اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تهران و مسکو مهم‌ترین گزینه‌های ترکمنستان برای حل مشکلات اقتصادی و امنیتی

کارشناس مسائل سیاسی روسیه با اشاره به تشدید مسائل اقتصادی و امنیتی ترکمنستان گفت: «عشق آباد» برای حل مسائل اقتصادی و امنیتی خود گزینه‌ای به غیر از همکاری با ایران و روسیه ندارد.

تهران و مسکو مهم‌ترین گزینه‌های ترکمنستان برای حل مشکلات اقتصادی و امنیتی

«فرهاد ابراهیم‌اف» کارشناس علوم سیاسی آکادمی علوم روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک با اشاره به تحولات اخیر در حوزه همکاری ترکمنستان با ایران و روسیه اظهار داشت: «عشق آباد» برای حل مسائل اقتصادی و امنیتی خود گزینه‌ای غیر از همکاری با ایران و روسیه ندارد.

وی تصریح کرد: امروز آمریکا به دنبال ابزارهایی برای فشار به ایران است و برای فشار به «تهران» کشتی‌های نظامی به سواحل ایران منتقل می‌کند.

این کارشناس ادامه داد: همزمان «واشنگتن» حملات خود را در جبهه اقتصادی نیز با هدف دخالت بر امور داخلی ایران انجام می‌دهد که تحریم‌های اخیر مربوط به حوزه انرژی همین اهداف را دنبال می‌کند.

ابراهیم‌اف گفت: با توجه به این تحولات مقامات رسمی و دیپلمات‌های ایران وارد ترکمنستان شدند و بررسی همکاری بین 2 کشور در زمینه سیاسی، تجاری، حمل‌ونقلی، انرژی و گمرکی هدف اصلی این بازدید بود.

کارشناس روس خاطر نشان کرد: احیای واردات گاز تولید ترکمنستان به ایران و حل مسائل مربوط به بدهی گازی بسیار مهم بود زیرا به ادعای طرفهای ترکمن، تهران به عشق آباد 2 میلیارد دلار برای واردات گاز از سال 2007- 2008 پرداخت نکرده است.

وی ادامه داد: به دلیل سرما ایران مجبور به افزایش واردات گاز شد و ترکمنستان با استفاده از فرصت قیمت‌ گاز را از 40 دلار به 360 دلار برای یک هزار متر مکعب افزایش داد و عشق آباد درخواست‌های تهران برای حساب گاز وارداتی به قیمت قدیمی را قبول نکرد و ترکمن‌ها به طور یک طرفه از توافقنامه دوجانبه 25 ساله انصراف دادند و صادرات گاز به ایران را متوقف کردند.

ابراهیم‌اف عنوان کرد: 2 کشور به دادگاه‌های بین‌المللی شکایت کردند و عشق آباد بر پرداخت بدهی تأکید می‌کند و ایران از عدم بدهی صحبت می‌کند.

این کارشناس تصریح کرد: از سوی دیگر ترکمنستان با بحران اقتصادی شدید رو به رو شد و عشق آباد پیشنهاد پرداخت 350 هزار دلار توسط تهران برای حل این مسئله را داد.

وی گفت: مقامات ترکمنستان درک می‌کنند همکاری با ایران تنها یک گزینه مناسب به ویژه از دیدگاه صادرات گاز و تقویت روابط همسایگی می‌باشد و عشق آباد همسایه قابل اعتماد دیگری ندارد بنابراین با توجه به اینگونه نیازها می‌توان گفت که 2 کشور حتما راه‌ حل مسائل موجود را پیدا می‌کنند.

ابراهیم‌اف افزود: ترکمنستان نه تنها مشکلات اقتصادی بلکه امنیتی دارد و احتمال حمله شبه نظامیان در افغانستان به مناطق مرزی ترکمن تقویت می‌شود.

کارشناس روس گفت: علاوه بر این شرکت ملی روسیه موسوم به «گازپروم» در ترکمنستان برنامه‌های مختلفی را دارد و بحران اقتصادی سال 2008 منجر به کاهش تقاضای گاز در روسیه و اروپا شد.

ابراهیم‌اف افزود: در سال 2016 گازپروم با اشاره به کاهش قیمت گاز در بازارهای اروپایی واردات گاز تولید ترکمنستان را متوقف کرد و عشق آباد پیشنهادات برای کاهش قیمت گاز را قبول نکرد و در نتیجه گازپروم نسبت به اقدامات دولت ترکمنستان به دادگاه بین‌المللی شکایت 5 میلیارد دلاری کرد.

وی گفت: در حال حاضر دولت روسیه و ترکمنستان تصمیم به توقف دعواهای قضایی و احیای همکاری در زمینه خرید و فروش گاز گرفتند و قرارداد جدید و 5 ساله‌ای را امضا کردند.

کارشناس مسائل سیاسی روس تصریح کرد: قیمت گاز در بازارهای اروپایی نیز رشد داشتند و صادرات گاز ترکمنستان به اروپا به نفع «مسکو» است و تقاضا باز هم بالا می‌رود.

ابراهیم‌اف خاطر نشان کرد: علاوه بر این ترکمنستان دیگر گزینه‌ای به غیر از همکاری با روسیه ندارد و اگر عشق آباد گاز را به گازپروم ندهد مشتری دیگری ندارد.

وی در پایان اظهار داشت: به نوبه خود گازپروم علاقه‌مند به حفظ روابط دوستانه با ترکمنستان است و ذخایر قابل توجه گاز ترکمن فرصت‌های بزرگ و بلندمدتی را برای همکاری باز می‌کند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول