اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

از خام فروشی 120 تن پشم در شهرستان بدره جلوگیری می‌شود

تولید سالیانه بیش از 120 تن پشم، حاصل دست‌رنج عشایر بدره است که با این مقدار تولید علاوه‌بر فراهم شدن زمینه اشتغال برای افراد جویای کار از خام فروشی محصول پشم به بیرون از شهرستان نیز جلوگیری می‌شود.

از خام فروشی 120 تن پشم در شهرستان بدره جلوگیری می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، تولید سالیانه بیش از 120 تن پشم، حاصل دست‌رنج عشایر بدره است که با این مقدار تولید علاوه‌بر فراهم شدن زمینه اشتغال برای افراد جویای کار از خام فروشی محصول پشم به بیرون از شهرستان نیز جلوگیری می‌شود. 

علی جهانتاب از عشایر شهرستان بدره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام گفت: سالی یک‌بار اقدام به پشم چینی گوسفندان می‌کنیم با این کار هم بدن حیوان خنک می‌شود و هم از پشم چیده شده استفاده می‌کنیم.

وی افزود: افراد دلال با قیمت ناچیز پشم‌ها را از ما می‌خرند و از شهرستان خارج می‌کنند.

اما امسال اداره امورعشایری شهرستان بدره برای خرید تضمینی پشم از عشایر دست بکار شده و با این کار زمینه اشتغال و تولید در شهرستان و جلوگیری از خروج پشم را فراهم کرد.

رازی بیگی از خریداران پشم عشایر که تحت نظارت امور عشایری وارد این کار شده است، می‌گوید: اکنون پشم چیده شده نه تنها از شهرستان بدره خارج نمی‌شود بلکه با تمهیداتی که امور عشایری بدره فراهم کرده است، از جمله تهیه دستگاه‌های ریسندگی کوچک خانگی، پشم‌ها به نخ تبدیل خواهند شد و زمینه اشتغال بانوان روستایی فراهم شده است.

ماه‌پرور رنجبر بانوی ساکن در روستای تلخاب شهرستان بدره که این روزها با تشکیل یک صندوق کارآفرینی خرد خانگی با تهیه دستگاه ریسندگی پشم زمینه اشتغال خود و 5 نفر دیگر را فراهم کرده است، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: از ایجاد اشتغال و درآمد خود راضی هستم و خوشحالم که نقشی در تولید و اشتغال ایفا می‌کنم.

وی افزود: فرش دستباف شهرستان بدره شهرت جهانی دارد و ما خوشحالیم که با نخ تولیدی  شهرستان بدره محصولی با ارزش تولید می‌کنیم.

پشمی که درشهرستان بدره تولید می‌شود پس از طی مراحل فرآوری تحویل خانه‌های روستایی شده و با دستان هنرمند بانوان روستایی به‌محصولی باکیفیت به نام فرش تبدیل و به بازارهای جهانی صادر می‌شود که نقش مهمی در ارزآوری برای کشور دارد.

انتهای پیام/9708

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول