اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

آماده باش کامل علیه ملخ/ همراهی مردم نباشد نمی توانیم موفق باشیم

استاندار هرمزگان ضمن تقدیر و تشکر از نیروهای بسیج مردمی، همه دستگاه های اجرایی و نظامی را به حالت آماده باش درآورد.

آماده باش کامل علیه ملخ/ همراهی مردم نباشد نمی توانیم موفق باشیم

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس جلسه شورای هماهنگی مدیریت ستاد بحران استان در حالی برگزار شد که موضوع اصلی آن مقابله با حمله ملخ ها بود که چند ماه مهمانی هرمزگان و هفت استان دیگر کشور می‌باشد.

 

 در ابتدای این جلسه مدیر ستاد بحران استانداری ضمن ارائه گزارشی از زمان ورود ملخ به استان و هشدار فائو به کشور خاطرنشان کرد: با تصویب دولت، مبلغ ۱۰ میلیارد تومان برای مقابله با هجوم ملخ ها به ۸ استان کشور مصوب شده است که تنها سهم هرمزگان از این مبلغ یک میلیارد تومان می باشد.

 

باقرزاده همائی: خوشبختانه خسارت جزئی بوده است!

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز با بیان اینکه تاکنون بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار در سطح استان پایش شده است گفت: از این میزان ۱۲۱ هزار هکتار سم پاشی کرده ایم که احتمال می‌دهیم تا ۲۰۰ هزار هکتار افزایش داشته باشد.

 

 باقرزاده همایی با ذکر اینکه سه نقطه جدید طی دو روز گذشته در دشت مسافر آباد رودان ریزش ملخ داشته‌ایم افزود: تاکنون ۱۵۶ نقطه ریزش ملخ در استان از بهمن ماه سال گذشته تاکنون داشته ایم.

 

 دکتر همتی با این پرسش که آیا تاکنون خسارتی هم از هجوم ملخ ها گزارش شده است؟ مدیر کل جهاد کشاورزی را وادار به پاسخ کرد که وی نیز یادآور شد: خوشبختانه خسارت جزئی بوده ولی در حال جمع‌بندی هستیم تا بتوانیم میزان کامل خسارات وارده را اعلام نماییم.

 

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی با اعلام اینکه تاکنون ۸۴ دستگاه سمپاش از جهاد کشاورزی و ۱۶۰ دستگاه نیز از سوی مردم تأمین شده است تصریح کرد: حمایت مردمی بیشترین کمک را به ما در جهت مقابله با این بحران کرده است.

 

 استاندار بار دیگر با تاکید بر اینکه هر چه نیاز است از منابع صندوق هزینه کنید و نگذارید این بحران مشکل آفرین شود اظهار کرد: در صورت تشدید ریزش ها بسیج و ارتش را هم وارد خواهیم کرد.

 

 باقرزاده در ادامه به میزان مشارکت مردم و نیروهای جهاد کشاورزی در مهار این بحران پرداخت و افزود: ۱۰ باند فرودگاه در شهرهای مختلف استان آماده شد تا بتوانیم از هواپیماها برای سمپاشی استفاده نماییم.

 

 وی در ادامه گفت: ۶۹ تن سم مورد نیاز تاکنون تأمین شده است و پارسیان تنها شهری است که ریزش ملخ نداشتیم و میناب رودان و سیری شهرهایی هستند که در مسیر ریزش های جدید قرار دارند،  ریزش‌ها از دیروز آغاز و حتی به پشت استانداری نیز رسیده است.

 

احمد مرادی: نباید این موضوع را کوچک جلوه دهیم .

نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی در این جلسه گفت: بحران در زمینه حمله ملخ ها بسیار جدی تر از آن است که هنوز تصور کنیم که یک رخدادی اتفاق افتاده و ما هم می‌خواهیم مقابل کنیم .

 

احمد مرادی با بیان اینکه با حضور در یکی از مناطق ریزش ملخ‌ها سختی کار مبارزه را احساس کردم افزود: هشت استان درگیر این موضوع هستند که در سه استان حجم ریزش ها بالا است در حالی که در سطح ملی این باور و اعتقاد را ندارند .

 

وی با تاکید بر اینکه نباید منتظر مرکز نشینان باشیم که کمکی برای مقابله با این بحران انجام دهند خاطرنشان کرد: کل اعتبار برای هشت استان تنها ده میلیارد تومان مصوب شده است در حالی که تنها در این استان حدود ۲۰ میلیارد هزینه شده است.

 

 نماینده مردم استان تنها مقابله جهاد کشاورزی با حضور ملخ ها را کافی ندانست و یادآور شد: اگر سایر دستگاه‌ها ورود نکنند  اتفاقات ناگواری خواهد افتاد.

 

 مرادی، خودرو و نیروی انسانی را از موارد مورد نیاز ضروری در برخورد با ملخ ها ذکر و تصریح کرد: بعضی از مناطق استان مثل سیاهو تک محصول هستند و لازم است فرودگاهی در آن احداث شود و نیاز است که این اقدام هرچه سریعتر انجام تا دغدغه مردم برطرف شود.

 

وی میزان عملکرد مبارزه با ملخ ها در استان را رضایت بخش دانست و گفت: باید برای برخورد با ریزش جدید ملخ‌ها همه امکانات تقویت شود تا دغدغه کشاورزان و باغداران استان کاملاً برطرف گردد.

 

 نماینده مردم استان در ادامه به موضوع خسارت وارده به کشاورزان و باغداران اشاره و خاطرنشان کرد: باید خیال آنان را از بابت خسارات وارده راحت نماییم.

 

مرادی حمله ملخ ها به استان را موضوع بسیار بزرگ و حساسی برشمرد و اظهار کرد: نباید این موضوع را کوچک جلوه دهیم و باید گزارش واضح به کشور ارائه شود تا به عمق فاجعه پی ببرند.

 

نماینده دیگر استان در مجلس شورای اسلامی در این جلسه ضمن تقدیر از تلاش‌های انجام شده در مبارزه با ملخ‌ها افزود: توصیه می کنم که کار را رها نکنیم و همچنان این مبارزه را ادامه دهیم .

 

هاشمی تختی با بیان اینکه باید از تلاشگران در این عرصه مراقبت شود تا به بیماری دچار نشوند گفت: باید هم آموزش لازم و هم مراقبت ویژه از همه افراد  درگیرصورت گیرد.

 

وی مبارزه با هجوم ملخ ها را نیازمند یک عزم عمومی دانست و یادآور شد: در حالی که موج دوم و سوم در راه است باید با آمادگی کامل خود را برای مقابله با این تهاجم آماده کنیم و از سوی دیگر هم طبق اعلام مسئولین سه تا چهار سال آینده هم درگیر این موضوع خواهیم بود و نباید آن را رها کرد.

 

 نماینده مردم استان با انتقاد از وضعیت تجهیزات مورد استفاده در مبارزه با ملخ‌ها تصریح کرد: تجهیزاتی که برای سمپاشی استفاده می شود باید تجهیزات بهتر و به روزتر باشد و از تجهیزات سپاه و ارتش هم استفاده گردد.

 

هاشمی تختی: دولت هنوز این مشکل را درک نکرده است !

 هاشمی تختی تک محصولی بودن بعضی از نواحی استان را دلیل حفاظت و مراقبت بیشتر از آنان برشمرد و اظهار کرد: مناطقی همچون سیاهو محصولات استراتژیک دارد که باید مراقبت بیشتری نیز از آن انجام گیرد.

 

 وی با تأکید بر اینکه دولت باید به کمک استان بیاید خاطرنشان کرد: دولت هنوز این مشکل را درک نکرده است و باید کمک های بیشتری انجام شود.

 

 نماینده مردم استان، هرمزگان را کانون ورود ملخ ها به کشور ذکر کرد و افزود: با توجه به گستردگی ریزش ها  در چندین استان باید اعتبارات بیشتری مدنظر قرار گیرد.

 

هاشمی تختی در پایان گفت: با توجه به اینکه اقدامات خوبی انجام گرفته اما باید این اقدامات استمرار داشته باشد.

درگاهی: اکنون ۲۰ درصد خشکی های دنیا در اختیار ملخ هاست

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه ملخ‌ها ۷ بهمن ماه وارد کشور شده‌اند افزود: ۵۹ کشور دنیا مورد تهدید ملخ‌ها قرار دارند و ۲۰ درصد خشکی های دنیا در اختیار آنهاست.

 

 درگاهی با بیان اینکه هرمزگان تا کنون در مبارزه با ملخ ها نمره قابل قبولی دریافت کرده است گفت: از فرمانداران و دهیاران که بسیج شدند و مدیریت کردند تقدیر و تشکر می‌کنم.

 

 وی ضمن اشاره به خصوصیات ملخ های صحرایی و محل زیست آنها در دنیا و نحوه حرکت آنها از دریای سرخ تا ایران خاطرنشان کرد: اگر تلاش‌های ۴ استان مرزی نبود می‌توانستیم استان های دیگر هم درگیر این بحران ببینیم.

 

 رئیس سازمان حفظ نباتات کشور تلاش‌های استان‌های هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و کرمان در مبارزه با ملخ را ستودنی برشمرد و اظهار کرد: هر ملخ صحرایی در یک دوره ۳ تا ۵ ماهه می‌تواند به ۴۰۰ ملخ تبدیل شود.

 

 درگاهی، استان سیستان و بلوچستان را در مبارزه ملخ ها در رتبه اول کشور معرفی و یادآور شد: کرمان و هرمزگان در رده های بعدی مبارزه قرار دارد.

 

وی ریزش های جدید ملخ ها را گسترده تر از گذشته در استان‌های هرمزگان و بوشهر اعلام کرد و افزود:  به دلیل شرایط آب و هوایی ریزش های جدید در کشور تخم ریزی نخواهند کرد و به سمت پاکستان و هند خواهند رفت.

 

 این مقام مسئول، هرمزگان را الگوی مشارکت مردم در مبارزه با ملخ ها ذکر و خاطرنشان کرد: در بعضی از شهرهای استان بسیج مردمی اتفاق افتاد که در هیچ کجای کشور اینگونه نبوده است.

 

 

 درگاهی ۱۰ روز آینده را روزهای بحران زا در استان برشمرد و گفت: در شهرستان حاجی‌آباد بحران بسیار جدی است و اگر مقابله جدی تر صورت نگیرد خسارات جبران‌ناپذیری به محصولات زراعی و باغی وارد خواهد شد.

 

 

 وی با بیان اینکه تاکنون بیش از  ۵۸۰ هزار هکتار در ۸ استان سمپاشی شده است و تا ۸۰۰ هزار هکتار ادامه خواهد داشت یادآور شد: افرادی که طی چند ماه گذشته تلاش کرده‌اند باید پایش سلامت شوند تا دچار بیماری نشود.

 

همتی: اگر همراهی مردم نباشد نمی توانیم موفق باشیم 

استاندار استان نیز در این جلسه با اشاره به حجم و گسترش ملخ ها به استان افزود: با اینکه ورودی ملخ ها به کشور بودیم اما توانستیم این موضوع را مدیریت کنیم و برای مقابله با موج دوم و سوم از امروز آماده باش کامل در استان اعلام  میکنم.

 

همتی با تأکید بر اینکه تمامی منابع را در برخورد با این بحران به کار گرفتیم گفت: تاکنون هیچ درخواست‌ جهاد کشاورزی استان را بدون پاسخ نگذاشته ایم و هر میزان امکانات لازم بوده است در اختیار آنان قرار داده ایم.

 

 

 وی ضمن تقدیر و تشکر از نیروهای بسیج مردمی با اعلام اینکه آمادگی فنی برای این کار وجود نداشت تصریح کرد: وظیفه ای که ما به عنوان دولت باید انجام دهیم، انجام داده ایم و نمی خواستیم در این شرایط نامساعد اقتصادی دغدغه روحی و روانی مردم را افزایش دهیم.

 

 

 استاندار هرمزگان همه دستگاهای استان را مکلف به در اختیار قرار دادن امکانات خود برای این بحران کرد و یادآور شد: بسیج، سپاه و ارتش در آماده باش کامل باشند.

 

 

 همتی با بیان اینکه اگر همه اینها را هم بسیج کنیم اگر همراهی مردم نباشد نمی توانیم موفق باشیم اظهار کرد: با ریزش حجم زیاد ملخ ها با انواع محدودیت‌ها در مبارزه با آنها روبرو بودیم که اولویت اول مبارزه را روی مزارع و باغات گذاشتیم .

 

 

وی میزان منابع مالی برای این بحران را نامحدود ذکر و اعلام کرد: هر چقدر منابع مورد نیاز باشد تأمین خواهیم کرد تا آسیبی به کشاورزان و باغداران استان وارد نشود.

 

 

 استاندار هرمزگان با تاکید بر اینکه خودم هم سمپاشی خواهم کرد تا مردم بدانند همه مسئولان پای کار هستند افزود: همانگونه که موضوع بارندگی‌های اوایل سال مدیریت کردیم و کمترین آسیب متوجه مردم شد در این موضوع هم مدیریت خواهیم کرد تا خساراتی متوجه مردم نشود.

 

 

وی ادامه داد: هر چقدر در استان با این پدیده برخورد کنیم استان‌های دیگر امنیت بیشتری خواهند داشت و به همین دلیل باید با استانداران سایر استان‌ها برای کمک مذاکره نماییم تا بتوانیم قبل از ورود آنها به سایر استان‌ها کاملاً آنها را نابود نماییم تا خساراتی متوجه سایر استانها نشود.

انتهای پیام/۸۸۰۴۹/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول