اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

هفته پر رفت و آمد دستگاه دیپلماسی؛ رایزنی با همسایگان شمالی در دستورکار

در هفته جاری دستگاه دیپلماسی کشور شاهد رفت و آمدهای زیادی بود و آنگونه که سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرده این رایزنی‌ها در هفته‌های آینده نیز ادامه دارد و رفت و آمدها با همسایگان شمالی هم در دستورکار قرار دارد.

هفته پر رفت و آمد دستگاه دیپلماسی؛ رایزنی با همسایگان شمالی در دستورکار

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در ادامه رایزنی‌های سه هفته اخیر دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران و رفت و آمدهای صورت گرفته (+) در پی تصمیم ایران در کاهش تعهدات برجامی‌اش در اولین سالگرد خروج آمریکا از برجام در 18 اردیبهشت ماه 1398، در هفته‌ جاری نیز شاهد تحرکات قابل توجهی در حوزه دیپلماسی بودیم. از سفر سه روزه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به عراق تا سفر سه روزه عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه به سه کشور منطقه و سفر یک روزه سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه به تهران.

در همین راستا، محمدجواد ظریف عصر شنبه چهارم خرداد ماه در ادامه رایزنی‌های سه هفته اخیرش به روسیه، ترکمنستان، هندوستان، ژاپن، چین و پاکستان، راهی بغداد شد تا با مقامات عراقی ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای را به گفت‌وگو بگذارد. وی در این سفر با نخست‌وزیر، رئیس جمهور، رئیس پارلمان و وزیر خارجه دیدار و در نشست خبری مشترک با همتای عراقی که روز یکشنبه پنجم خرداد ماه در بغداد برگزار شد، پیشنهاد امضای پیمان عدم تعرض با کشورهای حوزه خلیج فارس را مطرح کرد.(اینجا بخوانید)

 

 

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین با شخصیت‌های سیاسی عراق از جمله عمار الحکیم، هادی العامری و ایاد علاوی دیدار کرد و در ادامه این سفر به زیارت عتبات عالیات (کربلای معلی و نجف اشرف) رفت.

*رایزنی‌‌ها با سه همسایه جنوبی خلیج فارس/رد هرگونه گفت‌وگوی مستقیم و غیرمستقیم با آمریکا

در هفته‌های اخیر محمدجواد ظریف در تهران میزبان وزرای خارجه قطر و عمان بود که البته سفر چند ساعته وزیر خارجه قطر در 21 اردیبهشت ماه رسانه‌ای نشد و بعدها خبری شد و وزیر خارجه عمان نیز 30 اردیبهشت سفری چند ساعته به تهران داشت. 

 

 

در راستای رایزنی‌های منطقه‌ای ایران، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه از روز یکشنبه پنجم خرداد ماه سفری سه روزه را به سه کشور حوزه خلیج فارس آغاز کرد. اولین مقصد این سفر عمان بود و عراقچی در مسقط با «یوسف بن علوی» وزیر مسئول در امور خارجی و «بدر البوسعیدی» قائم مقام وزارت خارجه عمان دیدار کرد.

معاون وزیر خارجه ایران در این سفر ضمن تاکید بر اهمیت صلح و امنیت در منطقه مهم خلیج فارس، نسبت به سیاست‌های مخرب آمریکا و برخی متحدان آن کشور در منطقه هشدار داد.

وی با رد هرگونه گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیم با آمریکا (+) گفت: جمهوری اسلامی ایران برای برقراری روابطی متوازن و سازنده با تمامی کشورهای منطقه خلیج فارس بر اساس احترام و منافع متقابل آمادگی دارد. 

معاون وزیر خارجه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران خواهان افزایش تنش در منطقه نیست، پایان تحریم‌ها و بهره مندی همه کشورهای منطقه از منافع همکاری‌های اقتصادی را متضمن آرامش و ‌ثبات در منطقه خواند.

وزیر امور خارجه عمان نیز در این ملاقات با تائید شرایط خطیر منطقه بر لزوم خویشتنداری همه طرف‌ها تاکید کرده و خواستار ادامه رایزنی‌های نزدیک دو کشور شد. 

*رویکرد مسئولانه ایران در قبال تحولات منطقه

کویت مقصد دوم سفر عراقچی بود و او روز دوشنبه ششم خرداد ماه در سفر به کویت با «شیخ خالد الحمد الصباح» معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه این کشور دیدار کرد.

 

 

عراقچی در این دیدار تاکید کرد سیاست تحریمی آمریکا در حقیقت امنیت کل منطقه را در خطر قرار داده است و کشورهای منطقه باید نسبت به این تهدید هوشیار باشند. 

عراقچی با اشاره به رویکرد مسئولانه جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات منطقه‌ای افزود: گفت‌وگو و رایزنی با کشورهای منطقه از مبانی سیاست خارجی کشورمان بوده و بر همین اساس جمهوری اسلامی آمادگی دارد از طریق ایجاد سازوکارهای منطقه‌ای وارد گفت‌وگو و تعامل سازنده با این کشورها شود. 
شیخ خالد الحمد الصباح معاون نخست وزیر و وزیر خارجه کویت نیز با اشاره به وضعیت فعلی در منطقه بر استمرار رایزنی‌ها و دیدارها بین کشورهای همسایه و ضرورت گفت‌وگو برای حل و فصل بحران‌ها تاکید کرد.

به گزارش فارس، در پی انتشار اخباری مبنی بر اینکه عراقچی در سفر به کویت پیام ظریف را به همتای کویتی تحویل داده، موسوی سخنگوی وزارت خارجه روز سه‌شنبه هفتم خرداد در این باره عنوان کرد: «منطقه خلیج فارس به ویژه کشورهای همسایه اولویت نخست روابط خارجی ما هستند و هر چقدر ما سفر کنیم و یا آنها سفر کنند هم لازم می‌دانیم و هم استقبال می‌کنیم و همزمان با سفر آقای ظریف به عراق، آقای عراقچی به سه کشور عمان، کویت و قطر سفر کرد که دیدگاه‌ها و نقطه نظرات ایران را راجع به تحولات کنونی منطقه با مقامات این سه کشور دوست در میان بگذارد. پیامی که عراقچی برده دوستی و آمادگی ایران برای همکاری و هم افزایی منطقه‌ای با کشورهای منطقه است.»(بیشتر بخوانید)

*رایزنی عراقچی در قطر

به گزارش فارس، دوحه آخرین مقصد سفر منطقه‌ای عراقچی بود و او روز سه‌شنبه هفتم خرداد ماه با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست‌وزیر و  وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

 

معاون سیاسی وزارت خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره نقش خود را در تامین امنیت منطقه ایفا کرده است، اما آمریکا و رژیم صهیونیستی و کشورهایی که با آنها همراهی می‌کنند باید مسئولیت تبعات تنش آفرینی‌های خود را بپذیرند. 

عراقچی بار دیگر هرگونه مذاکره با آمریکا را منتفی خواند و با تاکید بر اولویت جمهوری اسلامی ایران برای گفت‌وگو با کشورهای منطقه افزود: با ساز و کارهایی همچون  تشکیل مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای در خلیج فارس و امضای پیمان عدم تجاوز می‌توان راه‌های اعتمادسازی و تعامل سازنده بین کشورهای همسایه را هموار کرد.
وزیر خارجه قطر نیز با استقبال از رایزنی‌ها و دیدارهای عالی بین دو کشور، از شرایط سخت به وجود آمده در منطقه ابراز نگرانی کرده و خواهان استمرار رایزنی و گفت‌وگو بین دو کشور شد.(بیشتر بخوانید)

وزارت خارجه قطر نیز امروز (چهارشنبه) با صدور بیانیه‌ای (+) اعلام کرد که در این دیدار تحولات منطقه بررسی شد و دو طرف از تنش‌ها و مشکلات موجود در منطقه ابراز نگرانی کرده و اهمیت گفت‌وگو برای حل این مشکلات را مورد تأکید قرار دادند.

*ریابکوف در تهران

البته رایزنی‌ها به موارد فوق محدود نشده و امروز (چهارشنبه) نیز سرگئی ریابکوف در ادامه رایزنی‌های مستمر بین ایران و روسیه به تهران آمد و در محل وزارت خارجه ایران در میدان مشق سابق مهمان عراقچی بود و طرفین در نشستی که حدود سه ساعت به طول انجامید مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای را مورد بررسی قرار داده و درباره آخرین تحولات برجام گفت‌وگو کردند. گفتنی است ریابکوف روز شنبه چهارم خرداد ماه پیشنهاد برگزاری فوری نشست کمیسیون مشترک برجام را مطرح کرده بود.

 

 

لازم به ذکر است پیشنهاد ظریف در بغداد مبنی بر آمادگی ایران برای امضای پیمان عدم تعارض با کشورهای حاشیه خلیج فارس، با استقبال مسکو روبرو شد و در همین زمینه «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه ضمن استقبال از این پیشنهاد عنوان کرد: «موافقت با عدم حمله به یکدیگر، احتمالا اولین گام در جهت کاهش تنش باشد و ما این نوع از توافقات را اقدامی صحیح می‌دانیم.» (اینجا بخوانید)

*رایزنی‌های پیش رو

به گزارش فارس، قرار است رایزنی‌ها در هفته‌های پیش رو نیز ادامه داشته باشد و در همین خصوص «سید عباس موسوی» روز سه‌شنبه هفتم خرداد ماه در اولین نشست خبری‌اش در این سمت در جمع خبرنگاران عنوان کرد که در پی خروج غیرقانونی و خلاف موازین آمریکا از برجام و تحمیل شرایط سخت علیه ایران و اعمال تروریسم اقتصادی، دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران وارد فاز جدیدی شده و همزمان وزیر امور خارجه تحرکات دیپلماتیکی را شروع کرد که بیشتر منشاء آسیایی و منطقه‌ای داشت.

 

 

موسوی به سفر ظریف به سوریه، ترکیه، قطر، روسیه، هند، ترکمنستان، ژاپن، چین، پاکستان و عراق اشاره کرد و افزود: این سفرها در راستای منافع ایران و تبیین موازین جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت که انشاءالله ادامه خواهد یافت و در آینده نزدیک با همسایگان شمالی تحرکات دیپلماتیک صورت خواهد گرفت که در سطوح مختلف وزرا و حتی رئیس جمهور خواهد بود که در هفته‌های آینده بعد از نهایی شدن، اطلاع رسانی می‌شود.

*سفر ظریف به باکو

در همین زمینه موسوی به خبرگزاری ترند آذربایجان گفت که وزیر امور خارجه ایران ظرف هفته‌های آینده قرار است سفری به باکو داشته باشد. از سوی دیگر هم گفته می‌شود حسن روحانی رئیس جمهوری سفر به همسایگان شمالی از جمله قرقیزستان و ترکمنستان را در دستورکار دارد که البته هنوز در این خصوص اطلاع رسانی رسمی صورت نگرفته است.

*آبه در راه تهران

از سوی دیگر سفر «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن به ایران هم در اواخر خرداد ماه در دستور کار قرار دارد و در همین زمینه نیز سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه روز سه‌شنبه هفتم خرداد ماه در این باره گفت: « طرفین در حال رایزنی برای سفر نخست وزیر ژاپن هستند و امیدواریم این تاریخ ظرف هفته‌های آینده قطعی شود و نخست‌وزیر ژاپن به عنوان نخستین رئیس دولت ژاپن بعد از سالیان طولانی به ایران سفر کند که این سفر نقطه عطف مهمی در روابط دیرینه دو کشور است.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول