اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

احیای منطقه حفاظت شده لیسار و جوکندان شهرستان تالش

مدیر کل محیط زیست گیلان از احیای تالاب جوکندان و لیسار در شهرستان تالش خبر داد و گفت: دولت موظف است اقداماتی را برای حفاظت از محیط ‌زیست به‌عمل آورد که بازنگری در محدوده مناطق چهارگانه محیط زیست و نیز تعریف و تقسیم‌بندی جدید مناطق با توجه به تقسیمات نوین اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت نمونه‌ای از آن‌ها هستند.

احیای منطقه حفاظت شده لیسار و جوکندان شهرستان تالش

قربانعلی محمدپور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تالش با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی تالاب‌های شهرستان اظهار کرد: براساس بند ظ ماده 38 دولت موظف است اقداماتی را برای حفاظت از محیط ‌زیست به‌عمل آورد که بازنگری در محدوده مناطق چهارگانه محیط زیست و نیز تعریف و تقسیم‌بندی جدید مناطق با توجه به تقسیمات نوین اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) توسط سازمان حفاظت محیط زیست نمونه‌ای از آن‌ها هستند.

وی با تشریح چگونگی بازنگری مناطق چهارگانه گفت: پناهگاه حیات وحش لوندویل، منطقه حفاظت شده لیسار، منطقه حفاظت شده سیاه کشیم و پارک ملی بوجاق که عمدتاً از نظر توسعه شهری و روستایی پیرامون مناطق و تغییر سیمای طبیعی، ارزش زیستگاهی چندانی نداشته ولی منجر به ایجاد مشکلات اقتصادی- اجتماعی فراوان برای مردم شده بودند در اولویت قرار گرفتند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان گیلان با اشاره به تصویب این طرح  در  تاریخ ۱۳۹۶/۱۲/۲ در شورای عالی محیط زیست افزود: تالاب جوکندان و قلعه بین از منطقه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست لیسار نیز با هدف مطالعه فاز طرح تفضیلی و  احیا و استفاده از ظرفیت گردشگری و اقتصادی مورد بررسی ودر دست اجرا قرار می‌گیرد.

محمدپور با اشاره به اینکه منطقه حفاظت شده جوکندان و لیسار یکی از مناطق چهارگانه محیط زیست هستند، بیان کرد: این مناطق با تنوع بی‌همتای گونه‌های حیوانی و گیاهی و جانداران بسیار برای استان با اهمیت هستند.

وی با بیان اینکه منطقه حفاظت شده لیسار در 13 کیلومتری شمال شهر تالش قرار دارد که بخشی از جاده تالش به آستارا از داخل این منطقه عبور میکند، تصریح کرد: منطقه حفاظت شده جوکندان-لیسار با مساحت 31 هزار و 855 هکتاری در غرب استان گیلان قرار دارد که مساحت پیش از بازنگری و تدقیق 31 هزار و 141 هکتار بود که در مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست در سال ۱۳۹۶ با تدقیق مرز و حذف تعارضات روستایی مساحت ۷۱۴ هکتار نیز به آن اضافه شد.

مدیرکل محیط زیست گیلان با اشاره به جنگلی بودن  نیمی از منطقه حفاظت شده لیسار معادل 15 هزار و 752 کیلومتر آن گفت: لیسار علاوه بر دو رودخانه بزرگ، دارای دو تالاب یکی در مجاورت دریا و دیگری نئور در ارتفاعات منطقه و در مجاورت مرز جغرافیایی استان اردبیل و گیلان قرار دارد.

 محمدپور با اشاره به اینکه این منطقه از سال 1356 مورد حفاظت قرار گرفته است، تصریح کرد: این منطقه سیمایی متشکل از ساحل، اراضی جلگه‌ای و کوهستانی است که از کنار دریای خزر شروع شده و در یک راستای شرقی-غربی به طول 40 کیلومتر (فاصله فضایی) تا دریاچه نئور در ارتفاع دو هزار و 460 کیلومتری با حداکثر عرض حدود 13 کیلومتر امتداد دارد که تنها منطقه از مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در گیلان دارای مناطق ساحلی و جلگه‌ای و تالابی و جنگلی و کوهستان است.

وی با اشاره به وجود مراتع زیبایی همچون سوباتان، برزبیل و داش باشی و مناطق مهمی همچون جهنم دره و آثار تاریخی قلعه صلصال در این مناطق حفاظت شده افزود: به طور کلی پروژه احیا و بهره‌برداری منطقه حفاظت شده جوکندان-لیسار از دو بخش اصلی، حفظ، احیا و از ظرفیت اقتصادی و گردشگری آن استفاده خواهد شد.

مدیرکل محیط زیست استان گیلان با بیان اینکه این طرح با دو هدف گسترش حوضه آبی و بوم‌گردی و گردشگری اجرا می‌شود، تصریح کرد: بازسازی و ترمیم دیواره حوضه و کنترل آب‌های خروجی از طریق سازه‌های کنترلی،کف تراشی و فراهم کردن شرایط ماندگاری آب و افزایش عمق آبگیری، احداث  پل چوبی، مخفیگاه پرنده نگری و ساماندهی تفرجگاه‌های ساحلی موجود شامل احداث نماز خانه و سرویس بهداشتی و آلاچیق‌های چوبی در راستای مطالعات از جمله برنامه‌های مربوط به این پروژه‌ها است.

انتهای پیام/84007

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول