اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

پیش‌بینی ۴۵۰ میلیارد تومان برای بیابان‌زدایی در استان‌های درگیر گرد‌وغبار

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها گفت: امسال ۱۰۰ میلیون یورو اعتبار برای بیابان‌زدایی، محیط زیست و حل مشکل برق در استان‌های درگیر با پدیده گرد و غبار از محل صندوق توسعه ملی پیش‌بینی شده است.

پیش‌بینی ۴۵۰ میلیارد تومان برای بیابان‌زدایی در استان‌های درگیر گرد‌وغبار

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور با اعلام این مطلب گفت: نزدیک به ۴۵۰ میلیارد تومان از اعتبار ۱۰۰ میلیون یورویی برای مقابله با بیابان‌زایی به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اختصاص خواهد یافت.

خسرو شهبازی افزود: با این میزان اعتبار قرار است در سطح ۳۵۴ هزار هکتار عملیات نهال کاری، مدیریت روان آب‌ها و مدیریت جنگل‌های دست کاشت انجام شود.

وی اظهار داشت: در حاشیه دریاچه ارومیه مبارزه با گرد و غبار در سطح ۴۴ هزار و ۹۰۰ هکتار برای سال جاری برنامه‌ریزی شده است.

شهبازی به تصویب اعتبار ۶۶۰ میلیارد تومانی از سوی مجلس از محل قانون بودجه سال جاری برای مالچ‌پاشی اشاره و تصریح کرد: برای سال ۹۸ عملیات مالچ نفتی مورد تأیید سازمان محیط زیست را در سطح ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار به منظور تثبیت شن‌های روان در ۹ استان برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: این استان‌ها شامل اصفهان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، ایلام، منطقه جنوب کرمان و هرمزگان هستند که جزو کانون‌های بحرانی محسوب می‌شوند.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: ۷۲ هزار هکتار از اراضی کشور که در مناطق فوق بحرانی و بحرانی هستند نیاز به مالچ پاشی به منظور تثبیت کانون های گرد و غبار دارند.

وی با بیان این که بخشی از اراضی کشور در معرض پدیده های بیابانزایی مانند شوری آب، شوری خاک، فرسایش بادی و آبی و تخریب فیزیکی و شیمیایی خاک هستند، اذعان داشت: برای جلوگیری از بیابانی شدن کشور تمام دستگاه‌های ذی‌ربط مانند وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، نیرو، نفت، سازمان های محیط زیست و برنامه و بودجه کشور باید با هم همکاری کنند.

شهبازی سطح بیابان های ایران را ۳۲.۵ میلیون هکتار عنوان و تصریح کرد: ۸۵ درصد از سطح ایران را مناطق خشک، نیمه‌خشک و فراخشک در برگرفته و کشور ما در کمربند خشک جهان واقع شده است.

وی ادامه داد: بر اساس طرح شناسایی کانون‌های بحرانی، ۲۰ میلیون هکتار اراضی کشور در ۲۲ استان، متأثر از فرسایش بادی قرار دارد.

شهبازی اظهار داشت: ۷.۷ میلیون هکتار اراضی کشور نیز به علل خسارت‌هایی که به منابع زیستی، اجتماعی و اقتصادی وارد شده جزو کانون‌های بحرانی هستند.

وی عوامل طبیعی مانند تبخیر و تعرق، کاهش بارندگی، تغییرات اقلیمی و خشکسالی های مستمر، طوفان‌های موسمی، فقر پوشش گیاهی و عوامل انسانی همچون تغییر کاربری اراضی جنگلی و مرتعی، بوته‌کنی، عدم تعادل دام در مرتع، برداشت غیر مجاز از آب سفره‌های زیر زمینی و برداشت غیراصولی از معادن را از دلایل بیابان‌زایی برشمرد.

معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اقدامات سال گذشته این سازمان برای مقابله با بیابان‌زایی گفت: در سال ۹۷ حدود ۱۵ هزار و ۹۳۴ هکتار عملیات نهال کاری، ۱۰ هزار و ۲۰۰ هکتار مالچ‌پاشی و ۹ هزار و ۹۰۰ هکتار مدیریت روان آب‌ها را انجام و بیش از ۳۵۴ هزار هکتار بادشکن زنده و غیرزنده احداث شد.

وی افزود: در سال گذشته همچنین در سطح ۱۸۷ هزار هکتار طرح مدیریت مشارکتی ترسیب کربن به اجرا در آمد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول