اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تفاهم‌نامه تامین مالی و فنی پروژه نفلین‌سینیت سراب بین ایدرو و ایمیدرو امضا شد

با امضای تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، تامین مالی و فنی طرح تولید آلومینا از نفلین‌سینیت در شهرستان سراب از محل سرمایه‌گذاری خارجی انجام می‌شود.

تفاهم‌نامه تامین مالی و فنی پروژه نفلین‌سینیت سراب بین ایدرو و ایمیدرو امضا شد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، با امضای این تفاهم‌نامه که  با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار آذربایجان‌شرقی انجام شد، تامین مالی تولید 200 میلیون تن آلومینا از نفلین‌سینیت با سرمایه‌گذاری به ارزش 600 میلیون یورو انجام خواهد شد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت این طرح در ارتقاء سطح تولید و اشتغال کشور، گفت: بسیار خوشحالیم که این طرح بعد از مدت‌های طولانی به لنگرگاه مطمئنی رسیده است و امیدواریم به‌زودی شاهد اجرایی شدن آن باشیم.

رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با اشاره به سیاست این وزارتخانه مبنی بر انقلاب معدنی در سال‌جاری، تصریح کرد: در حوزه اکتشاف و نوسازی و تجهیز معادن موجود کارهای بزرگی شروع شده است.

وی بیان داشت: بهره‌برداری از طرح تولید آلومینا از نفلین‌سینیت شهرستان سراب موجب رهایی کشور از واردات آلومینا شده و وزارت صمت در کنار این طرح به زنجیره تولید و صنایع بالادستی و پایین‌دستی آن هم توجه خواهد کرد.

محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان‌شرقی هم با اشاره به ظرفیت‌های غنی این استان در بخش معدن، خاطرنشان ساخت: فاز جدید پروژه تولید آلومینا از نفلین‌سینیت سراب با آماده‌سازی بستر تامین مالی و فنی آن آغاز شده و بهره‌برداری از آن خدمت بزرگی به کشور و استان خواهد بود.

وی خواستار حمایت همه‌جانبه مجلس شورای اسلامی از اجرای این طرح شد.

براساس این گزارش، با راه‌اندازی کارخانه نفلین سینیت 70 هزار تن آلومینا به همراه محصولات جانبی مورد نیاز کشور تامین و در فازهای بعدی به ترتیب به 200 هزار تن و 500 هزار تن در سال افزایش پیدا خواهد کرد.

با اجرای این طرح، اشتغال مستقیم 2 هزار نفر و غیرمستقیم 10 هزار نفر پیش‌بینی می‌شود که با احداث کارخانه سیمان این میزان افزایش پیدا خواهد کرد.

بی‌شک با اجرای این طرح شاهد تحول چشمگیر اقتصادی در منطقه خواهیم بود و به نظر می‌رسد با توجه به نقش استراتژیک فلز آلومینیوم و تولید پودر آلومینا در آذربایجان که ماده اولیه آلومینیوم است، خودکفایی فلز استراتژیک آلومینیوم در کشور محقق شود و منطقه آذربایجان به عنوان قطب صنعت آلومینیوم کشور در آینده مطرح شود.

گزارش فارس حاکی است، در سفر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دوره ریاست جمهوری که همزمان با مجلس چهارم بود به‌وجود کانسارهای طبیعی ماده معدنی نفلین در اطراف سراب و کلیبر اشاره کرد و از اهتمام دولتش به استخراج از این ماده معدنی در جهت تولید پودر آلومینا سخن گفت.

بررسی‌های بسیاری فعالان معدنی حاکی از آن است که در منطقه سراب آذربایجان ذخایر زیادی از نفلین سینیت وجود دارد که می‌تواند نیاز کارخانه‌های آلومینیوم‌سازی ایران را برطرف کند، در این زمینه پروژه نفلین سینیت سراب کلید خورد.

این پروژه یکی از پروژه‌های ملی است که 14 سال پیش توسط اسحاق جهانگیری وزیر دولت اصلاحات کلنگ‌زنی شده اما تاکنون برخلاف پیگیری‌های مکرر دارای هیچ‌گونه پیشرفتی نیست.

مردم سراب  27 شهریورماه سال 1382 را که یک روز به یادماندنی و تاریخی بود هرگز فراموش نمی‌کنند، روزی که مردم سراب شاهد جوانه‌زدن امیدهای بی‌شمار خود در تحقق توسعه فراگیر منطقه و رونق تولید و اقتصاد منطقه و به تبع آن خداحافظی با بیکاری بودند.

در آن روز اسحاق جهانگیری معاون فعلی رئیس جمهور در سمت وزیر صنایع و معادن دولت اصلاحات کلنگ‌ احداث بزرگترین مجتمع صنعتی شمال‌غرب کشور با عنوان طرح ملی تولید پودر آلومینا از سنگ نفلین را بر زمین کوبید.

انتهای پیام/60001/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول