اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

حسام منظور: تئاترم درباره ذات انسانیت است/ دوست دارم درباره «امیرکبیر» کار کنم

«حسام منظور»که قرار است نمایش «الیزابت باتوری » را به صحنه تئاتر ببرد، گفت: در ایران تعصب نسبت به قصه‌های بومی زیاد است به همین دلیل هم دست هنرمندان برای اعمال تغییرات و ابداع در این عرصه بسته می‌شود.

حسام منظور: تئاترم درباره ذات انسانیت است/ دوست دارم درباره «امیرکبیر» کار کنم

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، حسام منظور بازیگر جوان تئاتر و تلویزیون پس از بازی در سریال موفق «بانوی عمارت» و «برادرجان» در شبکه سه سیما، تصمیم دارد تئاتری را پس از دو سال دوری از صحنه نمایش اجرا کند.

نمایش «الیزابت باتوری» درباره زندگی کنتس خون آشام قرن هفدهم میلادی است که مرداد ماه به کارگردانی و بازیگری حسام منظور در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه می‌رود. بازیگران این نمایش امین طباطبایی، نسیم میرزاده، رامین یحیی زاده، پیام امیر عبدالهیان، هدیه رضایی، هانیه مهری، بردیا رحمتی، مهدی حیدریان، پریسا اسدالهی، آتنا قیدی، ارغوان یاراحمدی به علاوه حسام منظور هستند.

منظور در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد که تمرینات این نمایش را از فروردین ماه آغاز کرده و از ابتدای مرداد نیز نمایش در پردیس تئاتر شهرزاد به اجرا می‌رسد.

وی درباره نمایشنامه کار توضیح داد: نمایشنامه نوشته خودم است و کار خارجی نیست اما موضوع قصه خارجی است. علت گرایش من به این موضوعات و برخی دیگر از نویسندگان تئاتر به قصه‌های خارجی این است که چون ما برای موضوعات ایرانی اجازه خلاقیت و تغییر نداریم،‌ گرایش به این دست کارهای خارجی پیدا می‌کنیم. به طور مثال من به شخصیت‌های تاریخی و اسطوره‌ای خودمان چون «رستم» گرایش دارم اما چون می‌بایست عین به عین و بدون هیچ تغییری درباره این شخصیت‌ها کار کنم، شرایط سخت می‌شود.

منظور همچنین اظهار داشت: تمایل من این است که روی کارها تغییرات ایجاد کنم و خلاقیت خودم را هم دخیل کنم، منتها در ایران تعصب نسبت به قصه‌های بومی زیاد است و به ما این اجازه را نمی‌دهد و اگر کسی هم خلاقیتی وارد کار کند، مورد اعتراض عده‌ای قرار می‌گیرد اما در قصه و داستان‌های خارجی این شرایط فراهم است که اگر ابداع یا خلاقیتی داریم، واردکنیم.

این کارگردان و بازیگر در پاسخ به این سؤال که اگر قرار باشد روزی درباره شخصیت‌های بومی و ملی ایرانی بنویسد یا کاری انجام دهد، چه شخصیتی را انتخاب می‌کند، گفت: من به شخصیت امیرکبیر خیلی علاقه دارم و قبلا هم نوشتن درباره او را شروع کردم، خیلی دوست دارم کاری درباره امیرکبیر انجام دهم. امیدوارم در پروژه‌های آینده بتوانم در این زمینه کار کنم.

منظور درباره تیم بازیگران این نمایش توضیح داد: نمایشنامه فاخر و تعداد بازیگران زیادی دارد. طبعا من به کار با بازیگران خوب تئاتر علاقه دارم، چون سبک و سیاق کار به گونه‌ای است که بازیگران می‌بایست توان و نیروی بدنی خوبی برای کار داشته باشند، بنابراین تلاش کردم بازیگرانی را انتخاب کنم که در تئاتر سبقه این دست کارها را دارند.

این بازیگران نمایش‌های «هملت» و «اودیسه» در این باره گفت: با امین طباطبایی سال‌هاست کار کرده‌‌ام و با پیام امیرعبدالهیان هم تجربه کار داشتم. از تعدادی بازیگر جوان هم برای فرصت دادن به جوانان استفاده کردم.

وی درباره ویژگی‌های این نمایشنامه گفت:‌ نمایشنامه تم‌های مختلفی دارد که به من کارگردان اجازه ابداعاتی را می‌دهد. تم‌هایی که مربوط به ذات انسانیت است، مثل خشونت، حسادت، کینه ورزی و محبت و این تم‌ها فضایی را برایم ایجاد می‌کند که قصه را به خوبی روایت کنم.

وی با اشاره به تجربه سال‌ها کار تئاتری‌اش در گروه تئاتر کوآنتوم به همراه آرش دادگر و انتخاب تماشاخانه شهرزاد برای اجرای نمایشش گفت: قواعد این سالن هم چون دیگر سالن‌های خصوصی است و ما هم با انتخاب سالن می‌بایست قواعد آن را بپذیریم و خوشبختانه مشکلی با مسئولان سالن شهرزاد نداشتیم، آنها هم با ما همکاری کردند و قرار دادمان هم براساس استاندارد یک ماهه است.

منظور با بیان اینکه بعد از دوسال مجدد به صحنه تئاتر باز می‌گردد، گفت: در حال حاضر هیجان خاصی دارم البته تئاتر نسبت به دو سال پیش مناسباتش و قواعد بیرونی‌اش خیلی تغییر کرده هرچند که خود تئاتر تغییری نداشته و تئاتر همیشه تئاتر باقی می‌ماند.

 به گزارش فارس، سایر عوامل نمایش داریوش پیرو، طراح صحنه و لباس ، آرمین خیردان، آهنگساز و عرفان ناظر به عنوان مشاور در این نمایش با گروه همکاری می‌کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول