اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

نمی از یم سی سال رهبری آیت الله خامنه‌ای

محدود شدن قدرت عمل استکبار و نظام سلطه از سویی و گسترش عمق استراتژیک ایران اسلامی از سوی دیگر، ضریب امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را در حد بازدارندگی ارتقا داده است.

نمی از یم سی سال رهبری آیت الله خامنه‌ای

به گزارش خبرگزاری فارس، «مهدی فضائلی» در یادداشتی نوشت:

نتیجه سی سال رهبری آیت الله خامنه ای چه بوده است؟ پرسشی کوتاه اما خیلی مهم که پاسخش بدون تردید نمی تواند کوتاه باشد و باید کتاب ها برای آن نوشت.خلاصه کردن چند جلد کتابی که شایسته پاسخ به چنین پرسشی باشد در یک یادداشت مطبوعاتی نه شدنی است و نه شایسته لیکن از باب آب دریا را اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید چند سطری در این باب نگارش میکنم تا بر اساس تعلیم قرآن کریم در سوره الضحی؛ "وَ اَمّا بِنِعمَت ربِّکَ فَحدِّث" سهمی ناچیز در شکر گذاری این نعمت بزرگ داشته باشم.
اولین نتیجه کاربردی زعامت آیت الله خامنه ای را می‌توان حفظ آرامش و تداوم انسجام ملی در مقاطع مختلف از جمله پس از ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران دانست.برهه ای خطیر که مردم ایران و دوستداران انقلاب اسلامی در خارج از ایران نگران تبعات فقدان امام(ره) بودند و دشمن،مترصد ضربه زدن و بهره برداری از آن شرایط.در چنین شرایط حساسی نحوه رفتار و شیوه راهبری رهبر نسبتا" جوان منتخب خبرگان آنقدر سنجیده و حکیمانه بود که بحران جانشینی امام(ره) حتی در حد واژگان هم عرض اندام نکرد!
دومین اقدام و نتیجه سی سال رهبری آیت الله خامنه ای را می‌توان صیانت از انقلاب و حفظ و تداوم آن در مسیر اهداف کلان و با حفظ مبانی و اصول آن خصوصا" دو بعد جمهوریت و اسلامیت دانست.اهمیت این اقدام زمانی بیشتر روشن می‌شود که اولا" فتنه ها و برنامه ریزی ها و تهدیداتی که متوجه این مساله بوده است را درست بشناسیم و ثانیا" از سرنوشت انقلاب های دیگر و انحراف آنها از اصول و مسیر اولیه شان اطلاع داشته باشیم.
سومین نتیجه رهبری آیت الله خامنه ای، دور کردن کشور از آتش جنگ های خارجی و آشوب های داخلی و در یک کلام تامین امنیت کلان کشور بوده است.
طی این سی سال،حداقل دو مرتبه زمینه درگیر شدن ایران در دو جنگ نظامی فراهم شده بود! نخست، در سال۱۳۶۹ و بعد از حمله صدام به‌کویت که جریان موسوم به چپ، با سخنرانی و صدور بیانیه و انواع فشارهای دیگر، صدام را خالدبن ولید خواندند و کشور را به حمایت از صدام و حمله به آمریکا و اسراییل دعوت میکردند و یکبار هم در سال ۱۳۷۷ و در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی که شورای عالی امنیت ملی تصویب کرد به طالبان به قدرت رسیده در افغانستان حمله کنیم! در هر دو مورد،این آیت الله خامنه ای بود که شرایط را مدیریت و کشور را از معرض این جنگ ها دور نگه داشتند.
مدیریت منازعات ظاهرا" سیاسی و جناحی داخل کشور که در فتنه ۷۸ و ۸۸ تمام خطوط قرمز را درنوردید و به مقابله با نظام تبدیل شد و میرفت تا از ایران کشوری شبیه سوریه بسازد نیز ذیل همین سرفصل قابل ذکر است.
چهارمین اقدام و نتیجه مهم رهبری سی ساله رهبر حکیم انقلاب اسلامی،گسترش عمق استراتژیک انقلاب اسلامی بوده است.
نفوذ معنوی در کشورهای منطقه بویژه عراق، افغانستان، پاکستان، هند، سوریه، لبنان و یمن و حتی فراتر از منطقه در آمریکای لاتین و آفریقا موجب شده مفهوم "جبهه مقاومت"واقعی تر از هر زمان شود. محدود شدن قدرت عمل استکبار و نظام سلطه از سویی و گسترش عمق استراتژیک ایران اسلامی از سوی دیگر، ضریب امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را در حد بازدارندگی ارتقا داده است.علاوه بر توانمندی ها و داشته های گوناگون ایران از جمله توان دفاعی و روحیه شهادت طلبی، همین عمق استراتژیک است که اقتدار ایران عزیز را تقویت کرده و جرات تعدی به ایران اسلامی را از دشمن سلب نموده و آرامش آنها را به هم زده است.
پنجمین ساحتی که کارآمدی ولی فقیه را نمایان می سازد، پیشرفت های کشور در عرصه های گوناگون بوده است.با جرات و بطور مستند می‌توان اثبات کرد پیشرفت ها و داشته های کشور در عرصه فرهنگ و مصادیق آن از جمله شعر و ادبیات،پاسداشت زبان فارسی،تدوین دایره المعارف، تهیه سند مهندسی فرهنگی و گسترش کتاب و کتابخوانی تا عرصه علم و فنآوری از جمله تهیه نقشه جامع علمی،نانو تکنولوژی، هوافضا، هسته ای، صنایع دفاعی(بخصوص موشکی) و سلول های بنیادی مرهون حمایت ها، تاکیدات و پیگیری های مستقیم ایشان بوده و هست.پیشرفت علمی کشور طی بیست سال اخیر و بخصوص از زمان طرح "تولید علم" توسط رهبر فرزانه انقلاب در سال ۷۹، وارد مرحله جدیدی شد و به عنوان یکی از عوامل تولید قدرت مورد توجه ویژه قرار گرفت.
ششمین نقش آفرینی آیت الله خامنه ای را می‌توان در ساحت تقویت معنویت جامعه ارزیابی کرد.
علاوه بر توجه دادن مستمر مسئولان و اقشار مختلف مردم به مقوله تقوی و معنویت، وقت گذاری، راهنمایی و ایده پردازی های ایشان در این حوزه منجر به گسترش کمی و کیفی محافل قرآنی، مداحی و اشعار آئینی،مراسم پرشور محرم و صفر و رمضان، اعتکاف و بخصوص اعتکاف دانشجویی و پیاده روی اربعین شده است.همین مجالس و تقویت همین فعالیت ها بوده است که اسباب صیانت از جوانان در برابر امواج سهمگین دعوت به فساد و دنیازدگی را فراهم آورده و همچنان شاهد حضور پر رنگ جوانان در این مجالس و میدان های ایثار و شهادت هستیم.

حال ،منصفانه و بدون حب و بغض، کارنامه رهبری که با مجموعه اقدامات و تدابیر ایجابی و سلبی خود و به رغم عدم همراهی لازم دیگر مسئولان و حتی کارشکنی برخی از آنها توانسته است وحدت و انسجام ملی را حفظ کند، انقلاب را از انواع انحرافات صیانت نماید،کشور را از افتادن به ورطه جنگ و منازعات داخلی دور نگه دارد،عمق استراتژیک کشور را گسترش دهد،زمینه های پیشرفت کشور را فراهم سازد و معنویت و روحیه ایمانی را حفظ و تقویت نماید، چگونه باید ارزیابی کرد؟
آنچه به اجمال و به اشاره گفته شد، غیر از دهها فعالیت و نقش آفرینی ایشان در عرصه آینده نگری، گفتمان سازی،تحول حوزه های علمیه، راهبری و نظارت بر مسئولین مختلف کشور، دفاع همه جانبه از عزت و استقلال کشور و سیاستگذاری های کلان و حل و فصل امور جاری کشور است و همه اینها نمی از یم!

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول