اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

افزایش 4500 میلیارد تومانی ارزش بازار بورس تهران با عر ضه اولیه جم‌پیلن

مدیر عامل بورس اوراق بهادار تهران گفت: با عرضه اولیه شرکت پلی پروپیلن جم در بورس تهران، ارزش روز بازار 4500 میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

افزایش 4500 میلیارد تومانی ارزش بازار بورس تهران با عر ضه اولیه جم‌پیلن

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امروز مراسم معارفه و عرضه اولیه شرکت پلی‌پروپیلن جم به عنوان 531 اُمین شرکت بورس با حضور مدیر عامل بورس اوراق بهادار تهران، مدیرعامل این شرکت،‌ مدیر مالی و معاون ناشران و امور اعضای بورس تهران در محل تالار حافظ برگزار شد.

شرکت پلی‌پروپیلن جم با ماهیت سهامی عام امروز 27 خرداد 98 به عنوان پانصد و سی‌ویکمین شرکت در بازار دوم بورس پذیرفته و عرضه شد. 

عرضه اولیه 200 میلیارد تومان از سهام شرکت پروپیلن جم در بورس تهران که در دیماه 97 در جلسه بورس پذیرفته شده بود، امروز دوشنبه 10 درصد سهام این شرکت  به قیمت پایه 2100 تا 2250 تومان پذیرش شده است. 200 میلیون سهم به روش بوک بیلدینگ عرضه می شود.

همچنین در این مراسم از یک محصول جدید به نام گرید تریلیمر با نام فنی جم‌پیلن RPX 120L آر‌پی‌اکس 120 ال‌ برای اولین‌بار در صنعت پتروشیمی کشور تولید و عرضه شد. 

علی صحرایی مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در مراسم عرضه اولیه پروپیلن جم گفت: با حضور این شرکت در بازار بورس تهران با  توجه به قیمت پایه سهام عرضه شده ارزش روز بازار حداقل 4500 میلیارد تومان تقویت می‌شود. 

وی گفت: طبق برنامه هر ماه حداقل یک عرضه اولیه شرکت‌ها در بورس خواهیم داشت و در صورت آماده بودن شرکت‌ها عرضه اولی‌ها انجام می‌شود. 

وی درمورد اینکه چرا عرضه اولیه پلی پروپیلن جم در فصل برگزاری مجامع انجام شده است، گفت: با توجه به اینکه این شرکت‌ها با یک شرکت مادر و بالاسری در ارتباط هستند خود سهامدار عمده علاقه دارد که عرضه اولیه شرکت‌های زیرمجموعه را همراه با توزیع سود نقدی بین سهامداران انجام دهند و این به نفع سهامدار است و ما نمی‌توانیم تقویم زمانی مجامع عمومی شرکت‌ها را تغییر دهیم. 

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران درمورد تقسیم سود سهام شرکت‌ها گفت: با توجه به مکانیزم‌های پرداخت الکترونیکی در صورتی که خود شرکت‌ها و ناشران بورسی تصویب کنند، می‌توانند با مراجعه به سامانه شرکت سمات سپرده‌گذاری مرکزی حساب‌های سهامداران خود را ارائه و پرداخت سود سهام آنها به صورت متمرکز و الکترونیک انجام شود. 

صحرایی گفت: نگاه سهامداران خرد به بازار بورس باید از کوتاه مدت هفته‌ای تغییر کند، به نگاه میان مدت باشد. 

در این مراسم همچنین مجید نوروزی معاون ناشران و امور اعضای بورس اوراق بهادار تهران گفت: شرکت‌هایی که وارد بورس می‌شوند، به نقدشوندگی و تامین مالی آنها کمک می‌کنند و شرکت‌های سهامی خاص با تبدیل شدن به شرکت‌های سهامی عام و ارائه شفاف صورت‌های مالی می‌توانند در بورس پذیرش شوند و اطلاعات مالی شرکت‌های پذیرش شده باید در سامانه جامع اطلاعات ناشران بورس کدال منتشر شود و امیدواریم ارائه اطلاعات شرکت‌ها در سامانه کدال بعد از تکمیل شدن اطلاعات و تایید از سوی بورس در اسرع زمان انجام شود تا سهام شرکت‌ها برای معامله بازگشایی شود. 

همچنین بهمن بهزادی مدیرعامل شرکت پلی پروپیلن جم در مراسم معرفی این شرکت برای عرضه اولیه گفت: سال گذشته بعد از 5 سال تعمیرات اساسی یا اورهال در این شرکت انجام شد و این شرکت تا امروز 60 هزار تن تولید پروپیلن داشته که البته سال گذشته یک اتفاقی مربوط به شکستگی خط لوله که از طرف پتروشیمی مبین به این شرکت بوده روی داد که برطرف شد و امسال کارکنان این شرکت میثاق‌نامه‌ای امضا کردن که تولید برنامه‌ای داشته باشند و امسال سال شکوفایی تولید پروپیلن باشد. 

بهزادی گفت: سال گذشته 2930 تن پروپیلن از پتروشیمی شازند دریافت کردیم و تبدیل به محصولات مختلف شد. 

این مدیر پتروشیمی درمورد اثرات تحریم بر تولید و صادرات پتروشیمی جم گفت: با توجه به تجربه 25 ساله که در صنعت پتروشیمی دارم معتقدم درست است که تحریم مشکلاتی ایجاد می‌کند، اما ا گر هماهنگی و همکاری در داخل داشته باشیم، تحریم به هیچ وجه نمی‌تواند مانع کار شود و خوش‌بین هستیم که امسال سال شکوفایی تولید باشد و در این شرکت 270 هزار تن تولید پلی‌پروپیلن داشته باشیم. 

وی گفت: صادرات این شرکت در سال 96 مقدار 47 هزار تن بود که این رقم در سال گذشته به 6 هزار تن کاهش یافت. این در شرایطی است که کشور ما سالانه 47 هزار تن واردات پلی‌پروپیلن دارد، در حالی که ما می‌توانیم این میزان را در داخل تامین و تولید کنیم. 

وی گفت: عمده محصولات ما در صنعت قطعه‌سازی مانند سپرسازی در شرکت قطعه‌سازی کروز انجام می‌شود. 

در این مراسم حمیدرضا رمضانی مدیر مالی شرکت پروپیلن جم گفت: صرفه و صلاح شرکت ر ا در نظر می‌گیریم و گرچه سال گذشته حتی مجبور شدیم ارز خود را به نرخ 4200 تومانی به شبکه بانکی هم فروختیم، اما امسال سعی می‌کنیم عمده تمرکز خود را بر روی فروش محصول در داخل کشور داشته باشیم و به خاطر همین است که صادرات ما از 47 هزار تن به 6 هزار تن در سال 97 رسید. 

وی گفت: شرکت پروپیلن جم بالاترین نرخ عرضه به بورس را داشته است، ما به تنهایی قادر به تامین 33 درصد تولید کل پلی پروپیلن کشور را داریم و محصول جدید آر‌پی‌اکس 120 ال‌ را داشتیم که رضایت و تاییدیه دریافت کرده است و سال گذشته 225 هزار تن تولید داشته‌ایم که 6 هزار تن از آن صادر شده است. 

وی افزود: سال گذشته 13 میلیون دلار صادرات پروپیلن داشتیم که 10 میلیون دلار آن را به سامانه ارز نیما ارائه و تزریق کردیم که حتی قسمتی از ارز صادراتی خود را به نرخ 4200 تومان هم فروختیم و بقیه را 3 میلیون دلار هم صرف واردات مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز شرکت از خارج از کشور کردیم. 

وی سهام این شرکت را شامل 49 درصد سهام پتروشیمی جم و 51 درصد شرکت پتروشیمی ایران عنوان کرد و گفت: صندوق بازنشستگی 17 درصد سهام،‌ داروسازی سبحان 20 درصد، آتی‌سازان دی و صندوق آینده‌سازان 10 درصد و شرکت پتروشیمی جم 67 درصد سهام این شرکت را برعهده دارد. 

رمضانی به بازار پروپیلن خاورمیانه اشاره کرد و گفت: در کشور آذربایجان 450 هزار تن پلی‌پیلن تولید می‌شود، همچنین کشور عمان،‌ پاکستان نیز از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان این محصول هستند و ما به دنبال صادرات پلی‌پروپلین به کشور افغانستان و عراق به میزان 110 هزار تن هستیم و کشور ترکیه 2 میلیون تن مصرف پلی‌پروپیلن دارد و ما سعی می‌کنیم به کشورهایی مانند آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان،‌ارمنستان،‌افغانستان و عراق صادرات داشته باشیم و با پاکستان هم مذاکره می‌کنیم که بخشی از بازار این کشور که در اختیار عربستان است را بدست بگیریم. 

وی گفت:  پلی‌پروپلین برای روکش پوشک بچه و مواد بیمارستانی به نام نوافته‌ها استفاده می‌شود که در این صنعت هزار نفت به صورت مستقیم مشغول کار هستند.

وی همچنین درمورد مساله آلایندگی گفت: ما با آلایندگی درگیر هستیم اما یک صنعت آلوده کننده محیط زیست به شمار نمی‌رویم و سازمان محیط زیست تاییدیه مربوطه را ارائه کرده و  امیدوارم امسال جایزه محیط زیست را هم دریافت کنیم و یک شرکت سبز بشمار می‌رویم و ما فلرهای آلاینده به هیچ وجه نداریم البته جایگاه شرکت در منطقه‌ای است که درگیر آلایندگی است. 

بهزادی نیز در مورد نقش تحریم‌ها گفت: عقیده دارم ضمن اینکه تحریم‌ها تاثیر داشته است، اما این گونه نبوده که دست‌های ما را ببندد که نتوانیم هیچ کاری انجام دهیم اگر بخواهیم در شرایط تحریم کار کنیم ممکن است مواد اولیه وارداتی قدری گران‌تر تهیه کنیم اما دست ما واقعا بسته نیست. 

وی گفت: در 6 ماه گذشته که تحریم هم وجود داشته به هیچ وجه مشکل نداشتیم البته خودمان کمتر مایل به صادرات محصول بودیم و بیشتر می‌خواهیم فروش ریالی و از طریق بورس کالا داشته باشیم. 

مدیر مالی پتروشیمی جم درمورد اینکه صادراتی بوده که پ ول آن دریافت نشده باشد، گفت: ما تا پول نگیریم محصول نمی‌دهیم و حتی برخی از قطعات کاتالیست که خریداری کردیم برای انتقال مالی آن مشکل خاصی نداشتیم و دیروز شنبه مبلغ سنگینی پول انتقال دادیم و اینها نشان می‌دهد که راه‌هایی برای انتقال مالی با وجود تحریم موجود است. 

رمضانی گفت: برای شرکت فروش ارزی و یا ریالی فرق ن می‌کند و این خطر قرمز ما است که قیمت صادراتی و وارداتی باید بررسی شود و قیمت محصولات را ما تعیین نمی‌کنیم بلکه شرکت ملی پتروشیمی براساس قیمت جهانی قیمت‌ها را مشخص می‌کند. 

وی گفت: عملکرد مالی این شرکت در دو ماه مناسب بوده و 35 تا 40 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل را پوشش داده‌ایم. 


انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول