اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

احتمال افزایش نرخ بیکاری استان گلستان در پساسیل

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان گفت: پس از وقوع سیل احتمال دارد بین یک تا دو درصد به نرخ بیکاری استان گلستان افزوده شود.

احتمال افزایش نرخ بیکاری استان گلستان در پساسیل

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، کارگران قشر زحمتکش جامعه هستند که گرچه در دهک‌های پایین جامعه امرار معاش می‌کنند ولی  سربلند هستند و در زندگی آبرومندانه گام برمی دارند.

طوری‎که در دوران دفاع مقدس نیز بخشی اعظمی از شهدا، ایثارگران و رزمندگان ما را جامع کارگران تشکیل می‌دهند و علاوه بر آن در آن دوران که شرایط زندگی از نظر اقتصادی بسیار سخت بود کارگران با تلاش شبانه‌روزی خود چرخ اقتصاد و تولید کشور را نیز به گردش در می آوردند.

سیل در استان گلستان گرچه باعث شد که بسیاری از منازل و مشاغل کارگران خسارت ببینند اما این جامعه کارگری در حوزه امداد رسانی به سیل زدگان نیز در صف مقدم بودند و همچون دوران دفاع مقدس برای کمک به مردم به شکل داوطلبانه پیشقدم شدند.

بسیاری از کیسه‌هایی که به منظور محافظت از شهر و روستا در حاشیه کانال و رودخانه‌ها روی هم گذاشته شد بر دوش این کارگران با یک اقدام جهادی و کمک به همنوع حمل شد.

با همه‌ تلاش‌ها امروز مخاطرات ناشی از سیل به پایان رسیده و کارگران آسیب دیده از سیل که منزل و مشاغل خود را از دست دادند چشم‌انتظار تدابیر مسؤولان نظام برای حل مشکلات و دغدغه‌های خود هستند.

در همین راستا گفت‎وگویی را با «سعید مازندرانی»، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان داشتیم تا از آخرین اقدامات انجام‎شده در بخش جامعه کارگری مطلع شویم که در ادامه از نظر می‎گذرانید؛

*برخورداری 4 هزار کارگر سیل‎زده گلستانی از بیمه بیکاری

فارس: دولت اعلام کرده بود کارگران مناطق سیل‎زده مشمول بیمه بیکاری می‎شوند؟

مازندرانی: بله همینطوره، کارگران مناطق سیل‎زده مشمول دریافت بیمه بیکاری می‎شوند و در این راستا آن دسته از کارگرانی که بیمه تأمین اجتماعی بودند و سابقه بیمه داشتند بیمه بیکاری دریافت می‎کنند که تاکنون 2 هزار و 370 نفر مراجعه کردند و از این تعداد تاکنون یک هزار و 500 نفر بیمه بیکاری دریافت کردند و پرداخت به سایرین در حال انجام است و به مراجعات جدیدی نیز پاسخ داده می‎شود و مشکلی برای پرداخت بیمه بیکاری به افراد تحت پوشش بیمه وجود ندارد.

همچنین هیئت دولت برای کارگران مناطق سیل‎زده که هیچ‎گونه سابقه بیمه‎ای ‎نداشتند و به صورت روزمزد در بخش‎های مختلف مشغول به کار بودند مصوبه‎ای را در دست تدوین دارد که براساس آن 37 هزار نفر از کارگران مناطق سیل‎زده کشور به‎مدت 100 روز از بیمه بیکاری برخوردار شوند.

ما منتظر ابلاغ مصوبه و تأمین اعتبار هستیم و به‎زودی در راستای این مصوبه حدود 4 هزار نفر از کارگران سیل‎زده گلستانی که تحت پوشش بیمه نیستند به مدت 100 روز از بیمه بیکاری برخوردار می‎شوند.

پیش‎نویس مصوبه از هئیت دولت برای بازنگری و ارائه نظر به استان داده شد و ما نظرات تکمیلی را دادیم و منتظر هستیم که به استان ابلاغ شود.

با توجه به اینکه این دسته از کارگران هیچ گونه پرداخت بیمه‎ای نداشتند و صندوق بیمه تأمین اجتماعی متعلق به افرادی است که عضو صندوق تأمین اجتماعی هستند ما از لحاظ قانون مجاز به پرداخت بیمه بیکاری به افراد غیربیمه‎ای تأمین اجتماعی نیستیم اما برای کل کشور برای 37 هزار نفر کارگر سیل‎زده غیربیمه‎ای در نظر گرفته شده است و در گلستان از ابتدای فروردین‎ماه که سیل آمده به مدت 100 روز از بیمه بیکاری برخوردار می‎شوند.

 

فارس: برخی از کارگران از عدم پرداخت بیمه بیکاری و کُندی در روند پرداخت‎ها گله‎مند هستند.

مازندرانی: فرایند کار تشکیل پرونده، افتتاح حساب در بانک و تأمین اعتبار در سیستم است لذا ممکن است واریز بیمه بیکاری حدود 20 روز تا یک ماه طول بکشد که تاکنون نیز برخی کارگران سیل‎زده دریافت کردند و برای برخی دیگر نیز فرایند دریافت بیمه بیکاری در حال انجام است.

هر کارگر تحت پوشش بیمه که برای دریافت بیمه بیکاری مراجعه کرده و کارفرمای آن تعطیلی کارگاه را تأیید کند برای دریافت بیمه بیکاری مشکلی ندارند اما برای کارگران سیل‎زده غیربیمه‎ای منتظر مصوبه هیئت وزیران هستیم.

* نمی‎توان آمار دقیقی از بیکاری ناشی از سیل اعلام کرد

فارس: سیل چه آسیبی به بخش کارگری و واحدهای تولیدی وارد کرد؟

مازندرانی: سیل بیش از 100 هزار هکتار از زمین کشاورزی را خسارت زد و طبیعی است که کارگران فصلی و روزمزد که در اراضی کشاورزی مشغول به کار می‎شدند بعد از سیل به مدت 6 ماه بیکار شوند، همچنین در بخش‎های دیگر اعم از قالیبافی، پرورش مرغ، ماهی، صنایع دستی و .. ممکن است یک الی دو تا 6 ماه به‎دلیل از بین رفتن مواد اولیه و یا تعطیلی و آسیب کارگاه دچار بیکاری کوتاه‎مدت می‎شوند لذا نمی‎توان آمار دقیقی از بیکاری ناشی از سیل را بیان کرد اما طی بررسی میدانی انجام‎شده، برآورد می‎شود 7 هزار گلستانی به طور موقت بیکار شوند.

امید است با شروع فصل کشت دوم کشاورزی و تأمین امکانات برای واحدهای کارگری و کارخانجات بخش زیادی از افراد بیکار شده مجدد به کار برگردند اما باید گفت سیل به بخش اشتغال استان تا حدودی آسیب وارد کرده است.

 

فارس: واحدهای تولیدی آسیب‎دیده از سیل در چه وضعیتی قرار دارند؟

مازندرانی: اکثر واحدهای سیل‎زده در حال تعمیر و بازسازی هستند و در شهرک صنعتی آق‎قلا از 120 واحد تولیدی آسیب‎دیده از سیل، 100 واحد مشغول به کار شدند و تنها 20 واحد به‎دلیل تعمیر و بازسازی هنوز به چرخه تولید بازنگشتند اما نیروها در آن مشغول به کارند.

بیکاری دائم ناشی از سیل به صورت گسترده وجود دارد اما به طور قطع سیل در بحث اشتغال سال 1398 تأثیر منفی خواهد داشت.

بیش از 70 واحد تولیدی، 90 واحد مشاغل خانگی و 130 تعاونی زیرمجموعه اداره‎کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان گلستان بر اثر سیل خسارت دیدند و خسارت‎های ناشی به این بخش‎ها 40 میلیارد تومان برآورد می‎شود البته با احتساب خسارت‎های سیل به بخش صنعت، کشاورزی و ... آمار بیش از این میزان خواهد بود.

 

فارس: نرخ بیکاری استان گلستان در چه وضعیتی قرار دارد؟

مازندرانی: ما باید منتظر بمانیم در فصل خرداد آمار فصل بهار اشتغال استان از طریق مرکز آمار اعلام شود اما به اعتقاد بنده پس از وقوع سیل احتمال دارد بین یک تا دو درصد به نرخ بیکاری استان گلستان افزوده شود.

 

فارس: سیل‎زدگان از بروکراسی اداری گله‎مند هستند آیا اقداماتی برای کم کردن پیچ‎وخم اداری برای مردم سیل‎زده در دستور کار قرار گرفته است؟

مازندرانی: ما در بحث بیمه بیکاری بدون حضور افراد این کار را انجام می‎دهیم و پرداخت بیمه بیکاری بدون نیاز به مراجعه حضوری کارگر در حال انجام است و با مکاتبه و ارسال کد بیمه کارگر از سوی کارفرما برای دریافت بیمه بیکاری اقدام می‎شود.

یک هزار و 250 تسهیلات بازنشستگان کشوری داشتیم که با داشتن نام و نام خانوادگی و کد ملی این افراد برای جبران خسارت وسایل زندگی به حساب آنها واریز شده است و بیش از یک هزار و 500 وام برای آسیب‎دیدگان بخش تعاون و کارگری اختصاص یافته که اعطای آن در حال انجام است.

سعی ما این است که در کمترین زمان و کمترین بروکراسی اداری خدمات را به سیل‎زدگان اختصاص دهیم.

 

فارس: آیا پس از وقوع سیل برنامه‎ای برای توانمندسازی واحدهای آسیب‎دیده دارید؟

مازندرانی: سیل به استان گلستان آسیب جدی وارد کرده است و امری ناخواسته اتفاق افتاده و تبعات و آسیب‎های بسیاری در بخش‎های اقتصادی، اجتماعی و ... داشته است در عین حال همبستگی و همدلی مردم و مسؤولان دستگاه‎های اجرایی قابل تحسین بود اما نیاز است تلاش‎ها در رفع مشکلات سیل‎زدگان مضاعف شود.

درصد هستیم پس از وقوع سیل در راستای توانمندسازی و احیای واحدهای اقتصادی استان گلستان قدم‎های  مثبتی برداریم.

*وجود 400 هزار هزار کارگر در گلستان

فارس: چند کارگر در استان گلستان در حال فعالیت هستند؟

مازندرانی: 247 هزار کارگر در استان گلستان بیمه تأمین اجتماعی هستند و حدود 150 هزار نفر کارگر گلستانی نیز ممکن است تحت پوشش بیمه نباشند و یا بیمه‎های عشایر روستایی باشند که در مجموع می‎توان گفت حدود 400 هزار کارگر در استان گلستان وجود دارد.

 

فارس: امسال تعهد اشتغال استان چقدر است؟

مازندران: تعهد اشتغال در کشور برای یک میلیون و 90 هزار نفر مصوب شده است و احتمالاً سهمیه اشتغال استان بین 20 تا 22 هزار نفر خواهد بود و در کارگروه اشتغال بین دستگاه‎های استان توزیع خواهد شد و پیگیری‎های لازم را برای تحقق آن در دستور کار قرار می‎دهیم.

متأسفانه سیل در روند اشتغال استان کندی ایجاد کرده است و ممکن است نرخ بیکاری گلستان در بهار یک الی دو درصد افزایش یابد اما فرایند بازسازی و ساخت‎وسازها نیروی کار زیادی را می‎طلبد و با کشت دوم نیز میزان اشتغال در استان به ویژه بخش کشاورزی افزایش می‎یابد.

 

فارس: بنا بود طرح اشتغال عمومی در مناطق سیل‎زده اجرایی شود در این خصوص بیشتر توضیح دهید؟

مازندرانی: اشتغال عمومی مصوبه هیئت دولت است و هنوز نحوه اجرای آن برای استان ابلاغ نشده است که در این بخش 4 هزار نفر برای استان گلستان در نظر گرفته شده است که کارگران مناطق سیل‎زده به مدت 6 ماه در لایروبی، بازسازی، مزارع، زیباسازی شهر و ... استفاده شوند و با تأیید فرمانداری به صورت ماهانه حقوق دریافت می‎کنند.

 

فارس: برخی مسؤولان معتقدند آمارهای اشتغال واقعی نیست.

مازندرانی: این مسأله‎ مربوط به کل کشور است اما چیزی که مشخص است روند کاهش نرخ بیکاری استان ما از سال 1395 تا سال 1397 به مقدار دو و نیم تا سه درصد کاهش پیدا کرده است این کار آماری توسط مرکز آمار ایران است که ما هیچ دخالتی در آن نداریم.

همچنین تسهیلات و اقدامات خوبی که طی سال‎های اخیر برای بنگاه‎های اقتصادی انجام شده پایداری مشاغل را بیشتر کرده و همین مسأله موجب کاهش 10 درصدی میزان شکایت و اخراج  کارگری در سال 1397 نسبت به سال 1396 شده است و از طرفی افزایش بیمه‎شدگان تأمین اجتماعی نشان می‎دهد اقدامات مثبت برای اشتغالزایی انجام شده و در کنار آن برخی کارگران به‎دلیل ناخواسته و یا بر اثر فشار اقتصادی به کارگاه‎های تولیدی از کار بیکار شدند.

در مجموع روند اشتغال در استان گلستان طی سال‎های اخیر مثبت بوده است.

انتهای پیام/83018/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول