اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

فارس من| اعزام هیأت ایرانی به عراق ‌برای تحویل اراضی خط‌آهن شلمچه-بصره‌

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه هماهنگی‌ نهایی برای تحویل اراضی خط‌آهن شلمچه-بصره با کشور عراق در حال انجام است، گفت: جلساتی با سفیر ایران در عراق و رئیس راه‌آهن عراق درباره تسریع اجرای پروژه داشته‌‌ایم.

فارس من| اعزام هیأت ایرانی به عراق ‌برای تحویل اراضی خط‌آهن شلمچه-بصره‌

خیرالله خادمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره آخرین جزئیات احداث راه‌آهن شلمچه-بصره اظهار داشت:‌ آغاز این پروژه نیازمند هماهنگی‌ زیاد با طرف عراقی است و با توجه به نیاز به هماهنگی‌ بیشتر، قرار نبود این پروژه عید فطر امسال کلنگ‌زنی شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: کل این پروژه در خاک کشور عراق است و به همین دلیل برای اجرای این پروژه ریلی، انجام هماهنگی‌های مختلف‌ با طرف عراقی ضرورت دارد.

وی با توجه به ظرفیت‌های این خط ریلی بیان کرد: به هر حال کشور ایران پذیرفته است که برای احداث این ۳۲ کیلومتر خط ریلی، سرمایه‌گذاری کند، دولت ایران و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به عنوان سرمایه‌گذار در این پروژه در راستای منافع ملی ورود کرده‌اند‌.

* تحویل اراضی از عراق گام اول ساخت خط‌آهن شلمچه-بصره

خادمی با اشاره به اینکه موضوعات مختلف با مشاور پروژه برای ادامه در حال انجام است، افزود: تلاش می‌کنیم، انجام فعالیت‌های فنی پروژه، سرعت گیرد، هم‌اکنون در حال آماده‌سازی شرایط هستیم تا با طرف عراقی برای تحویل زمین وارد مذاکره شویم ‌‌تا پروژه به سرعت آغاز شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی می‌شود، کلنگ‌زنی پروژه از چه تاریخی خواهد بود؟ گفت: در این پروژه ریلی، سرمایه‌گذار (که موضوع مهمی بود) پای‌ کار آمده‌ و مشکل مالی حل شده است، اما به هر حال چون ۱۰۰ در صد پروژه در خاک کشور عراق است، حتماً انجام هماهنگی‌ کافی با طرف عراقی ضرورت دارد و مهم آن است که آن‌ها اراضی را به ما تحویل دهند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ضرورت دارد که در مطالعات نهایی بررسی شود، ابتدا ما باید پل این خط ریلی را بسازیم و بعد به سراغ خط برویم یا ابتدا باید زیرسازی خط را انجام دهیم.

* هماهنگی با سفیر ایران در عراق درباره تسریع اجرای پروژه

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه همچنین هماهنگی‌ها با سفیر ایران در عراق در حال انجام است، اضافه کرد: مجری‌های دولت و سرمایه‌گذار (بنیاد مستضعفان) ‌‌معرفی شد‌ه‌اند که به منطقه بروند تا اراضی را تحویل بگیرند.

* وعده رئیس راه‌آهن عراق برای پیگیری خط‌آهن شلمچه-بصره

خادمی اضافه کرد: هفته گذشته هم رئیس‌ راه‌آهن عراق با مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌‌وگو کرد و قول داد‌ که‌ پروژه راه‌آهن شلمچه-بصره را به سرعت پیگیری‌ و نتیجه را به ایران اعلام کند.

* هیأت ایرانی هفته آینده برای هماهنگی تحویل اراضی به عراق می‌رود

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بیان کرد:‌ هفته آینده هیأت ایرانی برای هماهنگی‌ نهایی تحویل اراضی به کشور عراق می‌رود و پس از آن اینجانب به همراه مدیرعامل راه‌آهن به عراق می‌رویم تا جلسات در سطح بالاتری هم انجام‌ و تحویل اراضی تسریع شود.

‌* وعده عراق برای همکاری در تأمین برخی مصالح پروژه خط‌آهن شلمچه-بصره

وی با بیان اینکه از نظر تأمین تجهیزات و توان تخصصی هیچ کمبودی در کشور برای اجرای این پروژه نداریم، گفت: زیر‌ساخت پروژه را کاملاً می‌توانیم، اجرا کنیم و از نظر تجهیزات و توان تخصصی، هیچ کمبودی نداریم، البته کشور عراق وعده داده است که در بخش روسازی، برخی ادوات نظیر ریل یا سوزن را تا اندازه‌ای تأمین کند. ‌

* تعیین مدل مالی برای بازگشت سرمایه سرمایه‌گذار 

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تأکید کرد: پس از فعالیت‌های مذکور، یک مدل مالی برای سرمایه‌گذار تعیین می‌شود‌ تا از محل تردد انجام شده، طبق اصول بین‌المللی، بازگشت هزینه انجام شده به اضافه سود، برای سرمایه‌گذار محقق شود.‌

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت:‌اجرای این خط ریلی از منظر جابه‌جایی مسافر و همچنین ترانزیت و صادرات بار ریلی، ‌به نفع دو کشور است‌.

به گزارش فارس، احداث راه‌آهن ایران-‌کربلا به دلیل‌ قرابت‌‌های فرهنگی و دینی دو کشور دوست و برادر‌ ایران و‌ عراق، بسیار ضروری است.

سالانه تعدادی زیادی از ایرانیان مشتاق زیارت ابا عبدالله (ع) به کربلا سفر می‌کنند، همچنین شیعیان عراق نیز برای زیارت حرم امام رضا (ع) شوق فراوانی دارند، در این راستا در کنار مسیرهای جاده‌ای، تکمیل خطوط ریلی بین ایران و عراق نیازمند اهتمام ویژه دولت‌های دو کشور است.

در این بین خط‌آهن شلمچه-بصره یکی از حلقه‌های مفقوده مسیر ریلی ایران به عراق محسوب محسوب می‌شود که باید تکمیل شود؛ ‌به تازگی قرار است، این مسیر ریلی پس از ۸ سال بلاتکلیفی،‌ پس از تفاهمات دولت ایران و بنیاد مستضعفان با پیمانکاری و سرمایه‌گذاری ۶۰ درصدی بنیاد و ۴۰ درصدی دولت ساخته‌ شود.

‌اتصال راه‌آهن خرمشهر به شلمچه‌ به طول ‌۱۷ کیلومتر در سال ۹۰ انجام شد و ادامه این خط ریلی از شلمچه تا شهر بصره عراق به طول حدود ۳۲ کیلومتر در خاک عراق باقی ماند‌.

در حال حاضر، خط ریلی از بصره تا کربلا فعال است، اما به دلیل عدم اتصال شلمچه تا بصره،‌ در اربعین سال‌های قبل، زائران ایرانی خود را با قطار به مرز شلمچه می‌رساندند و پس از پیمودن این مسیر ۳۲ کیلومتری تا راه‌­آهن بصره با اتوبوس، مجدداً با قطار عراقی به سمت کربلا راهی می‌شدند.

با تکمیل خط‌‌آهن ‌بین شلمچه تا بصره و ساخت یک پل بازشونده بر روی اروندرود (پل ریلی بازشو به طول ۸۰۰ متر)، اتصال ریلی کشور ایران از طریق خرمشهر به عراق و کشورهای شرق مدیترانه بدون انقطاع برقرار می‌شود و تحولی بزرگ در زمینه ترانزیت و تبادل کالا و مسافر رخ خواهد داد.

صدور مجوز انعقاد قرارداد مشارکت برای اجرای پروژه راه آهن شلمچه–بصره‌

یکم خردادماه ۹۸ بود که ‌هیئت وزیران به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی تصویب کرد که شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی مجاز است به منظور تأمین مالی پروژه راه‌آهن شلمچه- بصره به طول تقریبی (۳۵) کیلومتر و پل بزرگ در مسیر آن با برآورد تقریبی ۶ هزار میلیارد ریال تا مرحله بهره‌برداری نسبت به انعقاد قرارداد به صورت (BLT) شامل طراحی و احداث پل و مسیر راه‌آهن (شامل زیرسازی و روسازی) و راه‌اندازی تا تحویل آن با شرکت پروژه احداث راه‌آهن و پل شلمچه - بصره به سهامداری بنیاد مستضعفان با رعایت قوانین و مقررات مربوط اقدام نماید.

‌براساس این تصویب نامه،  تأمین ۶۰ درصد منابع مالی مورد نیاز برای ایجاد پروژه و تأسیسات جانبی مربوط تا تحویل دایم، راه‌اندازی و تسویه حساب کامل هزینه‌ها برعهده شرکت طرف قرارداد و تأمین ۴۰ درصد دیگر منابع مالی موردنیاز از محل ردیف اعتباری  برعهده شرکت (شرکت ساخت) است که به تناسب پیشرفت پروژه و براساس قرارداد به شرکت طرف قرارداد پرداخت می‌شود.

همچنین طرف عراقی متعهد به تأمین و آزادسازی اراضی مورد نیاز شامل اراضی مسیر و حریم ایستگاه‌ها و کارگاه‌ها و تأمین آب و برق کارگاه‌ها و همچنین تأمین ریل، تراورس و دوراهه (سوزن) مورد نیاز برای روسازی و تجهیزات علایم و ارتباطات این خط ریلی شده است.

دوره واگذاری معادل ۱۲۰ ماه مشتمل بر ۲۴ ماه دوره احداث و تکمیل تا مرحله تحویل برای بهره‌برداری و ۹۶ ماه دوره واگذاری منافع بهره‌برداری - دوره پرداخت اقساط اجاره (شامل اصل سرمایه و سود مصوب) به ‌شرکت طرف قرارداد‌ خواهد بود.

به گزارش فارس موضوع اتصال ریلی ایران به عراق و تکمیل راه آهن ایران-کربلا و عتبات عالیات از مواردی است که بر پیگیری آن توسط کاربران فارس در بخش «فارس من» تاکید شده است.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول