اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

فرانسه: باید با ایران درباره مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو کنیم

وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه‌ای چهارشنبه خواستار گفت‌وگو با ایران درباره مسائل منطقه‌ای شده است.

فرانسه: باید با ایران درباره مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو کنیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه ضمن تکرار ادعاها علیه ایران خواستار گفت‌وگو با تهران در خصوص مسائل منطقه‌ای شده است. 

لودریان در این مصاحبه که روی وب‌سایت وزارت خارجه فرانسه قرار گرفته درباره افزایش تنش‌ها میان آمریکا و ایران گفت: «تنش‌ها در منطقه به شدت نگران‌کننده است.»

وزیر خارجارجه فرانسه گفته کشورش همانند سایر کشورهای اروپایی در مسئله ایران به دنبال این هستند که از اشاعه هسته‌ای جلوگیری کنند. وزیر خارجه فرانسه یادآوری کرد ایران به تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای پایبند بوده است.

لودریان گفت: «ما فرانسوی‌ها و در کل ما اروپایی‌ها موضع بسیار روشنی داریم: بایستی با اشاعه هسته‌ای مبارزه کنیم؛ و امروز ایران به تعهداتی که در توافق وین داشته پایبند مانده است.»

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد. 

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه ۸ می ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و دستور احیای تحریم‌های متوقف‌شده علیه ایران را صادر کرد.

لودریان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای را «بسیار خطرناک» توصیف کرد؛ او گفت: «من فکر می‌کنم اقدام آمریکا در به هم زدن این توافق، بسیار خطرناک است.»

وزیر خارجه فرانسه با متهم کردن ایران به انجام فعالیت‌های «بی‌ثبات‌کننده» در منطقه گفت: «بنابراین ما بایستی به مسیر مذاکره برگردیم.»

او با بیان اینکه اقدامات ایران در زمینه توسعه موشک قابل قبول نیست گفت: «این قابل قبول نیست؛ باید درباره آن گفت‌وگو کنیم.»

کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام وعده داده‌اند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تا کنون هیچ اقدام عملی برای محقق کردن وعده‌هایشان صورت نداده‌اند. 

اتحادیه اروپا همچنین علی‌رغم مخالفت با تصمیم آمریکا در زمینه برجام با سایر ادعاهای این کشور در زمینه‌ فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران همسو شده است. 

در چنین شرایطی، شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه (۱۸ اردیبهشت‌ماه) در بیانیه‌ای اعلام کرد قصد دارد «در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام» برخی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف کند.

جمهوری اسلامی در این بیانیه که در اولین سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای صادر شده به کشورهای باقی‌مانده در برجام ۶۰ روز فرصت داده برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی اقدام کنند. 

این بیانیه همچنین هشدار می‌دهد در صورتی که کشورهای گروه ۱+۴ در ضرب‌الاجل یاد شده به تعهداتشان عمل نکنند، ایران به صورت مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد.

اتحادیه اروپا روز ۱۹ اردیبهشت‌ماه با صدور بیانیه‌ای ضرب‌الاجل ایران را رد کرد و گفت «قویاً» به ایران توصیه می‌کند «از انجام اقداماتی که موجب تشدید مشکلات می‌شود، خودداری کند.»

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول