اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

صادرات فرش به نام چهارمحال، به کام دیگر استان‌ها

رئیس اداره فرش سازمان صمت چهارمحال و بختیاری گفت: به علت نبود مرکز تخصصی و پایانه‌های صادراتی فرش در استان فرش‌ها از طریق استان‌های دیگر به خارج از کشور صادر می شوند.

صادرات فرش به نام چهارمحال، به کام دیگر استان‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد به نقل از روابط عمومی سازمان صمت چهارمحال و بختیاری علیرضا جیلان از کاهش 10 درصدی تعداد بافندگان نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: قالیبافان استان بر 17 هزار و 500 دارقالی فعالیت و سالانه 200 هزار مترمربع فرش دستبافت تولید می‌کنند.

رئیس اداره فرش سازمان صمت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بیش از 14 هزار نفر از قالیبافان دارای بیمه قالی‌بافی هستند، توضیح داد: افزایش نرخ موادخام، دسترسی سخت به مواداولیه، نبود بازار فروش، جایگزینی برخی رسته‌های شغلی به جای بافندگی، حذف بیمه‌های تامین اجتماعی بافندگان، نبود پایانه صادراتی فرش دستبافت، کمبود تجار و بازرگانان تخصصی فرش، نبود رغبت در بین جوانان برای انتخاب شغل بافندگی، ناکارآمدی شرکت‌های تعاونی و اتحادیه‌های خصوصی فرش از مهمترین علل کاهش تعداد بافندگان فرش دستباف در استان است.

وی با اشاره به اینکه فرش‌ها و گبه‌های بافته شده در چهارمحال و بختیاری در کشورهای اروپایی، آسیای میانه، آمریکای جنوبی، چین، آلمان و کشورهای حوزه خلیج فارس متقاضیان بسیاری دارد، افزود: به علت نبود مرکز تخصصی و پایانه‌های صادراتی فرش در استان فرش‌ها از طریق استان‌های دیگر به خارج از کشور صادر می شوند.

جیلان با بیان اینکه گبه، یلمه، فرش بختیاری و نایینی چهار سبک فرش دستباف چهارمحال و بختیاری را تشکیل می‌دهد، خاطرنشان کرد: سال گذشته 200 هزار متر مربع فرش دستبافت در استان تولید شده است.

انتهای پیام/3339/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول