اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

اتوبوس‌های وارداتی، دانشجومعلم‌ها و خوابگاه‌های شریف/ سوژه‌های هفته قبل «فارس من» چه بود؟

از مشکلات خوابگاه‌های دانشگاه شریف تا پیگیری اظهارات حاشیه‌ساز روحانی؛ گزارشی از بهترین پیگیری‌های انجام‌شده برای سوژه‌های شما در «فارس من».

اتوبوس‌های وارداتی، دانشجومعلم‌ها و خوابگاه‌های شریف/ سوژه‌های هفته قبل «فارس من» چه بود؟

به گزارش خبرگزاری فارس؛ مردم گرفتارند؛ این‌را می‌توان از سیل سوژه‌هایی که روزانه برای ما ثبت می‌کنند، ساده فهمید. تمام انرژی و انگیزه بچه‌‌های «فارس من» هم همین است؛ پیگیری و مساعدت برای حل مشکلات شما. برای ما دعا کنید؛ همین شب‌ها. همین شب‌ها که درهای آسمان باز است. گزارشی که در ادامه می‌خوانید نگاهی است به پیگیری‌های انجام‌شده برای همین سوژه‌ها؛ بهترین پیگیری‌ها در هفته‌ای که گذشت. از ماجرای واردات اتوبوس‌های خارجی گرفته تا مشکلات خوابگاه‌های بچه‌های شریف. موضوع مشکلات دانشجو معلم‌ها را هم پیگیری کردیم و در آخر بنا به سفارش شما به تازه‌ترین اظهارات حاشیه‌ساز آقای رئیس‌جمهور هم پرداختیم. همراهمان باشید.

 

اول| از رنجی که دانشجویان متأهل شریف می‌برند/ توضیحات معاون دانشجویی دانشگاه

این بچه‌ها نخبه‌های مملکتند. دانشجویان تحصیل‌کرده و البته متعهدی که مانده‌اند تا گوشه‌ای از مشکلات کشورشان را حل و فصل کنند. حالا برای ما سوژه ثبت کردند که به داد ما برسید؛ اوضاع خوابگاه‌های متأهلی آن‌ها آنقدر به‌هم ریخته است که چاره‌ای نداشتند: «مشکلات رفت‌وآمد؛ با کدام عقل و تدبیری این فاصله دور ازدانشگاه به عنوان خوابگاه متاهلی انتخاب شده است و وقت بسیاری باید 140 دانشجو هر روز مسیری بطور میانگین 1:30 تا 2 ساعت با احتساب ترافیک در فصول مختلف به هدر رود؟ آن هم وقتی تنها دو سرویس ایاب و ذهاب (صبح و عصر) برای دانشجویان تدارک دیده شده؟»

 

موضوع دیگری که بچه‌های شریف به آن معترضند، اوضاع نابه‌سامان ورودی‌های خوابگاه‌های متأهلی است. زمین‌های خاکی، ناهموار و غیراستانداردی که مشکلات زیادی را برای دانشجویان و مراجعین پدیده آورده. فاطمی‌زاده معاون دانشجویی دانشگاه درباره این موضوع به خبرنگار علمی-دانشگاهی ما گفته: «درحال حاضر در آن منطقه، عملیات عمرانی انجام می‌شود تا جاده منتهی به مجتمع، آسفالت شود، اگر این عملیات با موفقیت انجام شود هم دانشجویان و هم ساکنین منطقه از مشکلات رفت و آمد رهایی پیدا می‌کنند.»

وی ادامه داد: «البته شهرداری قصد دارد تا درآن منطقه مرکز تجاری نیز احداث کند و عملیات احداث این مرکز، روند آسفالت شدن خیابان را آهسته‌تر کرده است. چرا که بر اساس قول شهرداری قرار بود تا خردادماه، آسفالت خیابان پایان یابد اما اخیراً شهرداری اعلام کرده که تا سه ماه آینده این فرآیند به پایان می‌رسد.»

مطلب دیگری که اعتراض دانشجویان را به دنبال داشته، بحث سختی بالای آب آشامیدنی خوابگاه‌ها است. آقای فاطمی‌زاده البته معتقد است این مشکل همه شهروندان و ساکنان آن منطقه است و مخصوص خوابگاه نیست. معاون دانشجویی دانشگاه می‌گوید چند آزمایش مستدل و علمی هم برای اثبات این موضوع انجام دادیم و نتایج را برای شرکت آب و فاضلاب هم ارسال کردیم. هرچند هنوز اقدام مؤثری انجام نشده.

پیگیری ما گام کوچکی بود البته؛ اما امیدواریم حضرات مسؤولین توجه داشته باشند بچه‌های شریف آینده‌سازان این مملکتند. برای حل مشکلات آن‌ها تلاش کنید اگر علاقمند ایرانید.

 

دوم| ماجرای واردات اتوبوس‌های دست‌دوم خارجی

«چرا در حالی که توانایی تولید اتوبوس‌های باکیفیت در کشور موجود هست، به‌دنبال واردات آن هم از نوع دست دوم هستید؟» این سؤال جمعی از کاربران «فارس من» بود. سؤالی که در پی برخی حرف و حدیث‌ها مبنی بر تصمیم شهرداری تهران برای واردات اتوبوس‌های دست‌دوم خارجی مطرح می‌شد. به‌هرحال همکاران پارلمانی من موضوع را از نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پیگیری کردند.

 

محسن علیجانی نماینده مردم تهران در واکنش به کمپین کاربران «فارس من» به خبرنگار ما گفت: «موضوع واردات اتوبوس‌های خارجی دسته دوم خارجی به کشور را در فضای مجازی و رسانه‌ها دیده و شنیده‌ام. بنده اما به‌عنوان نماینده مردم تهران مخالف این کار هستم. البته ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران نیازمند اتوبوس‌های جدید است. برای جابه‌جایی بدون مشکل هموطنان تهرانی ۱۰ هزار اتوبوس می‌خواهیم که فعلاً فقط ۵ هزار دستگاه داریم.»

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به نام‌گذاری سال ۹۸ از سوی مقام معظم رهبری به نام سال رونق تولید، تصریح کرد:‌ «رهبر انقلاب در ابتدای سال تأکید زیادی از استفاده کالای ایرانی داشتند این در حالی است که توانایی تولید اتوبوس‌های داخلی و خوب را در کشور داریم. ورود اتوبوس‌های دسته دوم خارجی به کشور خلاف شعار سال جاری بوده و مخالف این روند هستیم.»

 

آقای علیجانی البته می‌گوید با شناختی که از حناچی شهردار تهران دارد، بعید می‌داند چنین اتفاقی رخ دهد. اگرچه وی قول داد در هر صورت به وظیفه نظارتی خود برای حمایت از تولید عمل کند.

 

سوم| مورد عجیب حسن روحانی؛ مردی که از اختیارات گسترده در قانون اساسی استفاده نمی‌کند!

اظهارات روحانی در ضیافت افطار فعالان سیاسی حاشیه‌ساز شد. آن‌جا که ادعا می‌کرد اختیارات وی به‌عنوان رئیس‌جمهور محدود است و منتقدان باید در حیطه‌ی همان اختیارات سؤال کنند. سخنانی که البته درمیان اهالی سیاست مشتری چندانی نداشت و اغلب به فرافکنی برای فرار از پاسخگویی تعبیر شد. این‌که بعد از 6 سال، آقای رئیس‌جمهور ناگهان متوجه محدود بودن اختیاراتشان شده باشند، سناریویی است که تقریباً مورد پذیرش کسی واقع نشد.

فرمایشات آقای رئیس‌جمهور در میان افکار عمومی هم اقبال چندانی نیافت. از جمله گروهی از کاربران که با تأسیس یک کمپین در «فارس من» از وی بابت سخنان بی‌ربطش انتقاد کرده بودند. آنها نوشته بودند: «وضعیت بازار و تورم افسار گسیخته در مایحتاج عمومی مردم، مسکن خودرو و ارز، رکود علمی حاکم بر کشور، تعطیلی کارخانجات و بیکاری، ناامیدی و یأس حاکم برجامعه، نگاه به خارج، کاهش ارزش پول ملی، تعطیلی شورای انقلاب فرهنگی و اجرای مخفیانه سند ۲۰۳۰، فساد اداری و چندین و چند مورد دیگر حاکی از این است که شما توان استفاده از همین اختیارات را هم ندارید!»

همکاران پارلمانی من برای بررسی این موضوع به سراغ نماینده اراک در بهارستان رفتند. ایشان هم معتقد بود مدعای آقای رئیس‌جمهور درباره کم بودن اختیاراتش کاملاً واهی است. آقای کریمی در این‌باره به خبرنگار فارس گفت: «در قانون اساسی اختیارات رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جمهور‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به صورت کاملاً شفاف تبیین شده و هیچ گونه ابهامی ندارد. در طول ۴۰ سال اخیر رؤسای جمهور متعددی آمده و رفته‌اند. برخی وقتی دید‌ه‌اند نمی‌توانند مُثمرثمر باشند عدم ایفای وظایف خود را به کمبود اختیارات ربط دادند!»

نماینده مردم اراک تصریح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌:‌‌‌‌‌‌‌‌ «آقای روحانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کسی است که سال‌ها در بخش‌های مختلف جمهوری اسلامی مسؤولیت داشته و با ارکان و اختیارات آن آشناست، ضمن این‌که در تبلیغات انتخاباتی سال ۹۲ به صراحت عنوان کرد که وقتی می‌دانستم که نمی‌توانم کاری برای ایران انجام دهم، به صحنه انتخابات نمی‌آمدم و چون می‌دانم می‌توانم مشکلات را حل کنم به صحنه آمده‌ام و برای این کار راه‌حل و برنامه دارم، لذا وقتی آقای روحانی چنین ادعایی کرده و بعد از ۶ سال به یکباره برخلاف این موضوع نظر می‌دهد یعنی فرصت‌سوزی.»

مُسلماً بهانه کم بودن اختیارات نمی‌تواند استدلال مناسبی برای توجیه ضعف و بی‌عملی مفرط روحانی و دولتش در شش سال گذشته باشد. آقای رئیس‌جمهور! مردم منتظرند؛ بیایید به‌جای بهانه‌بافی قدری به مشکلات آنها رسیدگی کنید.

 

چهارم| چرا مصوبه دولت برای «افزایش 400هزار تومانی حقوق» شامل دانشجومعلم‌ها نشد؟

دانشجومعلم‌ها حق دارند؛ براساس مصوبه مجلس شورا، افزایش چهارصدهزار تومانی حقوق شامل آنها هم می‌شد. با این همه دولت از اجرای آن استنکاف کرده. برای همین با تأسیس یک کمپین در «فارس من» خواستار رسیدگی به این موضوع شدند. برایشان پیگیری کردیم.

 

همکاران من در گروه آموزش و پرورش به سراغ الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه وزارت‌خانه رفتند. وی در این‌باره به خبرنگار ما گفت: «با پیگیری‌های انجام‌شده از سوی وزیر آموزش‌ و پرورش و نظر مساعد سازمان اداری و استخدامی کشور بند 7 مصوبه افزایش حقوق سال جاری در خصوص دانشجو معلمان اعمال می‌شود. به علت اینکه مبلغ افزایش اعمال‌شده حقوق این افراد به رقم 4 میلیون و 400 هزار ریال نرسیده است، بنابراین مابه‌التفاوت آن تحت عنوان «تفاوت بندی تبصره 12 قانون بودجه سال 98» به حقوق آنان اضافه خواهد شد.»

به گفته معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌ و پرورش، اقدام لازم برای اصلاح نگارش حقوق دانشجو معلمان در سامانه آغاز شده و احکام اصلاح‌ شده حقوقی آنها مطابق با بند 7 تصویب‌نامه افزایش حقوق سال جاری در خردادماه اعمال خواهد شد.

حالا آخرین ساعت‌های ماه مبارک رمضان است؛ باور کنید برای تداوم خدمت محتاج دعای شما هستیم. همین حالا دعایمان کنید. برای توفیق خدمت؛ برای آن‌که هرچه بیشتر بتوانیم دردها و مطالبات شما را پیگیری کنیم. شما هم اگر سفارشی، مشکل یا مطالبه‌ای داشتید به این آدرس مراجعه کنید. سوژه‌های پرشمار شما مایه دلگرمی ما است! فراموش نکنید؛ شما سردبیر فارس هستید!

گزارش از حمیدرضا عسگری مزین

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول