اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

شناسایی بیش از ۳۵۰ گونه گیاه دارویی، خوراکی و صنعتی در استان ایلام/ خطر انقراض با برداشت بی‌رویه

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: بیش از ۳۵۰ گونه گیاه دارویی، خوراکی و صنعتی در استان ایلام شناسایی شده که حدود ۳۰۰ گونه از آنها با خواص دارویی شناخته شده است،

شناسایی بیش از ۳۵۰ گونه گیاه دارویی، خوراکی و صنعتی در استان ایلام/ خطر انقراض با برداشت بی‌رویه

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، وقتی برگ‌های کتب شعر و ادبیات کردی را ورق می‌زنیم، ابیات و جملات متعددی را می‌یابیم که پیرامون یک محور مشترک در چرخشند و آن سرسبزی و ترنم بهار رنگارنگ در استان ایلام است.

 استانی که کوه‌هایش ردای مخمل گونه‌ای از گیاهان خوش عطر زمرد رنگ را در فصل بهار بر تن کرده است. استان ایلام با آب و هوای متنوع و کوه‌های سر به فلک کشیده، زیستگاه خوبی برای رویش گیاهان بهاری است. بیشتر گیاهان بهاری می‌توانند در درمان بیماری، کاهش کلسترول و اسید اوریک مفید باشند.

رونق گیاهان دارویی در ایلام

 حجت الله فتحی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام گفت: بیش از ۳۵۰ گونه گیاه دارویی، خوراکی و صنعتی در استان ایلام شناسایی شده است، که حدود ۳۰۰ گونه از آنها خواص دارویی شناخته شده است، مانند مرزه کوهی (ازبوئه )، تشنه داری، گل گاو زبان، شیرین بیان، سقز، هفت تخمه، په گل، خارشتر، پونه، مورد، کاسنی، مریم گلی، شکرتیغال، خرفه(دنان تیژ کره ک)، خار مریم(چم بازه)، بومادران، زعفران کوهی، (کل مس)، اسفند، ختمی(گل هیرو)، کلکام(کبر‌)، بابونه، خار مقدس، آنغوزه، خردل، گزنه، شیر سگ(فرفیون)، بارهنگ، لاله واژگون و...  که در استان ایلام وجود دارند.

وی افزود: گونه‌های خوراکی شاخص تره کوهی (پیاز سرگرد)‌، پیچک(انشک)، والک(بوره وله)‌، چویل(چویر)، کنگر، انواع قارچ، دنبلان(ترافل‌)، پنیرک (تولیه)، سنگ، پاغازه، آوندول، پیاز کوهی، سیرکوهی، خرفه، تمشک درختی هستند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام در ادامه با معرفی گونه‌های دیگر همانند آویشن، مرزه خوزستانی، مرزه لرستانی، تره کوهی، پیچک، تشنه داری، چویل، لاله واژگون، شیرین بیان، سقز و کتیرا گفت: از ۳۵۰ گونه گیاهان دارویی، صنعتی و خوراکی حدود ۳۰۰ گونه دارویی و ۳۰ گونه خوراکی در استان ایلام شناسایی شده است.

نحوه فروش گیاهان دارویی و خوراکی چگونه است؟

فتحی اظهار کرد: گیاهان خوراکی تنها در فصل بهار به فروش می‌رسند اما گیاهان دارویی و صنعتی باتوجه به اینکه به صورت خشک به فروش می‌رسند در تمام فصول سال در بازار یافت می‌شوند.

وی افزود: به طور کلی؛ بیش از ۲۳۰۰ گونه دارویی، خوراکی و صنعتی در ایران شناسایی شده است که از این تعداد ۴۵۰ گونه در عطاری‌های ایران به فروش می‌رسد.

کشاورزی یکی از فروشنده‌های گیاهان (خوراکی و دارویی) در ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت: گل‌ها و گیاهان خوراکی و دارویی در طبیعت علاوه بر بهره خوراکی و دارویی، می‌تواند هم منبع درآمد مناسبی برای فروشنده‌ها باشد و هم موجب زیبایی و سرسبزی طبیعت و آرامش مردم ساکن در استان باشد.

به گفته کشاورزی، قیمت کنگر در بازار ایلام کیلویی ۱۰۰۰۰ تومان، تره ۲۰۰۰۰ تومان، انشک ۱۲۰۰۰ تومان، دنبلان ۸۰۰۰۰ تومان و والک ۴۰۰۰۰ تومان به به فروش می‌رسد.

برداشت بی رویه گیاهان دارویی و خوراکی

برداشت بی‌رویه گیاهان دارویی و خوراکی توسط افراد بومی و غیربومی استان‌های همجوار موجب به خطر انقراض اکثر این گونه‌ها شده است.

حجت الله فتحی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان ایلام در این راستا عنوان کرد: با افرادی که بیش از حد، گیاهان خوراکی و دارویی را برداشت کنند و موجب نابودی گیاهان و طبیعت می‌شوند همچنین اقدام به خرید و فروش غیر قانونی آنها می‌کنند بر خورد می‌شود.

انتهای پیام/970826/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول