دیگر در صف مسلمانان خواص بی‌بصیرتی بودند که همواره به پیامبر(ص) پیشنهاد مذاکره می‌دادند.

امام جمعه خرم‎آباد مسلمانان منافقان لجباز را دسته‌ای دیگر در صف مسلمانان برشمرد و افزود: این دسته تبلیغات روانی می‌کردند و دشمنان را قوی جلوه می‌دادند کمااینکه دسته دیگر میان مسلمانان افراد فرصت‌طلب بودند.

این مفسر قرآن‌کریم با اشاره به نقش منافقان در جنگ احزاب گفت: آیات چهارده و پانزده سوره احزاب دو صفت منافقان را بیان می‌کند.

وی با بیان این‌که کلمه فتنه در قرآن به معناهای مختلفی به کار رفته است، اضافه کرد: فتنه، گاهی به‌معنای امتحان، گاهی به‌معنای درهم شدن حق و باطل و گاهی به‌معنی شرک و کفر است که در آیه ۱۴ سوره احزاب با معنای شرک و کفر به کار رفته است.

آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که اگر به منافقان به ظاهر مسلمان پیشنهاد دهند که بیایید و مشرک شوید آنان این کار را انجام می‌دهند و دین‌شان را عطا می‌کنند، اضافه کرد: منافقان ضعیف‌الایمان هستند که بر دین‌شان معامله می‌کنند اما مؤمنان واقعی بر دینشان معامله نمی‌کنند کمااینکه رهبری معظم انقلاب نیز در شرایط کنونی می‌فرمایند دشمنان می‌خواهند بر روی نقاط قوت ما مذاکره کنند و منافقان نیز به‌دنبال این امر هستند‌.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با تأکید بر مطالعه جنگ احزاب اضافه کرد: در شرایط امروز کشور خواندن تاریخ جنگ احزاب توصیه می‌شود.

این مفسر قرآن‌کریم با تاکید بر این‌که امروز جبهه استکبار آمریکا، اروپا، عربستان و امارات جمع شده‌اند، افزود: در جبهه اسلام نیز منافقان فرصت‌طلب و خواص بی‌بصیرت داریم.

وی با بیان این‌که مسلمان واقعی دست رد به سینه دشمن می‌زند، ادامه داد: منافقان به‌دلیل گرایش ارتدادی دین خود را عطا می‌کنند.

آیت‌الله میرعمادی پیمان‌شکنی را صفت دیگر منافقان در آیه ۱۵ سوره احزاب برشمرد و افزود: شخصیت انسان در عمل به عهد و پیمان و وفای به عهد نشانه ایمان است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که اگر کسی به عهد خود وفا نکند منافق است، اضافه کرد: یکی از فضائل اخلاقی انسان وفای به عهد و پیمان است.

امام جمعه خرم‌آباد با بیان این‌که منافقان در جنگ اُحد هم پیمان‌شکنی کرده بودند، افزود: قبیله بنی‌حارثه و بنی‌سلمه در جنگ احد و خندق با پیامبر پیمان بستند و در هر دو مورد هم نقض عهد کردند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان به نحوه برخورد پیامبر(ص) با منافقان اشاره و با ذکر این مطلب که پیامبر چهره منافقان را برملا کرد به بازخواست منافقین توسط پیامبر(ص) اشاره و عنوان کرد: پیامبر(ص) به منافقان فرمود شما در جنگ احد هم ما را تنها گذاشتید نه آماده پیکار با دشمن نه پذیرای شهادت هستید تنها اهل شعار و آماده تسلیم هستید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول