اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

خانه‌های خالی در شهر مستأجران!

حدود 222 هزار و 332 خانوار مالک و 72 هزار و 390 خانوار از جمعیت بیش از یک میلیون نفری زنجان مستأجر هستند و این در حالی است که با افزایش قیمت مسکن برخی از افراد به دنبال پس‌انداز آن هستند.

خانه‌های خالی در شهر مستأجران!

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، «اجاره نشین، خوش نشین است»، این ضرب المثل قدیمی ایرانی در باب آسوده خاطر بودن مستاجران ساخته شده است، اما این روزها خبری از خوشی نیست و تبدیل به کابوسی برای اجاره‌نشین‌ها شده است.

صاحب‌خانه‌ها به جای گرفتن رهن 30 میلیونی، 10 میلیون تومان رهن می‌گیرند و 800 هزار تومان اجاره، مستأجران از خود می‌پرسند چه اتفاقی رخ داده است که این چنین شده است، اصلا مگر می‌شود با حقوق کارگری، 800 هزار تومان هم کرایه داد.
مگر از سال قبل تا امسال چه اتفاقی در حق و حقوق کارگران رخ داده که به یکباره کرایه‌ها اینقدر افزایش یافته است.
22.7 درصد یعنی یک پنجم از جمعیت یک میلیون نفری استان زنجان مستاجر هستند، هرچند که شاید در سایر استان‌ها نیز به همین میزان از مردم مستاجر باشند اما تفاوت زنجان با سایر استان‌ها این است که اجاره و رهن منزل به صورت روزانه تغییر می‌کند.
در واقع آنچه مسلم است افزایش جمعیت و نبود توازن در عرضه و تقاضای مسکن و کاهش قدرت خرید آپارتمان از دلایل اصلی اجاره‌‌نشینی است، از طرفی دولت‎ها نیز نتوانسته‌اند نسخه درمانی قطعی برای مسکن بپیچند و همین امر وضعیت را بدتر و حادتر کرده است.
حالا اخیرا کمپینی در فضای مجازی برای مقابله با گرانی مسکن ایجاد شده و حتی آگهی‌های نامتعارف نیز از سایت دیوار حذف شده است، اما باید دید این راهکارها چقدر در کاهش قیمت مسکن و البته اجاره تاثیر داشته است.
مسلم آن است که دغدغه اجاره‌نشینی را بسیاری از خانواده‌ها درک کرده و استرس مدام آن را و اینکه امسال کرایه‌ها چقدر افزایش خواهد داشت را لمس کرده‌اند، اما گویی شخصیت افراد در زمانی که صاحب‌خانه هستند متفاوت است، حتی اگر قبلا اجاره‌نشین بوده باشند.
همین افزایش غیرمتعارف کرایه‌ها اخیرا موجب شد که خبری در حمایت از اجاره نشینان منتشر شود، خبری که حکایت از تنظیم قولنامه 2 ساله بین مؤجر و مستأجر را می‌داد اما هیچ‌گاه این قانون اجرایی نشد، چون به نظر می‌رسید هیچ قانونی نمی‌تواند صاحب‎خانه را ملزم و مجبور به کاری بکند، در نتیجه در عمل این قانون هم کنار گذاشته شد.

به نظر می‌رسد پس‌انداز مسکن این روزها یک رویه معمول در استان زنجان شده است و این موضوع تا حدی پیش رفته است که مهرداد سلطانی معاون استاندار زنجان می‌گوید: مسکن یک کالای سرمایه‌ای است و این یعنی اینکه افراد بیشتر از نیاز خود خریداری کرده و آن را سرمایه می‌کنند که در این رابطه باید آسیب‌شناسی لازم انجام شود.
*رانت اطلاعاتی در حوزه مسکن
همین مشکلات موجب شده است که مسؤولان زنجانی به فکر بیفتند که این معضل را حل کنند و استاندار زنجان در صحبت‎های تندی خطاب به دلالان اعلام کرد که « دلال‌های مسکن بیجا می‌کنند، قیمت را افزایش می‌دهند».

فتح‌الله حقیقی با بیان اینکه در برخی از نقاط شهر زنجان قیمت مسکن به صورت سرسام‌آوری افزایش یافته است، گفت: باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود.

وی تصریح کرد: باید قیمت مسکن به صورت مصداقی و همچنین زمین در مقایسه با کل کشور قیاس شود و اگر واقعا کمتر از کل کشور است به مردم بیان شود و اگر بالاتر است باید راهکاری برای متعادل کردن آن اندیشیده شود.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه در زمین‌های دولتی باید برای اقشار کم درآمد مسکن ساخته شود، گفت: در استان نیز باید به همین شکل اقدام شود.
حقیقی در صحبت‌های خود به یک رانت اطلاعاتی نیز اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد همین رانت موجب شده است که افرادی با اطلاع از موضوعاتی موجب افزایش قیمت‌ها شوند.
وی تصریح کرد: همین افزایش قیمت‌ها موجب شده است که برای یک مجتمع مسکونی بیش از چند برابر ظرفیت ثبت‌نام کنند و تقاضای مسکن را داشته باشند.

*وجود 23 هزار و 637 خانه خالی در زنجان

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در آخرین جلسه شورای مسکن استان زنجان اعلام کرد که 22.7 درصد از زنجانی‌ها مستأجر هستند و 23 هزار و 637 خانه خالی در استان وجود دارد، آماری که طبق آخرین سرشماری یعنی در سال 1395 احصا شده بود.
مسعود بیات‌منش افزود: طبق سرشماری سال 1395 در حدود 222 هزار و 332 خانوار مالک و 72 هزار و 390 خانوار نیز مستأجر هستند که همین آمار معادل 22.7 درصد از خانوارهای استان است.
وی خبری امید بخش به اجاره‌نشین‌ها داد و گفت: ساخت «مسکن امید» برای اقشار کم درآمد در آینده نزدیک آغاز می‌شود و برای تأمین زمین این نوع مسکن مشکلی در استان نداریم.
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان یکی از موضوعات تاثیرگذار در افزایش قیمت مسکن را سفته‌بازی و بورس‌بازی زمین و مسکن  و کاهش عرضه و افزایش تقاضا اعلام کرد و گفت: البته اقدام صورت گرفته در راستای راه‌اندازی کد رهگیری در معاملات مسکن نیز از افزایش قیمت‌های غیرمنطقی و سرسام‌آور جلوگیری خواهد کرد.
*خانه خالی نداریم

با وجود این اظهارات اما رئیس اتحادیه مشاورین املاک زنجان در واکنش به وجود خانه‌های خالی در زنجان گفت: در استان زنجان آن چنان خانه خالی وجود ندارد و اگر هم خانه خالی در زنجان وجود داشته باشد، بسیار کم است.

سید ابوالفضل طاهری با بیان اینکه طرح موضوع خانه‌های خالی به عقیده بنده شایعه‌ای بیش نیست، تصریح کرد: شاید در شهرک‌های تازه ساخت که فرآیند ساخت آنها تکمیل نبوده است، خانه خالی داشتیم اما در حال حاضر این خانه‌ها هم دارای سکنه هستند.

وی درباره نقش فضای مجازی در قیمت مسکن افزود: قیمت‌گذاری برای مسکن در فضای مجازی دلخواه و حبابی است و از شهروندان نیز انتظار داریم به این قیمت‌ها توجهی نکنند.

*قانونی برای اجاره و رهن نیست
یکی از مستأجران شهر زنجان در این باره به خبرنگار فارس گفت: عرف بازار این است که رهن و اجاره بها بین یک چهارم تا یک پنجم ارزش اصلی ملک، تعیین می‌شود ولی این قانون اصلا رعایت نمی‌شود.
وی گفت: همه زندگی اجاره‌نشین‌ها به این خلاصه می‌شود که منتظر سر ماه باشند و کرایه بدهند و سپس منتظر پایان سال باشند که در نهایت باید یکی از این دو راه را انتخاب کنند اول اینکه مبلغ ودیعه و اجاره خانه‌ای که از سوی صاحبخانه اضافه شده است را پذیرفته و پرداختش کنند و یا اینکه توان پرداخت مبلغ تعیین شده را نداشته باشند و به ناچار دنبال خانه‌ای با قیمت پایین‌تر بگردند.

وی با بیان اینکه با این میزان افزایش قیمت‌ها دلخوشی برای اجاره نشین‌ها باقی نمانده است، افزود: با این اوضاع قیمت‌ها، اجاره نشینی بسیار سخت شده است، آنقدر سخت که زمان سر رسید انقضای قرارداد غم بر دل تمام اعضای خانواده می‌نشیند و خبری از «اجاره‌نشینی و خوش نشینی» نیست.

انتهای پیام/73005/ق/گ/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول