اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

ایران مرکز حضور معرفت شنیداری و آیینی اقوام مختلف بوده است

حمیدرضا اردلان پژوهشگر موسیقی در مورد ضرورت برگزاری جشنواره موسیقی جوان می‌گوید: جوانان در این جشنواره می‌توانند با درک اهمیت میراث گذشته در مواجهه با موضوعات مدرن دانش و تجربه کسب کنند و فرهنگ گذشته را در صور معاصر تداوم بخشند.

ایران مرکز حضور معرفت شنیداری و آیینی اقوام مختلف بوده است

خبرگزاری فارس؛گروه موسیقی ـ علیرضا سپهوند: بی‌شک جشنواره ملی موسیقی جوان موفق‌ترین جشنواره در نوع خود در تاریخ موسیقی ایران زمین است. جشنواره‌ای کاملا تخصصی که سه حوزه موسیقی محلی مقامی، موسیقی ردیف‌ دستگاهی ایرانی و موسیقی کلاسیک غربی را در خود جای داده است. روند صحیح و تخصصی این رویداد که برآمده از سه عنصر اساسی «دبیر جشنواره» «شورای تخصصی» و «کادر هیات داوران» است این جشنواره را به برند و مرجعی قابل قبول برای هنرمندان و کارشناسان بدل کرده است.

نزدیکی برگزاری این رویداد بهانه‌اى شد تا از داوران حوزه‌های مختلف این رویداد چگونگی موفقیت جشنواره موسیقی جوان را جویا شویم.

حمیدرضا اردلان، آهنگساز، پژوهشگر موسیقی و استاد دانشگاه است که سال‌ها با آثار خود به موسیقی و فرهنگ و هنر این مرز و بوم خدمت کرده است. ما هم به بهانه جشنواره ملی موسیقی جوان مصاحبه‌ای کوتاه ولی خواندنی با او انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

 

فارس:در مورد اهمیت حضور هنرمندان جوان در جشنواره ملی موسیقی جوان در رده‌های سنی مختلف توضیح بفرمایید:

ایران مرکز حضور معرفت شنیداری و آیینی اقوام مختلف بوده است. در دوره جدید و با ظهور تکنولوژی نسبت مفاهیم آیینی و مهم‌تر از آن، حیات آیینی با جامعه به انزوا رفته است. جشنواره موسیقی جوان امکانی مهم برای یادآوری بخشی از فرهنگ و معرفت شنیداری عمیق و اصیل است و نیز در کنار آن توجه به گوش معاصر با انواع موسیقی‌های دیگر جزء اهداف این جشنواره است. جوانان در این جشنواره می‌توانند با درک اهمیت میراث گذشته در مواجهه با موضوعات مدرن دانش و تجربه کسب کنند و فرهنگ گذشته را در صور معاصر تداوم بخشند.

 

فارس: ضرورت برگزاری این جشنواره ملی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جشنواره موسیقی جوان یک امکان موثر در اهمیت دادن به فرهنگ گذشته، حال و آینده در حوزه معرفت شنیداری است. می‌دانیم در فرهنگ معاصر مغرب‌زمین، هویت دیداری جوامع بر هویت شنیداری تفوق دارد. این تفوق یکی از دلایل سلطه امور جزئی و پنهان‌گشتگی امر کلی است.

 

فارس: دلایل موفقیت جشنواره جوان با توجه به اهداف آن را در چه چیزی می‌بینید؟

جشنواره ملی موسیقی جوان به دور از دستورات سیاسی و اعمال نظر مسولان، برنامه‌ریزی و اداره می‌شود و دبیر آن یک استاد دانشگاه با تخصص کافی است. داوران و مشاوران هم کاملا متخصص و حرفه‌ای هستند.

از سوی دیگر، جشنواره با ترکیبی که عرض کردم چند دوره بطور مداوم برگزار شده است. پیرو این ویژگی‌ها، اهداف و ساختار آن، مورد باور شرکت‌کنندگان جوان و خانواده‌های آن‌ها قرار گرفته است.

مساله آخر این است که جمع طراحان، مشاوران، داوران و دبیر جشنواره بی چشم‌داشت این کار بزرگ را انجام می‌دهند از این رو برآیند آن به موفقیت رویدادی با نام جشنواره ملی موسیقی جوان ختم می‌شود.

انتهای پیام/
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول