اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

خطر انقراض لاله‌های واژگون دهاقان با بی‌ملاحظگی گردشگران

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری دهاقان گفت: رفتار با طبیعت، پوشش گیاهی و مراتع به فرهنگ نیاز دارد که باید برای این فرهنگ بیشتر وقت گذاشت و کار فرهنگی انجام داد.

خطر انقراض لاله‌های واژگون دهاقان با بی‌ملاحظگی گردشگران

جواد آقاسی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دهاقان اظهار داشت: امسال چرای دام با تأخیر آغاز شده و عشایر طبق هر سال در اردیبهشت ماه وارد دهاقان شده و چرای دام آغاز شد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری دهاقان افزود: دهاقان از پوشش گیاهی مناسبی برخوردار بوده و ما سعی کردیم شروع چرای دام به موقع و بعد از رسیدن مطلوب پوشش گیاهی باشد تا ضرری به پوشش گیاهی وارد نشود.

وی گفت: گله‌های هزار رأسی شناسایی شده تا هنگام عبور از مراتع شهرستان دهاقان نظارت کامل محقق شود.

آقاسی بیان کرد: شهرستان دهاقان از مراتع و گونه‌های گیاهیی از جمله آویشن، ارونه، گون، کتیرا، اسپرس وحشی، شنبلیله کوهی وجود دارد که کاربرد دارویی دارند و منابع طبیعی هم اقدام به کاشت آتری پلس و اسفناج وحشی کرده که حالت درختچه دارد و علوفه دام محسوب می‌شود و در کنترل فرسایش محیط زیست اثر دارد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری دهاقان ادامه داد: برای نگهبانی از مراتع و گل‌ها و گیاهان از یک نفر نیروی گشت اداره استفاده می‌کنیم و خود مرتع‌داران هم مراقب مرتع خودشان هستند تا برخورد نامناسبی از سوی گردشگران و اهالی شهرستان صورت نگیرد.

وی با اشاره به تمایل گردشگران به استفاده از پوشش گیاهی دهاقان عنوان کرد: پوشش گیاهی دهاقان علیرغم زیبایی، بسیار قوی و کمیاب بوده و خیل هواداران و گردشگران از شهرستان‌های مجاور جهت استفاده و چیدن وارد دهاقان می‌شوند اما برخی مواقع با طبیعت رفتار نامناسبی صورت می‌گیرد که منجر به گلایه به حق هواداران طبیعت می‌شود.

آقاسی اضافه کرد: اگر این برخورد و رویه هم‌چنان ادامه داشته باشد با نابودی جنگل‌ها و مراتع مواجه می‌شویم و خسارات جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت و که به راحتی و به زودی قابل جبران نیست.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری دهاقان اعلام کرد: از استان همجوار به دهاقان می‌آیند و رویه نامناسب و غلطی در چیدن گل‌ها و پوشش گیاهی از جمله اویشن، چای کوهی و کتیرا مشاهده می‌شود.

وی پوشش گیاهی را مانع سیل دانست و گفت: اگر پوشش پوشش گیاهی در سطح کشور مناسب باشد سیل نمی‌تواند چنین خساراتی را وارد کند پس نابودی پوشش گیاهی ضرر و زیان فراوانی را به همراه دارد.

آقاسی خاطرنشان کرد: گوشت مورد نیاز انسان به عنوان یک ماده غذایی با منابع اب و خاک و پوشش گیاهی تهیه می‌شود بنابراین پوشش گیاهی برای انسان‌ها از ارزش بسیار بالایی برخوردار بوده و نباید به راحتی صادر شود زیرا قابل جبران نیست.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری دهاقان تصریح کرد: در بارش‌های سال جاری در دهاقان با وجود بندهای خاکی با تاخیر 15 ساعته سیل مواجه شدیم در غیر این‌ صورت شاهد خساراتی بودیم؛ مقام معظم رهبری هم بر کارهایی در حوزه آبخیزداری تاکید دارند.

وی با بیان اینکه رفتار مناسب با طبیعت باید تبدیل به فرهنگ شود، عنوان کرد: گل لاله واژگون در دهاقان زیبایی منحصر به فردی ایجاد کرده و سبب خیل گردشگران شده است، لاله واژگون هم به مراقبت بیشتری نیاز دارد اما شاهد رفتار نامناسب و چیدن بی‌رویه لاله‌ها هستیم.

آقاسی در پایان اظهار داشت: چیدن لاله واژگون سبب انقراض آن می‌شود و این گل نادر و کمیاب بوده و گردشگران باید بیشتر مراقب این گیاه باشند تا از انقراض آن پیشگیری شود؛ رفتار با طبیعت، پوشش گیاهی و مراتع به فرهنگ نیاز دارد که باید برای این فرهنگ بیشتر وقت گذاشت و کار فرهنگی انجام داد.

انتهای پیام/63099/ص20/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول