اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تقویت روابط محور رایزنی رئیس شورای اتحادیه اروپا با «تاکایف»

رئیس شورای اتحادیه اروپا امروز در یک سفر رسمی وارد قزاقستان شد و با رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

تقویت روابط محور رایزنی رئیس شورای اتحادیه اروپا با «تاکایف»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «دونالد توسک» رئیس شورای اتحادیه اروپا امروز در چارچوب یک سفر دوره ای به آسیای مرکزی وارد «نورسلطان» پایتخت قزاقستان شد و با «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور موقت این کشور ملاقات کرد.

بعد از ملاقات دوجانبه رئیس جمهور قزاقستان و رئیس شورای اتحادیه اروپا در یک نشست مطبوعاتی شرکت کردند.

تاکیاف در این نشست با تقدیر از مقام اروپایی برای بازدید رسمی از قزاقستان سفر توسک به کشورهای آسیای مرکزی در چارچوب تصویب استراتژی جدید اتحادیه اروپا برای آسیای مرکزی را پراهمیت خواند.

وی افزود: این سند و این سفر بیانگر آن است که طرف اروپایی آماده تلاش برای تقویت ثبات سیاسی و اقتصادی در آسیای مرکزی می باشد.

تاکایف همچنین خاطرنشان کرد سفر رسمی رئیس شورای اتحادیه اروپا به «نورسلطان» همزمان با یک روز خاص در تاریخ قزاقستان، یعنی روز یادبود قربانیان سیاسی صورت گرفت.

تاکایف در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سفر رئیس شورای اتحادیه اروپا  به قزاقستان صفحه جدید همکاری را در تعاملات نورسلطان و بروکسل باز می کند.

وی گفت: توافقنامه در زمینه گسترش همکاری که در سال 2015 به امضا رسید روابط دو کشور را در یک سطح جدید قرار داد و قزاقستان نخستین کشور آسیای مرکزی بود که چنین سندی را با اتحادیه اروپا به امضا رساند.

تاکیاف افزود: این مهم بیانگر آن است که روابط دو طرف قوی تر و نزدیک تر شده است و ما روند تعمیق همکاری با تمامی کشورهای پیشرفته اروپایی را به طور فعال ادامه می دهیم.

وی برنامه قزاقی «راه به اروپا» و استراتژی جدید شورای اتحادیه اروپا برای آسیای مرکزی را یک نمونه تعامل طرفین در عرصه های مختلف خواند و گفت: با توجه به این دستاوردها ما به آینده همکاری با اتحادیه اروپا خوشبین هستیم.

تاکیاف در پایان سخنان خود گفت: همکاری جامع و سازنده قزاقستان با اتحاد اروپا را ادامه خواهم داد.

دونالد توسک به نوبه خود خواستار ایجاد همکاری های قویتر اتحادیه اروپا با آسیای مرکزی در حوزه های انرژی، حمل و نقل و ارتباطات دیجیتال شد.

وی گفت: شورای اروپا به تازگی استراتژی خود را برای تقویت همکاری با آسیای مرکزی مشخص کرد و قزاقستان شریک کلیدی اتحادیه اروپا در این منطقه می باشد.

توسک در ادامه قزاقستان را پلی میان اروپا و شرق دور و همچنین میان روسیه و آسیای جنوبی عنوان کرد و گفت: اتحادیه اروپا در چارچوب استراتژی جدید خود خواستار مشارکت قوی تر، نزدیک تر و تعمیق همکاری های انرژی، حمل و نقل و ارتباطات دیجیتال می باشد.

توسک در بخش دیگری شورای اروپا را اولین شریک تجاری و سرمایه گذار خارجی قزاقستان عنوان کرد و گفت: توافقنامه در زمینه مشارکت گسترده و همکاری میان قزاقستان و شورای اتحادیه اروپا بزودی توسط تمام اعضا این اتحادیه به تصویب خواهید رسید.

وی همچنین چالش های منطقه ای، افراطگرایی خشونت آمیز، مسائل مربوط به محیط زیست و انتقال قدرت در قزاقستان را از جمله دیگر موضوعاتی خواند که در دیدار با تاکایف مورد بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول