اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

ششمین جلسه دادگاه جعبه سیاه پرونده زنجانی/ بسترسازی‌های متهم برای اقدامات مجرمانه زنجانی

ششمین جلسه دادگاه زیباحالت منفرد ملقب به جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی (متهم نفتی) در شعبه پانزده دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی صلواتی آغاز شد.

ششمین جلسه دادگاه جعبه سیاه پرونده زنجانی/ بسترسازی‌های متهم برای اقدامات مجرمانه زنجانی

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات علیرضا زیبا حالت منفرد به ریاست قاضی صلواتی در شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه قاضی صلواتی ضمن اعلام رسمیت جلسه دادگاه، از  وکلای شرکت نفتی HK  خواست با حضور در جایگاه توضیحات خود را ارائه کنند. 

صادقی قهاره وکیل مدافع شرکت نفتی HK با حضور در جایگاه گفت: من به وکالت از شرکت موکلم که وابسته به شرکت ملی نفت ایران است تقاضای صدور حکم شایسته برای جبران خسارات وارده به شرکت ملی نفت که سرمایه اش به مردم تعلق دارد را خواهان هستم.

وی ادامه داد: از تاریخ 90.11.3 تحریم ها علیه ایران به اوج خود رسید و شرکت ملی نفت ایران و شرکت های تابعه و بانک مرکزی در فهرست تحریم قرار گرفتند. در این گیر و دار به منظور ایفای تعهدات شرکت ملی نفت ایران که به مخاطره افتاده بود افرادی از این فرصت سوء استفاده کردند و آب به آسیاب دشمن ریختند و دشمن را یاری کردند. 

صادقی قهاره افزود: بابک زنجانی به کمک زیباحالت منفرد غافل از اینکه عدالت آنها را گرفتار خواهد کرد از این موقعیت سواستفاده کرده و به بهانه اینکه نفت را برای فروش می برند و حاصلش را به کشور بر می‌گردانند در واقع نفت کشور را به یغما بردند. در کلاهبرداری از شرکت ملی نفت 4 حلقه عمده به چشم می خورد که عبارتند از شرکت ایزو، شرکت اس سی تی بنکرز، بانک پوشالی FIIB و انبار کردن و جابه جا کردن محموله های نفتی و فروش انها که نقش زیباحالت منفرد در این بخش بیش از دیگران است.

وی گفت: این دادگاه در گذشته رأی قاطع خود را در حق باقی متهمان صادر کرده است که از آن زمان 4 سال گذشته است. 

صادقی قهاره به بزه های انتسابی به متهم زیباحالت منفرد اشاره کرد و گفت: در این پرونده متهم زیباحالت منفرد که هم سن آقای زنجانی و متولد سال 52 است ابتدا به مالزی رفته و معلوم نیست چطور لقب (داتا) یا (سر) به او عطا می‌شود و از کشور دومینیکا پاسپورت سفیر کبیر را می‌گیرد. 

وی افزود: قبل از وضع تحریم ها نیازی به بانک پوشالی مثل FIIB و شرکت ایزو نبود. اتهام متهمین مشارکت در کلاهبرداری و حیف و میل اموال است که البته این کار به صورت گروهی و سازمان یافته انجام شده است. این گروه منسجمی بودند که حداقل 4 نفر شاخص ان را تشکیل می داد که به سرکردگی بابک زنجانی است که البته قاطعیت دادگاه برای صدور رای او ستودنی است. 

صادقی قهاره گفت: اگر متهم زیباحالت منفرد در فرایند مجرمانه بسترسازی نمی کرد آقای زنجانی نمی توانست شرکت موکل من را اغوا کند. 

وی به نقش متهم در این گروه سازمان یافته اشاره کرد و گفت: ترتیب ملاقات آقای تان‌سری (مشاور عالی نخست وزیر مالزی) با آقای زنجانی، تأسیس شرکت سوئیفت LTD که مؤسسین این شرکت  از تشابه اسمی با شرکت جهانی سوئیفت سوء استفاده کرده و بانک‌ها را فریب می‌دادند و بررسی‌های بانک مرکزی نشان می دهد متهمین پیام‌هایی که از آن ارسال می‌کردند کاملا جعلی بوده است که البته شرح تفصیلی این پیامک‌ها در کیفرخواست و لوایح تقدیمی در گذشته به دادگاه آمده است. طبق گفته متهم این شرکت‌ها با سرمایه 100 دلار تأسیس و از طریق آن پیامک‌های جعلی ارسال شده است و نقش زیباحالت منفرد در شرکت SCT Bankers کاملا مشهود است.

صادقی قهاره افزود: مهمترین بحث در عملیات بانکی ارتباط با سایر بانک‌هاست و نقش ارتباطی بانک پوشالی FIIB از طریق متهم زیباحالت منفرد صورت می گرفته است. 

وی در ادامه تشریح نقش متهم زیباحالت منفرد در این گروه سازمان یافته گفت: تأسیس شرکت ایزو که به اقرار متهم منفرد با سرمایه 100 دلار و به نام خودش و حسابدارش انجام شده بود که در تهران بنابرخواسته بابک زنجانی به نام وی انتقال می دهد و عملیات کلاهبرداری را به انجام می رساند. همچنین انبار کردن محموله‌های نفتی و اجاره کشتی توسط متهم زیباحالت منفرد انجام می گرفت. 

صادقی قهاره گفت: درباره مطالبی که آقای کوهپایه زاده در جلسه قبل گفت باید بگویم که اساساً علت حضور وی در اینجا برای ما مجهول بود و موضوع وکالت او در این دادگاه خاتمه یافته بود.

وی درباره اظهارات آقای کوهپایه زاده درباره آقای بازرگان ضمن اینکه قصد دفاع از آقای بازرگان را نداشت گفت: باید بگویم که وی بازنشسته شده است. همچنین وکیل آقای زنجانی گفته شکایت موکل از وزارت نفت در شعبه کارکنان دولت وجود دارد که ما پیگیری کردیم  گفتند تفاوت بر سر معاینات گازی بوده زیرا معاینات گازی به راحتی قابل فروش نیست.

صادقی قهاره وکیل شرکت HK ادامه داد: وظیفه ما دفاع از حقوق موکل است اما باید در حین انجام این وظیفه موضوع را برای دادگاه شفاف‌سازی کنیم.

وی ادامه داد: در تحویل گرفتن محموله‌های نفت و فروش آنها زیبا‌حالت منفرد نقش مستقیم داشته است و به اقرار خودش پی به مکر و تقلب زنجانی برده بود و با توجه به نفوذش در کشور مالزی این اقدامات را انجام داده است.

صادقی قهاره افزود: انتظار صدور حکم در محکومیت متهم و رد مال و جبران خسارت را از محضر دادگاه داریم.

پس از پایان دفاعیات صادقی قهاره وکیل مدافع متهم زیبا حالت منفرد در جایگاه حاضر شد و در بیان دفاعیات خود گفت: در کیفرخواست 3 جرم به موکل نسبت داده شده است این در حالیست که براساس اصل کلی قلمرو قوانین جزایی در مکان و طبق ماده 3 قانون مجازات اسلامی قانونگذار می‌گوید در هر محلی جرم واقع شد مقامات قضایی محل باید متهم را تحت تعقیب قرار دهند، مسائلی که تحت عنوان جرم به آقای زیباحالت نسبت داده اند در خارج از کشور بوده است.

جعفری افزود: اعمال زیبا حالت منفرد نه در ایران و نه در خارج از کشور نباید جرم تلقی شود، شخصی به نام زنجانی مقداری نفت خریده و در کشور چین با همکاری زیباحالت منفرد آن را انبار کردند. اگر آقای زنجانی جرمی مرتکب شده است این موضوع ارتباطی به منفرد ندارد و وی دخالتی در این مسائل نداشته و هیچ سند و مدرکی دال بر اینکه منفرد در خرید و تحصیل نفت دخالتی داشته باشد در پرونده وجود ندارد.

وی تصریح کرد: اقدامات منفرد بعد از اقدامات زنجانی بوده لذا کلمه مشارکت در اینجا نباید استفاده شود، تعریف کلاهبرداری نیز در قانون مشخص است، موکل بنده زنجانی را فریب نداده بلکه زنجانی عالماً، عامداً و با اطلاع کافی از منفرد استفاده کرده است.

جعفری در ارتباط با خرید بانک FIIB گفت: مگر آقای زنجانی صغیر و سفیه بوده است که بانک FIIB را از منفرد خریداری کند؟ اگر به نفعش نبود اقدام به خریداری نمی‌کرد، مسلماً قبل از خرید بانک با مشاورین و متخصصین صحبت کرده است. قطعاً زنجانی از این اقدام خوشحال بوده که یک ایرانی در خارج از کشور پیدا شده که می‌تواند مخازنی را جهت انبار کردن نفت فراهم کند.

وکیل مدافع متهم زیبا حالت مفرد افزود: باید در رسیدگی شرایط زمانی را در نظر بگیریم. آنچه مسلم است ذخیره نفت در آن شرایط به نفع زنجانی بوده و منفرد نقش واسطه داشته است، در کیفرخواست مشخص نشده که کلمه مشارکت چه معنی دارد و چرا به موکل بنده که دخالتی در حمل نفت نداشته اتهام مشارکت را عنوان کردند.

جعفری گفت: طبق اصل 166 قانون اساسی، دادگاه مکلف است طبق قانون رأی دهد؛ دادسرا با نوشتن 3 عنوان اتهامی خواسته موکل را مجرم معرفی کند.

وی اضافه کرد: اخلال در نظام اقتصادی در قانون تعریف شده است، ما نمی‌توانیم خارج از چارچوب قانون به یک نفر بگوییم اخلالگر نظام اقتصادی است، دادسرا باید مشخص کند که موکل چه اقدام مجرمانه‌ای در این راستا انجام داده است، در پرونده آثاری از ضرب سکه، جعل اسکناس و قاچاق ارز وجود ندارد.

وکیل مدافع متهم منفرد گفت: تقاضا دارم قضات ماده یک قانون اخلالگران نظام اقتصادی را مد نظر داشته باشند، ما نمی‌توانیم بگوییم حتماً هدف آقای منفرد چنین بوده و وی با توجه به فلان بند اخلالگر است لذا عنصر قانونی در مورد موکل وجود ندارد.

جعفری ادامه داد: قانون تشدید مجازات کلاهبرداری این جرم را تعریف کرده است، اگر منصفانه و بدون حب و بغض بررسی کنیم این جرم شامل موکل من نمی‌شود، موکلم برای خدمت به هموطنش وارد قضیه شده و طبعاً برای این کار پولی هم گرفته اما در جرم کلاهبرداری باید قصد خاص (بردن مال دیگران) وجود داشته باشد در حالیکه موکل هیچگونه مانور متقلبانه انجام نداده است.

وی اضافه کرد: وکیل بابک زنجانی در جلسه دادگاه گفت که براساس اسناد و مدارک موجود نقش منفرد در امور زنجانی روشن است اما سوال اینجاست که براساس کدام اسناد این مطلب را می‌گویند؟ آن اسناد را ارائه دهند. به استناد کدام سند گفته می‌شود منفرد دخالتی در خرید محموله‌های نفتی از وزارت نفت داشته است.

در ادامه وکیل متهم منفرد گفت: درباره موضوع آب در نفت باید بگویم وقتی که متوجه شدید آب در نفت وجود دارد چرا شکایت نکردید. ما باید با سند ثابت کنیم و دلیل آن آنقدر باید محکم باشد که بگوییم به این دلیل قاطع این مقدار  آب در نفت ریخته اید. براساس شایدها نباید جرم را به متهم نسبت دهیم زیرا اساس محکمه بر برائت است. 

جعفری افزود: آخرین جرمی که به موکلم نسبت داده‌اند پولشویی است و باید توضیح بدهم که عمل موکلم با کدام سه بند از مواد قانونی که دال بر پولشویی است تطبیق دارد. طبق تعریف قانونگذار در موارد پولشویی باید به طور مستقیم یا غیرمستقیم ناشی از عمل مجرمانه این مال تحصیل شده باشد و شخص انجام دهنده باید به آن علم داشته باشد. 

وی ادامه داد: اعمال موکل من با هیچ کدام از این مواد تطبیق ندارد. او  اطلاع نداشته پول‌های بابک زنجانی از کجا به دست  آمده است بلکه بابک زنجانی از او خواسته بانک به او معرفی کند یا انبار برای او فراهم آورد. البته اگر موکلم از قبل همدست باشد قابل قبول است اما این طور نیست و اعمال او مشمول قانون پولشویی نیست. اصل بر صحت قراردادهاست که وی قرارداد بسته و پول خود را دریافت کرده است. 

وکیل زیباحالت منفرد گفت: بابک زنجانی امروز مجرم است اما آیا آن زمانی که به موکل من مراجعه کرد مجرم بود که به او شک کند. آن زمان اعمال بابک زنجانی نه تنها جرم نبود بلکه امتیاز محسوب می شد و موکل من یکی مثل بقیه مردم است. 

جعفری تصریح کرد: موکلم به خاطر ایرانی بودن و علاقه به کشورش حدود یک میلیارد و 500 میلیون دلار به اقتصاد ایران کمک کرده است چرا اینها نادیده گرفته می شود؟ وی می‌گوید هیچ پولی از بابک زنجانی و شرکت ملی نفت نگرفته است حال آیا این کلاهبرداری محسوب میشود؟ از عناصر سه‌گانه جرم عنصر قانونی درباره موکلم وجود ندارد و عنصر معنوی اصلاً وجود ندارد و عنصر مادی که موکلم انجام داده است طبق روال و در کار معمول و عادی انجام شده است. همچنین موکلم قصد ضربه زدن به نظام را نداشته است و صرف انجام برخی اقدامات نباید انرا دال بر  قصد ضربه زدن به نظام قلمداد کنیم.

وی افزود: این موارد  در کیفرخواست چند بار  تکرار شده است که ای کاش نماینده دادستان به جای این 400 صفحه 10 صفحه کیفرخواست متقن تهیه می‌کردید و سعی کنید دلایل در کیفرخواست بیشتر باشد. از دادگاه خواهش دارم  با توجه به ماده 4 قانون آئین دادرسی کیفری و اصل فعلی اصالته برائه و اینکه موکل جرمی انجام نداده تقاضای صدور حکم برائت دارم. او حدود 30 ماه در زندان است و یک  فرد مفید به نظام نفتی و اجتماعی و سیاسی است.

در ادامه قاضی صلواتی گفت: در اینکه او ایرانی است آیا شکی ندارید؟

وکیل منفرد گفت: خیر

قاضی صلواتی گفت: پس نظر شما را به ماده 4 و 7 قانون مجازات اسلامی جلب می‌کنم که اگر جرمی در حاکمیت ایران باشد طبق قانون جمهوری اسلامی ایران و اگر اتباع ایرانی در خارج از کشور باشند طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران مجازات می شود.

محبتی وکیل دیگر متهم منفرد با حضور در جایگاه گفت: تمام عملیات مجرمانه در این پرونده توسط بابک زنجانی انجام شده است. وی به عنوان امین دو بانک و تنها تصمیم ساز و مجری این بانک ها ایفای نقش می کرده به طوری که همه تراکنش های بانکی با دستور او نزد بانک FIIB اعمال می شده است. موارد پولشویی پرونده موضوع اتهام بابک زنجانی بوده که از سوی دادگاه محترم رأی صادر و به تائید دیوان عالی رسیده و در حال اجرای حکم است. 

وی ادامه داد:طبق اظهارات و اقاریر برخی متهمان  در پرونده از جمله مهدی شمس برابر قوانین جزایی علیه خود آنان معتبر و قابل استناد است و علیه موکل نافذ نیست و مورد توجه قرار نمی‌گیرد. نقش موکلم به عنوان واسطه در کلاهبرداری بوده و عنصر مادی مشارکت در کلاهبرداری محقق نشده است. 

وکیل دیگر متهم زیباحالت گفت: موکلم به عنوان تاجر قصد درآمدزایی داشته است و کلاهبرداری صورت نگرفته است. وی گفته هیچ‌گونه شراکتی با  بابک زنجانی نداشته‌ام و هیچ محموله‌ای توسط شرکت نیکو به موکلم ارائه نشده است. بازپرسی در صدور قرار نهایی در صفحه 174 جلد هشتم نتیجه‌گیری می‌کند که عنوان اتهام مشارکت در اخلال اقتصادی کشور از طریق کلاهبرداری شبکه‌ای محرز شده است و آن‌را مجدداً تکرار می‌کند و بر همین اساس کیفرخواست صادر می‌شود که در دفاع از موکلم می‌گویم نمی‌توان برای اتهام یا جرم ارتکابی عناوین متعدد تعیین و آن‌را محکوم کنیم. از دادگاه استدعای عنایت را در این‌باره دارم.

محبتی وکیل دیگر متهم زیبا حالت منفرد افزود: کلاهبرداری، جعل، استفاده از سند مجعول و خیانت در امانت به موکل نسبت داده شده است با توجه به اینکه در این موارد قرار منع تعقیب قطعی صادر شده است لذا مطابق قانون نمی‌توان فرد را مجازات کرد و در مورد متهم منشأ احراز جرم پولشویی و کلاهبرداری ملاحظه نمی‌شود و اخلال در نظام اقتصادی معنا پیدا نمی‌کند.

وی افزود: بر حسب کیفرخواست و اظهارات منفرد اعلام می‌دارم موکل هیچ ارتباطی با شرکت HK و نیکو و شاکی پرونده نداشته است لذا عناصر تحقق جرم کلاهبرداری وجود ندارد و موکل نقشی در دریافت و پرداخت پول‌های مربوط محموله‌های نفتی نداشته است.

پس از دفاعیات وکلای متهم زیبا حالت منفرد، قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: آخرین دفاعیات خود را بیان کنید.

متهم زیبا حالت منفرد گفت: در کیفرخواست نام 27 شخصیت حقیقی و 16 شخصیت حقوقی (خانم زینب مددی، خانم زهره رضایی، حمید فلاح هروی، خانم مریم مهربانی، سیف‌الله جشن‌ساز، دیوان‌دره‌ای، سرمدی، نقش‌بندی، مشیری، غفاری، سعیدی، خانم آقایی، آقای سعیدی، ایشا‌ن‌الدین‌منصور، محمدرضا ساروخانی، خانم متین فریدی، بازرگان، حمیدرضا اکبری، سعید منصوری، صدیقیان، خانم عتیقه‌چی، بهرام آقازاده، اکبر قطبی، خانم یو و ...) نام برده شده است و از آنان نتیجه‌گیری ناثوابی شده است.

وی ادامه داد: زمانی که به ایران مراجعه کردم با مشاور عالی نخست وزیر مالزی به قصد بازدید از کشور آمدم و پایم به جزیره کیش باز شد و با زنجانی آشنا شدم، قبل از خرید FIIB حساب‌هایی در این بانک باز شده بود و بنده فکر نمی‌کردم زنجانی می‌خواهد از وزارت نفت، نفت خریداری کند. بعد از بانک FIIB ارتباطم با زنجانی قطع شد و فقط خانم مهربانی حواله‌هایی را ارسال کرد و پیشنهاد دادم شرکت‌‌هایی در مالزی ثبت شود که معاف از مالیات باشد تا حواله پس از ارسال مسدود نشود.

زیبا حالت افزود: 4 هزار حواله در مدت یک ماه فرستادند و بالغ بر چندین میلیارد دلار ارسال و هیچکدام مسدود و بلاک نشد و به ازای هر حواله 50 دلار به بنده پرداخت شد اما خیلی زود مدیران بانک ملت دفتر FIIB را تصاحب کردند و در مقام تصدی‌گری قرار گرفتند.

وی گفت: آقای قاضی فرزندان و همسر من فارسی بلد نیستند و من 30 ماه است که در ایران هستم، می‌خواستم دفاعیات خود را در این دادگاه ارائه دهم.

قاضی صلواتی گفت فرصت کافی برای دفاع به شما داده خواهد شد.

زیبا حالت گفت: در کیفرخواست آمده که زنجانی به من گفت 4 وزیر و نمایندگان مجلس پشت من هستند، پایت را از گلیمت درازتر نکن.

زیباحالت منفرد در ادامه دفاعیات خود گفت: آیا شرکت HK یا بانک مرکزی سند دیگری به من نشان دادند که من با عقلم بفهمم نباید این کار را انجام می‌دادم. زنجانی سال بعد به من گفت تو به من خیانت کردی، ‌آیا شرکت HK خوشحال میشد که من میگفتم LC درست است. 

وی افزود: زنجانی مورد وثوق شخصیت‌های نظام بود چرا من نباید به وی اطمینان می‌کردم‌ ایشان آقای شمس و وزرا را هم فریب داده و اقدام به خرید شرکت شستا کرده بود. چه انتظاری از من بی‌سواد می‌رفت که در کشور غریب به ایشان اطمینان نکنم. من اول منافع مالی خودم را در نظر می‌گرفتم و حکم من حکم چاقوسازی است که چاقو را برای استفاده صحیح ساخته اما بعد از آن استفاده نادرست شده است. کاش بانک را برای زنجانی تهیه نمی‌کردم. به من می‌گویند بستر جرم را فراهم کردی، آیا اگر با چاقو آدم بکشند چاقو ساز را می گیرند. 

این متهم افزود: وقتی ‌آقای رستم قاسمی وزیر نفت شد از بابک زنجانی خواست با وی همکاری کند و زنجانی به خودش بسیجی اقتصادی می‌گفت.

وی در خصوص اتهام آب ریختن در نفت‌ها نیز گفت: من تا حالا یک نفت‌کش را از نزدیک ندیدم چطور امکان دارد در نفت آب ریخته باشم. همچنین من هیچ وقت بانک تأسیس نکردم که بستر جرم مهیا شود. آیا اگر بانک من کار درست انجام می‌داد از من تقدیر می‌کردید. من از هیچ یک از اقدامات مجرمانه زنجانی اطلاع نداشتم. حتی یک سال قبل از بازداشت وی نیز رابطه‌ام را با ایشان قطع گردم. من مثل شرکت HK قربانی هستم و دیگر دفاعی از خود ندارم.

با پایان اخذ آخرین دفاعیات علیرصازیباحالت منفرد، قاضی صلواتی ختم دادرسی را اعلام و گفت: حکم این پرونده در مهلت قانونی صادر خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول