اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

رتبه دوم بانوان استان مرکزی در اهدای خون

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی گفت: شاخص اهدای خون بانوان استان رتبه دوم کشوری است.

رتبه دوم بانوان استان مرکزی در اهدای خون

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک فاطمه السادات مهدویانی صبح امروز در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت ۲۴ خردادماه روز اهداکنندگان خون اظهار کرد: بسیاری از کشورها با مشکل کمبود خون مواجه هستند اما در کشور ما به ازای هر یک‌هزار نفر، ۲۷ نفر خون اهدا می‌کنند.

وی افزود: در استان مرکزی به ازای هر هزار نفر ۳۰ اهداکننده و در شهر اراک این میزان ۵۱ نفر است.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی بیان کرد: بیشترین میزان مصرف خون مربوط به بیمارستان آیت‌الله خوانساری است که در این زمینه به‌واسطه تبلیغات و اطلاع‌رسانی گسترده مردم برای اهدای خون خود استقبال زیادی دارند.

مهدویانی با اشاره به شاخص‌های اهداکنندگان مستمر خون گفت: اهدای شاخص مستمر خون در کل کشور ۵۵ درصد است و این شاخص در استان مرکزی ۵۷ درصد است که از میانگین کشوری بالاتر است.

وی در خصوص اهدای خون بانوان نیز بیان داشت: اهدای خون بانوان کشور ۴ درصد است و این در حالی است که این میزان در استان مرکزی ۷.۲ دهم درصد است اما این میزان اهدایی خون پایین است و دلیل مشارکت پایین بانوان هم به‌واسطه باورهای غلط است که اهدای خون، ضعیفی و پوکی استخوان در بانوان ایجاد می‌کند.

مدیرکل انتقال خون استان با بیان اینکه بانوان خون سالم‌تری نسبت به آقایان دارند افزود: در مقطع جنگ ۵۰ درصد اهداکنندگان خون بانوان بودند و استقبال بهتری در این خصوص از سوی بانوان می‌شد.

مهدویانی با بیان اینکه یکی از اهداف خون‌دهی «حفظ سلامتی» اهداکننده است تصریح کرد: شایع‌ترین و بیشترین مصرف گروه‌های خونی مربوط به گروه خونی +O است و در برخی زمان‌ها نیز نیازمند به همه گروه‌های خونی هستیم.

وی با اشاره به آمار اهداکنندگان خون در سال گذشته گفت: تعداد مراجعین به مراکز و پایگاه‌های انتقال خون ۴۹ هزار و ۵۲۱ نفر بوده که‌ ۴۱ هزار و ۷۹۸ نفر خون اهدا کردند که از این تعداد ۳ هزار و ۲۵ زن معادل ۷.۲ دهم درصد و ۳۸ هزار و ۷۷۳ مرد بودند که از این تعداد ۶ هزار و ۳۶۷ نفر اهداکننده برای اولین بار، ۱۱ هزار و ۳۳۵ اهداکننده باسابقه و ۲۴ هزار و ۹۶ نفر هم مستمر بودند.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی در خصوص آمار تولید فرآورده‌های خونی در سال گذشته نیز بیان کرد: سال گذشته گلبول قرمز متراکم ۴۰ هزار و ۴۶۹ واحد، پلاسمای تازه منجمد ۳۸ هزار و ۹۲۹ واحد، هزار و ۵۳۱ واحد کرایو پرسی پی تیت،۲۳ هزار و ۴۱۹ پلاکت رندوم، ۱۳ هزار و ۱۲۰ واحد خون کامل و ۵۳۶ واحد خون شسته شده تولید شده است.

مهدویانی اضافه کرد: سال گذشته با شرکت پالایشگر قرارداد «اهدای پلاسما» منعقد کردیم که ۲۱ هزار واحد به‌منظور» تبدیل دارویی» به این شرکت ارسال شده است.

وی با اشاره به پخش فرآورده‌های خونی در سال گذشته نیز گفت: ۲۴ هزار و ۹۹۷ واحد گلبول قرمز فشرده شده، ۱۰ هزار و ۵۲۰ پلاسمای تازه منجمد، هزار و ۳۰۸ واحد کرایو پرسی پی تیت، ۱۹ هزار و ۳۳۷ واحد پلاکت و ۵۰۲ واحد خون شسته شده و ۶۱۴ واحد فرآورده‌های فریزیس در مراکز درمانی استان پخش و توزیع شده است.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی با اشاره به آمار اهدای خون طی دو ماه گذشته در سال جاری نیز اظهار داشت: طی دو ماهه سال جاری ۸ هزار و ۱۸۳ مراجعه‌کننده داشتیم که ۷ هزار و ۱۶ نفر اهداکننده خون بودند که از این تعداد ۴۷۴ زن و ۶ هزار و ۵۴۲ مرد بودند که هزار و ۵۶ اهداکننده بار اولی، هزار و ۹۶۹ نفر اهداکننده باسابقه و ۳ هزار و ۹۹۱ اهداکننده مستمر بودند و ۸۳ اهداکننده پلاکت فریزیس هم داشتیم.

مهدویانی با بیان اینکه در شب‌های قدر استان مرکزی به لحاظ اهدای خون رکورددار بود افزود: در ماه مبارک رمضان ۲ هزار و ۹۵۵ مراجعه‌کننده داشتیم که ۲ هزار و ۴۸۸ نفر خون اهدا کردند که هزار و ۲۹۳ نفر آن‌ها اهداکننده مستمر خون هستند و ۶۶ نفر هم پلاکت فریزیس در ماه رمضان اهدا کردند که شاخص اهدای خون نسبت به مشابه سال گذشته ۲۰.۳ دهم درصد افزایش داشته است.

وی بیشترین پخش فرآورده‌های خونی را به بیمارستان آیت لله خوانساری عنوان کرد و گفت: سال گذشته پخش فرآورده‌های خونی ۲۰ هزار و ۴۰ واحد بوده و پس از بیمارستان خوانساری، بیمارستان امیرالمؤمنین ۸ هزار و ۴۸۳ واحد خون، آیت الله طالقانی هزار و ۸۳۱ واحد خون، قدس هزار و ۷۹۱ واحد، امام خمینی (ره) هزار و ۴۸۸ واحد بودند.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی بیشترین اهداکننده و مصرف‌کننده خون را مربوط به گروه خونی O+ برشمرد و ادامه داد: برای مواقع اورژانسی و تصادفات باید O منفی به عنوان ذخیره استراتژیک موجود باشد و به لحاظ تأمین پلاکت خون بیمارستان خوانساری باید ذخایر خون به میزان مناسب نگهداری شود و باید اذعان داشت در استان میزان ذخایر خونی مناسب است.

به گزارش فارس مهدویانی با بیان اینکه سن اهداکنندگان خون بین ۱۸ تا ۶۵ سال است تصریح کرد: از استان مرکزی ۳۰۰ واحد خون به صورت هفتگی به شبکه خون‌رسانی کشور ارسال و از آنجا به استان‌هایی اولویت‌دار همچون سیستان بلوچستان که بیماران تالاسمی زیادی دارند ارسال می‌شود.

وی در خصوص برنامه‌های اولویت‌دار سال جاری این مرکز نیز اظهار داشت: تأمین خون و به‌ویژه تأمین پلاکت از اقدامات مهم مرکز انتقال خون استان است و با توجه به اینکه سازمان انتقال خون زیربنای تولید خون برای تمام بیمارستان‌های استان است انتظار می‌رود اختصاص اعتبارات عمرانی و هزینه‌ای به صورت ویژه لحاظ شود.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی بیشترین رده سنی اهداکنندگان خون در استان را بین سنین ۳۰ تا ۴۰ سال دانست و گفت: بیشترین مصرف خون در بیمارستان ولیعصر(عج)، سپس آیت الله خوانساری، امیرالمؤمنین و امیرکبیر است که برای رده سنی ۴۱ تا ۶۴ سال و برای بیماران سرطانی، جراحی تالاسمی و خونی انجام می‌شود.

مهدویانی خاطرنشان کرد: کشور ایران در میان کشورهای مدیترانه‌ای از سال ۲۰۰۷ از جمله کشورهایی بوده است که بدون چشمداشت و به صورت داوطلبانه ۱۰۰ درصد اهداکننده خون است که این میزان در کویت ۷۰ درصد، عربستان ۴۰ درصد، امارات متحده ۹۳ درصد، افغانستان ۴۹.۵ درصد و عراق ۳۷.۳ دهم درصد اهدای خون صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول