اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

سیر صعودی آمار طلاق و لزوم بازنگری در برنامه ریزی‌های فرهنگی

در شهر مذهبی قم میزان طلاق بیش از میانگین نرخ طلاق در کشور است و در سال‌های اخیر استان ما از این حیث، معمولاً جزو پنج استان نخست کشور بوده است.

سیر صعودی آمار طلاق و لزوم بازنگری در برنامه ریزی‌های فرهنگی

خبرگزاری فارس - سید محمد مهدی موسوی: چندی پیش خبری از مدیرکل بهزیستی استان در رسانه‌های جمعی انعکاس یافت مبنی بر این که روزانه به طور متوسط هشت طلاق در قم به ثبت می‌رسد و این آمار با توجه به جمعیت قم و البته مذهبی بودن آن، بسیار نگران کننده است تا آن جا که بسیاری از کارشناسان مسایل اجتماعی نسبت به زلزله ای خاموش در سطح جامعه به ویژه به واسطه گسترش آمار طلاق در کلانشهرهای مذهبی هشدار می‌دهند.

این بیان گهربار امام صادق(ع) که فرمودند: «ازدواج کنید و طلاق ندهید که طلاق عرش الهی را می‌لرزاند» به خصوص برای ساکنان شهری در مقیاس و مشخصات قم، باید معنا و مفهوم دیگری داشته باشد، اما متاسفانه باید گفت ضعف فعالیت‌های رسانه ای و فرهنگی و نیز برخی سوء مدیریت‌ها در ابعاد اجتماعی و حتی اقتصادی و ایضاً عدم مدیریت درست بحران‌های خانوادگی از سوی زوجین و خانواده‌ها و بستگانشان، در تشدید این وضعیت بغرنج بسیار موثر بوده است.

در این میان هر چند گاهی و البته در معدود مواردی-طلاق تنها راه منطقی برای حل مشکلات به نظر می‌رسد، اما با این حال هیچ گاه نباید از یاد ببریم که پدیده طلاق در زمره غم انگیزترین پدیده‌های اجتماعی و از مبغوض ترین حلال‌ها در فرهنگ اسلامی به شمار می‌رود.

بر اساس تحلیل داده‌ها و آمارهای صورت گرفته از سوی مراجع ذی صلاح از سال 1380 به بعد به تدریج شاهد رشد چشمگیر آمار طلاق در کشور هستیم به طوری که در سال 1396 بر اساس آمارهای مستند در هر ساعت به طور میانگین 20 طلاق به ثبت رسیده است.

تاسف بارتر اینکه در شهر مذهبی قم میزان طلاق بیش از میانگین نرخ طلاق در کشور است و در سال‌های اخیر استان ما از این حیث، معمولاً جزو پنج استان نخست کشور بوده است.

به طور مشخص‌تر و دقیق‌تر اگر بخواهیم صحبت کنیم باید اشاره مصرحی داشته باشیم بر این حقیقت تلخ که از سال 83 تاکنون از حیث نسبت ازدواج به طلاق، قم جزو 5 رتبه بالای جدول بوده و تنها در سال 86 ، رتبه ششم را به خود اختصاص داده است!

از سویی در حالی که میانگین نرخ طلاق در کل کشور 2.13 است، این نرخ در استان قم 2.71 به ثبت رسیده است.

در این بین به اعتقاد نگارنده باید عمیقاً نگریست و تحلیل کرد که نهادها و سازمان‌های مرتبط با حوزه خانواده و نیز پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌های پرطمطراق در شهر قم آن هم عموماً با رویکرد دینی، اجتماعی و فرهنگی تا چه میزان توانسته اند به اصلاح سبک زندگی افراد کمک کنند که خروجی آن به طور مشخص، کاهش آمار طلاق در دیار کریمه اهل بیت(ع) باشد.

بر اساس نظر برخی مشاوران در شهرهایی چون مشهد و قم در سال‌های اخیر حجم پرونده‌های مربوط به اختلافات خانوادگی و خاصه پرونده‌های طلاق افزایش بسیار زیادی داشته که در این خصوص هر چند ایجاد وتوسعه مراکز مشاوره ای دولتی و خصوصی تا حدی در آگاهی بخشی به زوجین متقاضی طلاق موثر بوده اما آن طور که باید و شاید انتظارها به ثمر ننشسته است که گواه این ادعا، شیب رو به صعود آمار طلاق در کلانشهر ماست، به طوری که هم اکنون به گواه شاهدان و تایید مسؤولان دستگاه‌های قضایی، شعبه‌های طلاق از جمله شلوغ ترین شعبه‌های دادگاه‌ها در سطح استان قم به شمار می‌رود.

بخواهیم یا نخواهیم قم را به عنوان یکی از سمبل‌های مذهب تشیع در جهان امروز و نیز آینه انقلاب اسلامی می‌دانند و توصیف می‌کنند و همین مساله رسالت مردم، مسؤولان و نخبگان و نهادها را در خصوص حساسیت داشتن به این مساله بسی سنگین می‌کند.

بی شک با اصلاح بسیاری از انگاره‌ها و برداشت‌های غلط زوجین از مقوله ازدواج و نقش آفرینی در کانون خانواده، افزایش آگاهی و قدرت تحمل و تاب آوری و سازش میان خانواده‌ها و زوجین و صد البته اصلاح برخی روش‌های ناکارآمد در عرصه‌های فرهنگی و اطلاع رسانی برای کاهش طلاق ، می‌توان تا حدود زیادی جلوی این بدعت اجتماعیِ رو به گسترش را گرفت.

انتهای پیام/2258

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول