اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

استاندار خراسان رضوی: شهر جدید فرودگاهی در مشهد ساخته می‌شود

استاندار خراسان رضوی از برنامه‌ریزی برای ایجاد شهر جدید فرودگاهی در مشهد خبر داد و گفت: فرودگاه جدید مشهد در قالب شهر فرودگاهی از محل آورده بخش خصوصی احداث می‌شود.

استاندار خراسان رضوی: شهر جدید فرودگاهی در مشهد ساخته می‌شود

به‌گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، علیرضا رزم‌حسینی عصر امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که در محل دفتر استانداری خراسان رضوی برگزار شد، گفت: باید بپذیریم در جنگ اقتصادی هستیم، بنابراین باید اولویت تمام برنامه‌هایمان رشد اقتصادی باشد.

استاندار خراسان رضوی افزود: با آگاهی از مشکلات موجود در حوزه اقتصادی در نتیجه اعمال تحریم‌های ظالمانه، به‌سمت استفاده از ظرفیت‌‎های داخل خراسان رضوی برای دستیابی به‌توسعه اقتصادی و فرهنگی پیش رفته‌ایم.

وی استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و ایجاد همدلی بین ارکان حاکمیت را از مهمترین رویکردهای استان در مدل مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی دانست و اظهار کرد: ارتقاء فضای کسب‌وکار در دستور کار دستگاه‌های اجرایی قرار دارد.

رزم‌حسینی تصریح کرد: سپرده‌های بانکی استان حدود 90 هزار میلیارد تومان است که به‌دنبال بهره‌برداری از این منابع با استفاده از ظرفیت معین‌های اقتصاد مقاومتی در جهت توسعه اقتصادی ـ فرهنگی و پیشرفت متوازن مناطق روستایی هستیم.

استاندار خراسان رضوی همچنین به‌طرح همیاران آب اشاره کرد و افزود: این طرح به‌منظور مقابله با بحران کم آبی کلید خورده است، علاوه بر این، به‌منظور عملیاتی شدن طرح انتقال آب از چابهار به‌شرق کشور، یک شرکت سرمایه‌گذاری تشکیل و سهم مشارکت هر یک از سرمایه‌گذاران در پروژه مشخص شده است.

وی به‌مشکلات سکونتگاه‌های غیررسمی مشهد هم اشاره و عنوان کرد: به‌منظور ساماندهی حاشیه شهر، 10 هزار و 500 واحد با مشارکت شهرداری مشهد، آستان قدس رضوی و بخش خصوصی در این مناطق احداث می‌شود.

رزم‌حسینی همچنین از برنامه‌ریزی برای ایجاد شهر جدید فرودگاهی در مشهد خبر داد و خاطرنشان کرد: فرودگاه جدید مشهد در قالب شهر فرودگاهی از محل آورده بخش خصوصی احداث می‌شود و در این راستا موافقت وزیر راه و شهرسازی جلب و بسترهای لازم برای آغاز عملیاتی اجرایی آن فراهم شده است.

سازمان برنامه و بودجه در اعتبارات دولتی محدود شده است

در ادامه این نشست نماینده مردم تربت حیدریه، مه‌ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به‌برنامه‌ریزی سازمان برنامه و بودجه بر اساس اعتبارات دولتی، اظهار کرد: انتظار ما از سازمان برنامه و بودجه این است که برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌ها‌یش را محدود به‌اعتبارات دولتی نکند و برنامه‌ای برای بخش آزاد اقتصاد داشته باشد.

سعید باستانی متذکر شد: در سال حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان پول در خراسان رضوی توزیع می‌شود در حالی که مقدار زیادی پول در استان وجود دارد که نیازمند برنامه‌ریزی است.

وی با بیان اینکه ما از این پول‌ها نتوانسته‌ایم استفاده کنیم، اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه در اعتبارات دولتی محدود شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به‌پروژه‌های عمرانی استان، بیان کرد: تخصیص بودجه به‌درستی انجام نمی‌شود، مثلا پروژه‌های مسکن لنگِ پول یک تیر چراغ‌برق هستند.

باستانی تاکید کرد: ما خلاء اجرایی در رابطه با بودجه‌ها به‌ویژه بودجه‌های اندک استانی داریم. 

وی در ادامه به‌اعتبارات سفر رئیس جمهور اشاره کرد و افزود: در رابطه با اعتبارات سفر رئیس جمهور به‌خراسان رضوی عدالت بودجه‌ای رعایت نشد و میزان تخصیص آن در سال ۹۷ رقم کمی بود.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه‌ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به‌خسارات سیل اخیر به‌خراسان رضوی، بیان کرد: ما در دوماهه اول سال چندین سیل را در استان داشتیم که به‌ این‌ها اعتباری تعلق نمی‌گیرد.

باستانی متذکر شد: نبود اعتبار و میزان خسارت سیل موجب نارضایتی کشاورزان شده است و هیأت دولت باید واژه 100 درصد تخصیص را در کنار اعتبار در نظر گرفته شده بگنجاند.

توزیع اعتبارات باید کاملا استانی باشد

در ادامه این جلسه نماینده مردم سرخس، فریمان، بخش‌های احمدآباد و رضویه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به‌برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در خصوص بودجه ۹۸ گفت: سال گذشته بحثی در خصوص اختیار استان‌ها در بودجه ۹۸ صورت گرفت که بر اساس آن، در بودجه ۹۸ می‌بایست به‌اختیارات استان‌ها بیشتر توجه شود، اما عملا شاهد اجرای آن نیستیم.

سید احسان قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: سهم تسهیلات بخش اشتغال به‌طور کامل در بخش ملی است و باید توزیع اعتبارات کاملا استانی باشد.

وی همچنین با بیان اینکه ۶۵۷ میلیارد تومان کل مصوبات حوزه حمل‌ونقل بود، افزود: از این مبلغ ریالی به‌این حوزه تخصیص نیافت‌.

 نماینده مردم سرخس، فریمان، بخش‌های احمدآباد و رضویه در مجلس شورای اسلامی همچنین با انتقاد از عدم توجه دولت به‌پروژه‌های فرا استانی و ملی،  بیان کرد: پروژه برقی شدن قطار مشهد ـ تهران یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها در خصوص کاهش ترافیک است، اما توجه به‌ریل در سیاست اجرایی دولت خیلی ضعیف بوده است.

قاضی‌زاده ادامه داد: برای برقی کردن قطار مشهد ـ تهران هزار میلیارد تومان در بانک صنعت و معدن قرار گرفت، طرف چینی کنار کشید و ۲۰۰میلیارد تومان هدر رفت، در اینجا می‌بایست دست بخش خصوصی را باز می‌کردیم، اما تعلل دوساله‌ای که در زمینه رخ داد و هزینه‌ای که در این بانک انباشته‌ شد بدون تکلیف باقی ماند.

وی متذکر شد: پروژه راه‌آهن سنگان بافق نیز نمونه دیگر این پروژه‌‌ها است که منافع ملی و درآمد زیادی برای کشور دارد، اما بلاتکلیف باقی مانده است.

نماینده مردم سرخس، فریمان، بخش‌های احمدآباد و رضویه در مجلس شورای اسلامی همچنین به‌پروژه بیمارستان شمال شرق مشهد اشاره کرد و افزود: این پروژه با توجه به‌اهمیت درمانی فراوان هنوز تخصیص بودجه ندارد، این یک بحران درمانی است.

قاضی‌زاده هاشمی تاکید کرد: سهم تخصیص‌ پروژه‌های ملی خراسان رضوی از سایر استان‌ها کمتر است و باید عدالت تخصیص بودجه در استان‌ها رعایت شود.

مثلث توسعه اقتصادی در راستای رونق تولید است

در ادامه این جلسه معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: مثلث توسعه اقتصادی ـ فرهنگی، طرحی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی در سایه تعامل ارکان حاکمیتی با فعالان بخش خصوصی است که توسط استاندار خراسان رضوی طراحی و به‌عنوان اصلی‌ترین برنامه عملیاتی وی در این استان در حال پیگیری است.

علی رسولیان تصریح کرد: علیرضا رزم‌حسینی پیش از حضور در سمت استاندار خراسان رضوی، در زمان تصدی استانداری کرمان طرحی موفق از توسعه را در « قلعه گنج کرمان» اجرا کرد که مورد توجه و تشویق رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفت، وی با الگوگیری از تجربه موفق قلعه گنج «طرح مثلث توسعه اقتصادی ـ فرهنگی» را به‌عنوان برنامه عملیاتی خود در چارچوب تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی اعلام و در همین راستا با تقسیم استان به 12 منطقه اجرای آن را پیگیری کرده است.

وی تاکید کرد: استاندار خراسان رضوی در روند اجرای طرح مثلت توسعه اقتصادی ـ فرهنگی شامل سه ضلع «کارگزاران حکومتی، سرمایه‌گذران و کارآفرینان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی» که ائمه جمعه نیز به‌عنوان ناظران عالی در درون آن جای دارند، به ۲۴ شهرستان سفر و در این چارچوب ۶۲ تفاهم‌نامه اقتصادی را با مسوؤلان محلی و شرکت‌های اقتصادی بخش خصوصی به‌عنوان معینم امضا کرده و پروژه‌های سرمایه‌گذاری تعریف شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: در این الگو همه ارکان حاکمیت، همراهی و تعامل جدی با معین‌های اقتصادی دارند تا اعتمادسازی لازم در بین مردم انجام شود، در این میان تعدادی تسهیل‌گر برای راه‌اندازی صندوق‌های کارگشایی در روستاها آموزش می‌بینند.

رسولیان افزود: تسهیل‌گران و معین‌های اقتصادی با کمک ارکان حاکمیتی مجموعه فعالیت‌ها یا ظرفیت‌های اقتصادی که در روستاها وجود داد مانند صنایع‌دستی، پرورش دام و کشت گلخانه‌ای را توسعه می‌دهند.

وی با اشاره به‌شناسایی طرح‌های نیمه‌تمام در استان، اظهار کرد: تاکنون ۳۳۸۴طرح اقتصادی شناسایی شده که توسط بخش خصوصی تکمیل می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: همچنین ۶۸۲ قرارداد با بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان توسط این بخش صورت گرفته است.

رسولیان هدف از اجرای الگوی مثلث توسعه را اشتغالزایی عنوان کرد و افزود: ما در حال حاضر ۷۹ تسهیل‌گر در استان داریم که در سال جاری باید به ۱۴۰ تسهیل‌گر برای ایجاد ۶۷ هزار شغل در خراسان رضوی افزایش یابد.

وی خواستار تخصیص به‌موقع هزینه خرید گندم به‌کشاورزان شد و عنوان کرد: از شروع فصل برداشت گندم و خرید تاکنون ۴۵هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است که تاکنون صرفا ۱۲درصد هزینه آن پرداخت شده است.

پیش‌بینی ایجاد ۲۲ هزار شغل در صنعت و معدن خراسان رضوی

رئیس سازمان صنعت و معدن خراسان رضوی نیز در این جلسه با اشاره به‌مصوبات بودجه ۹۸ گفت: امسال برای ۳۲۰ پروژه پیش‌بینی تامین بودجه کردیم، اما تاکنون از ۱۸ پروژه اصلی تنها به سه مورد آن که مصوبه داشت، تخصیص اعتبار صورت گرفت و مابقی پشت صندوق ملی ماند.

راضیه علیرضایی  افزود: براساس برنامه‌ریزی‌ها باید ۵۲ واحد نیمه فعال در سال جاری فعال شوند و بالغ بر ۳۵۰میلیون یورو تامین ارزی طرح‌ها بشود، اما متاسفانه تاکنون محقق نشده است.

تاخیر 2 ماهه وزرا در ارائه برنامه توسعه

در ادامه رئیس اداره کل کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: بر اساس ظرفیت‌هایی که در بودجه ۹۸ بود، ایجاد ۷۶ هزار شغل در سال جاری پیش‌بینی کردیم و امسال برنامه‌های ما هم‌راستا با برنامه‌های وزارتخانه است.

محمد سنجری با انتقاد از تاخیر دو ماهه وزرا در ارائه برنامه توسعه، اظهار کرد: وزرا باید تفاهم‌نامه‌هایی که در راستای اجرای برنامه توسعه تنظیم شد را بلافاصله به‌استان‌ها ابلاغ می‌کردند، اما ما دو ماه فاصله داشتیم در حالی‌که می‌بایست جلوتر حرکت می‌کردیم.

نرخ ۱۰ درصدی بیکاری در سه ماهه نخست سال جاری

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی نیز در این جلسه به‌بالاتر بودن نرخ مشارکت اقتصادی استان از میانگین کشوری طی سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: نرخ بیکاری خراسان رضوی نیز از میانگین کشوری پایین‌تر است و بر اساس برآوردها این نرخ ۹.۵ تا ۱۰ درصد پیش‌بینی می‌شود.

رضا جمشیدی با ارائه گزارشی در خصوص تخصیص بودجه، بیان کرد: در قانون بودجه سال 97 سهم درآمدهایی که به‌استان‌ها تخصیص می‌یافت 10 درصد افزایش داشت، این در حالی است که این عدد در سال 98 برای خراسان رضوی تا 28 درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به‌آخرین وضعیت اعتبارات و تخصیص آن  در سال 97 اظهار کرد: مجموع اعتبارات جاری و عمرانی خراسان رضوی در سال گذشته حدود 2 هزار و 146 میلیارد تومان است که از این مبلغ حدود 1584 میلیارد تومان آن یعنی حدود 74 درصد تخصیص پیدا کرده است.
 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی افزود: اعتبارات هزینه‌ای استان نیز مبلغ 648 میلیارد تومان است که مبلغ 632 میلیارد تومان آن یعنی حدود 98 درصد تخصیص یافته است.

جمشیدی با بیان اینکه مجموع اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان در سال گذشته یک هزار و 498 میلیارد تومان بوده است که مبلغ 952 میلیارد تومان آن (حدود 63 درصد) تخصیص داشته است، اضافه کرد: اعتبارات سه درصدی نفت و گاز استان نیز مبلغ 220 میلیارد تومان بوده است که 81 درصد آن تخصیص پیدا کرده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی اعتبارات ماده 23 قانون رسیدگی به‌تخلفات وجرائم رانندگی را 13 میلیارد تومان با تخصیص 33 درصد اعلام کرد.

وی از ابلاغ کلیات اعتبارات لایحه بودجه سال 1398 ازسوی سازمان برنامه و بودجه کشور به‌ استان خبر داد و عنوان کرد: مجموع درآمدهای استانی در لایحه بودجه سال 98 برای خراسان رضوی مبلغ 4 هزار و 500 میلیارد تومان است.

تامین اعتبار بازسازی 1580 واحد مسکونی سیل‌زده

در ادامه مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی به‌وقوع ۳۶ مورد سیل در 6 بازه زمانی طی سال جاری اشاره کرد و گفت: در استان تاکنون ۳۲۲ میلیمتر بارندگی رخ داده است که در مقایسه با بارندگی سال قبل ۱۴۱ درصد و نسبت به‌دوره بلند مدت ۶۵ درصد افزایش داشته است.

 حجتعلی شایانفر افزود: هم‌اکنون سدهای استان ۹۹۰ میلیون مترمکعب ذخیره آب دارند که از پر بودن ۶۳ درصد مخازن سدهای استان خبر می‌دهد و این در حالی است سال گذشته حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب از مخازن سدهای استان پر بود.

وی با بیان اینکه در خراسان رضوی هیچ فردی بر اثر هجوم مستقیم سیلاب کشته نشده است، افزود: با اقدامات صورت گرفته طی این مدت، ۱۰۲ کیلومتر از مسیل‌ها و رودخانه‌های پرخطر استان لایروبی شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی به‌وارد آمدن ۱۹۶ هزار میلیارد ریال خسارت به‌بخش کشاورزی و زیربنایی استان بر اثر سیلاب‌های بهار امسال اشاره کرد و گفت: تاکنون هزار و ۱۷۵ میلیارد ریال برای تامین این خسارت‌ها پرداخت شده است.

شایانفر با بیان اینکه بالغ بر 6 هزار واحد مسکونی در سیلاب‌های اخیر در خراسان رضوی آسیب دیده است، گفت: تاکنون اعتبار بازسازی هزار و ۵۸۰ واحد مسکونی تخریب شده و یا نیازمند تعمیر، تامین شده است.

وی افزود: خراسان رضوی در قالب معین استانِ گلستان، ۱۹۴ کامیون کمک‌های مختلف به‌این استان سیل‌زده ارسال کرده و علاوه بر کمک‌های نقدی و غیرنقدی دیگر، ۹۵۱ نیروی انسانی استان نیز در گلستان مشغول به‌خدمت شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: ساخت ساختمان مرکز مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی تاکنون ۵۸ درصد پیشرفت داشته است که برای تکمیل آن، نیازمند اعتبار ویژه است.

انتهای پیام/ 70070

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول