اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

رفع انحصار واردات لاستیک کامیون/ هموار شدن راه دسترسی به شمال عراق با افتتاح آزادراه مراغه- هشترود

وزیر راه و شهرسازی گفت: با هماهنگی با وزارت صمت، واردات لاستیک را از انحصار خارج کرده و اجازه دادیم لاستیک کامیون از تمام مرزها و مناطق آزاد وارد کشور شود.

رفع انحصار واردات لاستیک کامیون/ هموار شدن راه دسترسی به شمال عراق با افتتاح آزادراه مراغه- هشترود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمد اسلامی در حاشیه سفر به استان آذربایجان شرقی در جریان بازدید از آزادراه در دست احداث مراغه-سراجو-هشترود  از پیشرفت ۳۰ درصدی آزادراه مراغه-هشترود خبر داد و  اظهار داشت: با تزریق منابع سعی می‌کنیم قطعاتی از این آزاراه را سریع‌تر به مرحله بهره‌برداری برسانیم.

وی با اشاره به اینکه پروژه آزادراه مراغه- هشترود یکی از پروژه‌های ترانزیتی کشور به شمار می‌رود، گفت: این پروژه نه تنها این منطقه را برخوردار می‌کند، بلکه آذربایجان غربی را به آزادراه تبریز-تهران متصل کرده و راه دسترسی به شمال عراق را هموار می‌کند. این محور، به یکی از کریدور‌های بین‌المللی ایران بدل می‌شود.

وی ادامه داد: نکته مهم این است که پروژه‌های آزادراهی با مشارکت بخش خصوصی احداث می‌شوند.

اسلامی با بیان اینکه پیشرفت این پروژه در حال حاضر حدود ۳۰ درصد است، گفت: اما بخش‌هایی از این پروژه بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. این امید وجود دارد که بتوان با تزریق منابع، این دو قطعه را هرچه زودتر به مرحله بهره‌برداری رساند.

وی ادامه داد: موضوعی که امروز حائز اهمیت است، این است که پروژه‌هایی که پیشرفت بیش‌تری دارند و به بهبود کیفیت تردد و نقل و انتقالات کمک می‌کنند، به‌ویژه پروژه‌هایی که کریدورهای اصلی کشور را تشکیل می‌دهند، سرعت ببخشیم.

اسلامی افزود: واریانت دیگری برای قطعه چهار این آزادراه پیشنهاد شده که از مهندسان مشاور خواستیم این واریانت را بررسی کنند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای رفع مشکل لاستیک کامیون گفت: با هماهنگی با وزارت صمت، واردات لاستیک را از انحصار خارج کرده و اجازه دادیم لاستیک کامیون از تمام مرزها و مناطق آزاد وارد کشور شود. بحمدالله گشایش خوبی صورت گرفت.

وی ادامه داد: اخیرا توافق بزرگی با یک واردکننده جدید صورت گرفته که لاستیک استاندارد به کشور وارد کند. به رانندگان و کامیونداران اطمینان می دهم که وزارتخانه به تعهدات خود عمل کرده و متناسب با میزان پیمایش و حمل بار به کامیون ها لاستیک تعلق می گیرد.

اسلامی به بروز برخی تخلفات نیز اشاره کرد و گفت: به میزانی که لاستیک وارد کشور شده، توزیع نیز صورت گرفته است. اما متاسفانه شاهد تخلفاتی نیز بوده ایم. ارز دولتی با نرخ ۴۲۰۰ تومان به لاستیک کامیون تعلق می‌گیرد، گاها دیده شده که به عنوان مثال ارز دریافت شده، اما لاستیک وارد نشده و یا پس از واردات احتکار شده است.

وی افزود: این اقدامات به بازار و مردم لطمه زد. به همین دلیل تعزیرات حکومتی و قوه قضایبه با این دست افراد برخورد کرده و ما امیدواریم با نظارت دقیقی که اکنون صورت می‌گیرد، دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم. 

آزاد راه مراغه - هشترود با ۹۲ کیلومتر، ۳۲ دهنه پل بزرگتر از هشت متر و ۱۰۴ دهنه پل کوچکتر از هشت متر با چهار خط عبوری به عرض ۲۸.۶ متر، سرعت رفت و آمد متوسط ۱۲۰ کیلومتر در ساعت در دست ساخت است.

عملیات این طرح شامل ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار میلیون متر مکعب خاکبرداری، ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب عملیات خاکریزی، ۷۵۰ متر مکعب زیرساخت و ۷۵۰ هزار تن آسفالت ریزی است.

با اجرای آزاد راه مراغه - هشترود، مسافت ۱۰۱ کیلومتری بین دو شهر ۹ کیلومتر کوتاه تر می شود و در طول بهره برداری ۲۰ ساله این آزاد راه، حدود ۱۲۳ میلیون لیتر بنزین و ۲۹۴ میلیون لیتر گازوییل و در هر بار طی مسافت ۵۰ دقیقه در وقت مسافران این آزاد راه به صورت میانگین صرفه جویی می شود.

جاده فعلی مراغه – هشترود به طول ۱۰۱ کیلومتر بوده که با پیچ های خطرناک از دو شهر خراجو مراغه و نظرکهریزی هشترود می گذرد، با آنکه بیشتر ترانزیت شهرهای جنوب استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و شمال کردستان از این مسیر است، این جاده از غیر استانداردترین جاده های کشور محسوب می‌شود. 

انتهای پیام/۶۰۰۱۵/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول