اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

روسای دانشگاه‌ها در عملیاتی کردن بیانیه گام دوم انقلاب پیشگام باشند

مسوول دفترنهاد رهبری دانشگاه پیام نوراستان آذربایجان‌شرقی گفت: لازمه تحقق بیانیه گام دوم درک اهمیت آن است که باید رؤسای دانشگاه‌ها متوجه اهمیت آن بشوند و جریان‌ساز بیانیه گام دوم انقلاب در جامعه باشند

روسای دانشگاه‌ها در عملیاتی کردن بیانیه گام دوم انقلاب پیشگام باشند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، بیانیه‌ «گام دوم انقلاب» تجدید مطلعی است خطاب به ملت ایران و به‌ویژه جوانان که به‌مثابه منشوری برای «دومین مرحله‌ خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی» خواهد بود و «فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی» را رقم خواهد زد. این گام دوم، انقلاب را «به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه) هست» نزدیک خواهد کرد. 

 با این حال با توجه به اهمیت مسئله «بیانیه گام دوم انقلاب» و ضرورت گفتمان‌سازی و اینکه دانشگاه‌ها برای تحقق این بیانیه چه نقش و رسالتی می‌توانند داشته باشند، گفت‌و گوی تفصیلی با حجت‌الاسلام  جلیل جلیلی مسوول دفتر نهاد رهبری دانشگاه پیام نور استان آذربایجان‌شرقی و تحلیلگر مسائل انقلاب اسلامی صورت گرفته است که از منظرتان می‌گذرد.
 

دانشگاه‌ها جریان‌ساز بیانیه گام دوم انقلاب در جامعه باشند

فارس: مقام معظم رهبری بهمن‌ ماه سال گذشته در بیانیه‌ای به عنوان «گام دوم انقلاب» خطاب به ملت ایران به تبیین دستاوردهای شگرف 40 سال گذشته پرداخته و توصیه‌هایی اساسی به‌ منظور «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» ارائه فرموده‌اند. در این راستا دانشگاهیان در تبیین بیانیه «گام دوم انقلاب» چه نقش اساسی می‌توانند، داشته باشند؟

با یک نگاه اجمالی می‌شود دریافت که خیلی از محورهای بیانیه گام دوم  ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم با مراکز علمی از جمله دانشگاه‌ها دارد، محورهایی مانند علم و پژوهش که اتفاقا به صورت ویژه با دانشگاه مرتبط است یا توجه به معنویت، اخلاق و سبک زندگی که باید دانشگاه‌ها در این خصوص جریان‌ساز این موارد در جامعه باشند همچنین اقتصاد دانش‌بنیان که لازمه جهش اقتصادی در دنیای امروزی حرکت در راستای اقتصاد دانش بنیان است که منادی آن قطعا باید دانشگاه‌ها باشد و نیز تحقق عدالت اجتماعی  و مبارزه با فساد با محوریت دانشجویان انقلابی در فضای جامعه  محقق خواهد شد، همه این‌ها زمینه‌ساز تقویت روحیه خودباوری خواهد بود که شاه بیت بیانیه گام دوم برای آماده کردن زیر ساخت‌ای تمدن نوین اسلامی است.
 

اقتصاد قوی نقطه قوت و عامل مهم سلطه‌ناپذیری و نفوذناپذیری کشور است

فارس: مقام معظم رهبری در پیام‌هایی بر ضرورت تفسیر و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب تأکید کردند و فرمودند بیانیه گام دوم انقلاب باید به گفتمان عمومی در دانشگاه ها تبدیل شود، برای تحقق این امر باید چه کرد؟

در تحقق گام دوم انقلاب، برنامه‌ریزی جهت استفاده از دانشجویان، اساتید و مدیران جوان و پرانگیزه، فراهم کردن فضای با نشاط فرهنگی و سیاسی در متن دانشگاه‌ها به منظور شتاب بیشتر در حوزه علم و دانش  و طراحی برنامه‌های بلند مدت و میان مدت برای اثرگذاری در حفظ روحیه معنوی و اخلاقی جامعه دانشگاهی به منظور تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص ضروری است.

با این وجود، از آنجایی که اقتصاد قوی نقطه قوت و عامل مهم سلطه‌ناپذیری و نفوذ ناپذیری کشور است. دانشگاه‌ها در این راستا نیز می‌توانند نشست‌های تخصصی در خصوص ارتباط بین اقتصاد و علم، هم‌اندیشی‌هایی با حضور متفکران این حوزه برگزار کنند.

برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی به منظور تبدیل گفتمان عدالت به خصوص در بین جوانان به مطالبه عمومی و سوق دادن آن به سطح جامعه، روشنگری در خصوص برکات استقلال و آزادی و عزت ملی همچنین برگزاری کارگاه‌های علمی و تخصصی به منظور ترویج سبک زندگی اسلامی و تشریح عواقب سبک زندگی غربی را می‌توان از دیگر وظایف دانشگاه‌ها بیان کرد.
 

جوانان چشم امید برای حرکت در مسیر تعالی و عبور از بحران‌ها و تهدیدها

فارس: در این بیانیه توجه زیادی نیز به جوان‌گرایی شده، در این راستا نقش دانشجویان را چگونه تحلیل می‌کنید؟

جنس دانشجو به صورت غالب جوان است و مخاطب عمده این بیانیه جوانان هستند و از این رو یک ارتباط وثیقی بین این بیانیه و دانشجویان وجود دارد و دانشجویان به‌عنوان قشر آینده‌ساز کشور و تأثیرگذار در جامعه باید نگاه راهبردی به این بیانیه داشته باشند و از دل این راهبرد برنامه‌هایی بیرون بیاورند و بدانند که این مسیر برای رسیدن به آرمان تمدن نوین اسلامی چگونه باید طی شود.

از این رو، چشم امید برای حرکت شتابان در مسیر تعالی و عبور از بحران‌ها و تهدیدها به جوانان است، مسوولان و دستگاه‌های مختلف نیز باید به این قشر توجه ویژه داشته باشند و همین‌طور در بیانیه «گام دوم انقلاب»، به موضوع علم، فناوری و سرعت رشد علمی تأکید شده است و این  دانشجویان  هستند که به عنوان نخبگان جوان  باید در این خصوص به تلاش علمی بیشتر از گذشته بپردازند تا به رشد بالای علمی در دنیا برسیم.
 

روسای دانشگاه‌ها در عملیاتی کردن بیانیه گام دوم انقلاب پیشگام باشند

فارس: در نهایت روسای دانشگاه ها برای تحقق«گام دوم انقلاب» در برنامه‌های خود چه رویکردی می‌توانند، داشته باشند؟

لازمه تحقق بیانیه گام دوم اولا درک اهمیت آن است که باید روسای دانشگاه‌ها متوجه اهمیت آن بشوند، در قدم بعدی لحاظ کردن محتوای بیانیه در تصمیم‌گیری‌ها دانشگاه است که در حوزه سیاست‌گذاری‌های می‌توان جز به جز اهداف و ایده‌های مقام معظم رهبری در بیانیه را در سطح اساتید و دانشجویان پیاده کرد که این  سیاست‌ها  می‌تواند در موضوعاتی چون، برگزاری جلسات هم‌اندیشی ویژه اساتید، طرح موضوعات شورای فرهنگی و هیات رئیسه با محوریت بیانیه گام دوم، برگزاری جلسات هم‌فکری و مشورتی با تشکل‌ها و فعالان فرهنگی، توسعه و ترویج نشست‌های علمی با موضوع انقلاب و گام دوم، برگزاری نمایشگاه‌ها و همایش‌ها با موضوع دستاوردهای گام اول و بایدهای گام دوم و ... باشد.
 

گفت‌وگو از موسی کاظم‌زاده

انتهای پیام/ 60023 /س/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول