اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

چهارمحال و بختیاری

گفت‌وگو| در شهرداری شهرکرد چه خبر است؟ / از تشکیل حلقه‌های زمین‌خواری تا پشت پرده انتخاب شهردار

نایب رئیس شورای شهرکرد مدت‌هاست که به عنوان منتقد وضعیت فعلی شورا و شهرداری در جلسات اظهار نظر می‌کند، به همین بهانه این عضوشورا را به برنامه صندلی داغ خبرگزاری دعوت کردیم تا بیشتر با پشت پرده‌های شهرداری آشنا شویم.

گفت‌وگو| در شهرداری شهرکرد چه خبر است؟ / از تشکیل حلقه‌های زمین‌خواری تا پشت پرده انتخاب شهردار

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، فرهاد رئیسی نایب رئیس شورای اسلامی شهرکرد مدت‌هاست که به عنوان منتقد وضعیت فعلی شورا، شهرداری و وضعیت شهر شهرکرد در جلسات اظهار نظر می‌کند.
به همین بهانه این عضوشورای شهر به برنامه صندلی داغ خبرگزاری دعوت کردیم تا بیشتر با موضوعات شهری و شورای شهر آشنا شویم.

فارس: اجازه می‌خواهم اولین سؤالم را با اظهارات شما در آغاز کار شورای شهر شروع کنم که فرمودید فساد در شهرداری شهرکرد سیستماتیک شده است؛ بفرمائید در این مدت تقریبا دو ساله که خود در شورا بودید و مسؤولیت داشتید برای مبارزه با فساد چه اقداماتی را انجام دادید؟

فرهاد رئیسی: امروز بیش از یک و نیم سال از آن اظهارات یا ادعای بنده در خصوص وجود فساد در شهرداری می‌گذرد و من امروز بعد از گذشتن از این همه مدت اگر بخواهم خلاصه بگویم باز هم ادعا می‌کنم همان وضعیت وجود دارد و هیچ اقدام قابل توجهی صورت نگرفته است.

البته کارهایی صورت گرفته و اثرگذاری احساس می‌شود ولی در کل اتفاق قابل قبولی رخ نداده است؛ برای مثال من عرض می‌کنم در دوره شورای پنجم چندین نوبت مکاتبه کردم و سؤال پرسیدم که حدود 20 نفری که در شهرداری استخدام شدند با کدام قانون بوده و آیا این فرصت در اختیار تمام متقاضیان قرار داده شده یا فقط افراد خاصی بودند که استخدام شدند؛ تا امروز شهرداری هیچ پاسخی به من که نماینده مردم هستم نداده است.

امروز یکی از مطالبات به حق مردم برخورد با تبعیضات است ولی هرمی که امروز در شهرداری شکل گرفته مانع این امر می‌شود؛ مگر دستگاه‌های نظارتی از استخدام افرادی که غیر قانونی و به صورت معرفی شده از سوی خواص و ذی‌نفوذان در شهرداری استخدام شدند بی‌خبر هستند؟

بنده با اطلاعات کافی به شما عرض می‌کنم که امروز حدود 70 نفر در شهرداری شهرکرد به واسطه ارتباط و سفارش از طرف چهار یا نهایتا پنج نفر استخدام شده‌اند، من از دستگاه‌های نظارتی درخواست دارم به وظیفه خود در این خصوص عمل کنند و این ادعا را مورد بررسی قرار دهند.

فارس: تعدادی از اعضای شورای شهر با شعار تغییر در مدیریت شهری وارد عرصه انتخابات شورای شهر شدند و رای اعتماد از مردم گرفتند؛ امروز با وجود اینکه نیمی از عمر شورا، گذشته ولی هنوز اتفاق خاصی در مدیریت شهری مرکز استان صورت نگرفته است؛ لطفا در این خصوص توضیح دهید.

فرهاد رئیسی: اصل انتخابات برای چرخش مدیریت و عدم سکون و تجمیع قدرت است؛ اعضای شورای شهر هم با انتخاب مستقیم مردم منصوب می‌شوند و امروز باید مردم پاسخگو باشند که چرا افرادی را به شورا فرستادند که توان و دغدغه حل مشکلات مردم را ندارند!

نکند مردم بر اساس ظواهر، منافع شخصی، قومی و فامیلی یا ... رای دادند و افرادی را انتخاب کردند که امروز باید شاهد چنین اتفاقاتی در شورا باشیم؟ شما بدانید که اگر فرامین رهبری در خصوص انتخابات و تاکیدات امام راحل در مورد اهمیت «رای» را اعمال نکنیم وضعیت همین است و وضعیت شورای بعدی از این هم بدتر خواهد شد.

مشکل امروز کشور و شورای شهرکرد نداشتن مدیر جوان و متعهد نیست بلکه مشکل این است که به این جوانان اعتماد نمی‌شود و کار به این افراد سپرده نمی‌شود.


برای مثال فردی به مدت هشت ماه به عنوان سرپرست در یک منصبی قرار گرفته و دستگاه‌های نظارتی اعلام کردند شرایط احراز را ندارد، همین فرد را در شهرداری جابه جا می‌کنند و پست دیگری به او می‌دهند، این درحالی است که ماه‌ها یکی از سازمان‌های شهرداری بدون مدیر می‌ماند و مجموعه به دلیل نداشتن مدیر، کلی آسیب می‌بیند.

یا در جایی دیگر فردی را از مدیریت فضای سبز بدون هیچ تجربه و مدرک تخصصی به سازمان فرهنگی شهرداری منصوب می‌کنند و مردم انتظار دارند این سازمان فرهنگ مردم شهر را متحول کند، در همین حال جوانان متعهد و لایق چون رابطه ندارند در حاشیه شهرداری به کارهای جزئی مشغول هستند و انگیزه کافی برای همین کارها را هم ندارند؛ در این خصوص ما نباید به شهردار نقد کنیم بلکه من و سایر اعضای شورای شهر باید پاسخگو باشیم چون وظیفه شورا نظارت بر شهرداری است.

یک شهردار هشت سال بر کرسی مدیریت تکیه زده و اجازه نمی‌دهد یک جوانان وارد عرصه شود؛ مدیریت امروز یک مدیریت فسیل شده است و تا نابودی کامل شهر هم تصمیم بر جداشدن از مجموعه را ندارد چون مورد حمایت یک فرد خاصی است!

فارس: در خصوص تغییر مدیریت در شهرداری بیشتر توضیح دهید.
رئیسی: برای انتخاب شهردار در ابتدای کار شورا من 98 نفر را برای شهرداری پیشنهاد دادم که در بین آنان امروز بهترین شهرداران کشور حضور داشتند از جمله شهردار فعلی اراک، سمنان و گزینه‌هایی از رفسنجان و یزد و شهرکرد و ...، ولی متاسفانه روی هیچ کدام از این گزینه‌ها به نتیجه نرسیدیم.

بنابراین تصمیم گرفتیم برای شهردار آینده شاخص تعیین کنیم تا طبق آن افراد را انتخاب کنیم و قرار گذاشتیم که گزینه‌های مطرح شده حداقل 20 امتیاز از مجموع 100 امتیاز را کسب کنند ولی شهردار فعلی از 100 امتیاز تنها 15 امتیاز را کسب کرد و حداقل امتیاز را نتوانست اخذ کند.

پس از انتخاب شهردار فارغ از اختلافات، همه به وی تبریک گفتیم و برنامه‌های کاری را از او مطالبه کردیم؛ مهم‌ترین برنامه‌های شهردار فعلی، تغییر در بدنه مدیریت شهری، سامان دادن برج‌های دوقلو، خانه تکانی شهری و ... را مطرح کرد؛ امروز بعد از گذشت این مدت باید پاسخگو باشد که کدام یک از وعده‌های خود را جامه عمل پوشانده است.

امروز وضعیت طوری شده که یک فردی مدعی است که در تمام مسایل عمرانی و فنی شهرکرد تخصص دارد و رد پای این شخص در تمام مسایل وجود دارد؛ کمیسیون ماده پنج، طرح‌های هادی و ...، چرا در نظام مهندسی در بین چند هزار نفر مهندس موجود فقط یک نفر باید در بسیاری از مسایل ورود کند؟

فارس: آیا در شورای شهر قانونی وجود ندارد که با تخلفات یا تصمیمات غلطی که موجب خسارت به بیت المال یا مردم می‌شود برخورد شود؟ مثلا اگر مسؤولی یا عضوی از شورا تصمیمی بگیرد که موجب خسارت به دیگران یا شهر شود، این مسئله قابل پیگیری حقوقی است؟

نایب رئیس شورای شهرکرد: ببینید برخی از تصمیمات مثل عقب نشینی خیابان بوعلی سینا، امتداد خیابان ابوذر یا برخی از خیابان‌های برم پهنه از تصمیمات اشتباهی هستند که باید جلوی تکرار آن‌ها گرفته شود، برای مثال برای عقب نشینی خیابان بوعلی سینا مبلغی حدود 100 میلیارد تومان اعتبار اولیه برای تملک نیاز دارد.

برخی از موارد هستند که باید در سطوح بالاتری پیگیری شوند، مانند برج‌های دوقلو یک نامه سه صفحه‌ای به دادستان مرکز استان نوشته‌ام و برای اولین بار از ایشان به طور قانونی درخواست کردم که جلوی خسارت بیشتر شهر گرفته شود.

در این برج‌ها 18 اشکال مانند سایه‌اندازی، جانمایی، ترافیک، نداشتن مجوز شورای معماری کشور و ... وجود دارد که هیچ کدام از این موارد مرتفع نشده‌اند؛ موارد مبهم در این پروژه بسیار وجود دارد مثلا مشاور تبلیغاتی این برج‌ها در مدت زمان 3 روز چه کار مهمی انجام داده که یک مبلغ بالایی دریافت کرده است؟
همان‌طور که رئیس قوه قضائیه هم در جایی مطرح کردند باید امروز خاطیان برخی از طرح‌های دیروز رو پای میز محاکمه بکشانیم.

 

فارس: حالا که صحبت به برج‌های دوقلو رسید بفرمایید که قبلا شما اظهار کردید روزانه 20 میلیون تومان خسارت و سودی است که شهرداری به بانک پرداخت می‌کند؛ امروز وضعیت بدهی برج‌ها در چه سطحی است؟

نایب رئیس شورای شهرکرد: بدهی برج‌ها در آغاز کار شورای جدید مبلغ 43 میلیارد تومان بوده که امروز این عدد با احتساب سودش به 61 میلیارد تومان رسیده است و ما زمین‌هایی از شهر را از جمله زمین بیست دوش، آتش‌نشانی، فرمانداری، دروازه فارسان و گلخانه را که امروز حدود 150 میلیارد تومان ارزش‌گذاری می‌شوند را بابت 51 میلیارد تومان از بدهی برج‌ها واگذار کردیم و مقداری هم از اسناد خزانه هزینه کردیم و باز هم حدود 5 میلیارد تومان دیگر بدهی داریم.

وضعیت برج‌های فعلی شهرکرد مانند شیر بدون یال و دم هستند و اگر مردم گمان می‌کنند شهرداری توان تکمیل برج‌ها را دارد باید عرض کنم مگر معجزه‌ای اتفاق بیفتد.

ادامه این برج‌ها به 800 میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز دارد و این مبلغ در توان شهرداری نیست و ممکن است در شوراهای آینده هم به نتیجه نرسد.
برج‌ها که امروز سند بی اعتمادی شهر هستند و باید همه دست در دست هم بدهیم تا این مشکل حل شود و این موضوع را فقط به شهرداری و شورا واگذار نکنیم.
ما انتظار داشتیم نماینده مرکز استان که خود از تئورسین‌های این برج بود در دوره نمایندگی‌اش در مجلس پیگیری این معضل بزرگ شهری باشد.

ما انتظار داریم استاندار محترم در مشکلات شهری ورود کند و از شهرداری مطالبه کند ولی متاسفانه تاکنون علی‌رغم تمایل اعضای شورا، حتی برای یک مرتبه در جلسات شورا و شهرداری مرکز استان شرکت نکرده است.

امروز باید یک کمیته تشکیل شود و کمک کنند تا مسئله این برج‌ها حل شود.

فارس: در مورد شائبه‌هایی که در مورد واگذاری زمین و تغییرکاربری در شهرکرد وجود دارد و برخی از منفعت‌طلبان از این مسئله سوءاستفاده می‌کنند، توضیح دهید. آیا شما این مسئله را تایید می‌کنید؟

رئیسی: من منکر این ادعا نیستم که همه مردم در شهرداری شهرکرد به یک چشم دیده نمی‌شوند و افرادی که نفوذ بیشتری دارند استفاده بیشتری می‌کنند، متاسفانه برخی از خلاهای قانونی موجود در شهرداری سوءاستفاده می‌کنند؛ مثال‌هایی در شهرداری داریم که دو قطعه زمین با مختصات و موقعیت مشابه وجود دارند و یکی تغییر کاربری داده و مجوز کمیسیون ماده 5 را گرفته ولی متقاضی دیگر موفق نشده است.
یا مثلا اطلاعات برخی مناطق مانند زمین‌هایی که قرار است در طرح تفصیلی یا طرح جامع بیفتند در اختیار افراد خاصی قرار بگیرد و آن‌ها از این رانت اطلاعاتی دورن مجموعه‌ای که دارند سوءاستفاده کنند.

امروز من حلقه‌های زمین‌خواری شهری را با چشم خودم در شهرداری می‌بینم و تلاش می‌کنم تا جایی که می‌توانم جلوی این افراد را بگیریم ولی باید دستگاه‌های نظارتی مثل سازمان بازرسی در این خصوص قوی‌تر عمل کنند.

فارس: خب مواردی که شما فرمودید بیشتر روایت دردها بود، برای درمان این موضوعات چه پیشنهادی را مطرح می‌کنید؟ خود شما برای درمان این دردها چه قولی می‌دهید؟

رئیسی: برای درمان این مواردی که ذکر شد به نظر بنده مهم‌ترین و اولین اصل، توجه و دقت بیشتر مردم در انتخاب کارگزاران نظام است؛ نه فقط در بحث شورای شهر بلکه در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس هم ما شاهد این اتفاقات تلخ هستیم؛ اگر مردم بر اساس شعارها و احساسات انتخاب کردند باید هزینه این انتخاب را بپذیرند و مسؤولیت آن را هم بر عهده بگیرند؛ مردم باید در انتخابات با حساسیت و تحقیق بیشتری افراد را انتخاب کنند.

درمان بعدی به نظر من مطالبه‌گری مردم، مسؤولان و رسانه‌هاست، همه باید از مدیران وظایفشان را دائم مطالبه کنیم و لحظه‌ای از مدیرانمان به خصوص کسانی که آنان را انتخاب کردیم غافل نشویم؛ وقتی مردم یک نماینده یا شورای شهر را انتخاب می‌کنند و سپس به حال خود رها می‌کنند احتمال خطا بسیار بالا می‌رود؛ باید مدیران و منتخبان مردم به مردم پاسخ دهند که اموالشان از کجا آمده، در پروژه‌های عمرانی و اقتصادی چه فعالیتی دارند.

بنده هم به نوبه خودم قول می‌دهم در شورا بمانم و تا آخرین لحظه مسؤولیت برای خدمت به مردم تلاش کنم، من تک تک آرای مردم به خودم را ارزشمند می‌دانم و قسم می‌خورم تلاش کنم تا به این رای خیانت نکنم؛ من قصد داشتم ماه‌های قبل این موارد را افشا کنم و برای مردم بگویم که در شهرداری و شورا چه خبر است ولی چون شایعه کردند من برای کاندیداتوری مجلس تلاش می‌کنم، نمی‌توانستم هیچ حرفی بزنم، امروز که قطعی به مردم اعلام کردم از شورا استعفا نمی‌دهم و برای مجلس هیچ برنامه‌ای ندارم گفتن این دردها و پشت پرده‌ها برای مردم می‌تواند خیلی مفید باشد.

انتهای پیام/3339/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول