اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

افزایش اختلافات ریاض و ابوظبی در یمن؛ وزیر یمنی: باید به ائتلاف با امارات پایان دهیم

وزیر حمل و نقل دولت مستعفی یمن که مستقر در ریاض است، روابط این دولت با امارات را «مبهم» خواند و خواستار تصحیح روابط مذکور یا پایان آن شد.

افزایش اختلافات ریاض و ابوظبی در یمن؛ وزیر یمنی: باید به ائتلاف با امارات پایان دهیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به دنبال افزایش اختلافات میان ریاض و ابوظبی در امور یمن، یک وزیر دولت مستعفی که در ریاض مستقر است، خواستار پایان ائتلاف با امارات شد.

«هادی صالح الجبوانی» وزیر حمل و نقل دولت مستعفی یمن درباره سفر فرماندهان شورای انتقالی جنوب یمن (وابسته به امارات) به ابوظبی هشدار داد.

بر اساس گزارش وبگاه «المراسل نت»، هادی الجبوانی گفت: ما باید سفرهای فرماندهان شورای انتقالی به خارج را جدی بگیریم؛ آنها به ابوظبی مسافرت می‌کنند.

وی افزود؛ روابط با ابوظبی «مبهم» است و زمان آن است که دولت مستعفی روابط خود با ابوظبی را تصحیح کند یا ائتلاف با آن را بر هم بزند.

اخیرا اظهارات مقامات دولت مستعفی یمن به ریاست «عبد ربه منصور هادی» علیه امارات افزایش یافته است؛ در یک مورد «صالح سمیع» استاندار استان «المحویت» خواستار اخراج امارات از ائتلاف شد.

هفته جاری، یکی از فرماندهان گارد ریاست‌جمهوری دولت مستعفی یمن در فایل صوتی لو رفته‌ای فاش کرد، امارات در تلاش است با استفاده از جدایی‌طلبان در عدن بر برخی مقرهای دولتی و در نهایت بر کل این شهر ساحلی یمن مسلط شود.

«مهران قباطی» فرمانده تیپ زرهی چهارم گارد ریاست جمهوری دولت مستعفی یمن در فایل صوتی فاش شده می‌گوید؛ در پی بسیج نیروهای موسوم به شورای انتقالی جنوب یمن برای تسلط بر این شهر ساحلی، اوضاع در عدن بد است.

قباطی در ادامه اعلام کرد، شورای انتقالی از امارات در راستای تسلط بر عدن، سلاح و خودروهای نظامی دریافت کرده است.

شهر عدن در جنوبی‌ترین نقطه یمن قرار دارد و مدتهاست شاهد کشمکش میان شورای انتقالی جنوب یمن (تحت حمایت امارات) و نیروهای دولت مستعفی یمن (تحت حمایت عربستان) است.

«عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن که تحت حمایت عربستان سعودی و خودش نیز اکنون مقیم ریاض است، شهر عدن را پایتخت موقت و مقر دولت ادعایی خود اعلام کرده است. 

برخی منابع خبری گزارش کردند که در روزهای گذشته بار دیگر شرایط امنیتی در «عدن» در جنوب یمن، بحرانی شده و منابع خبری از احتمال کودتای نیروهای همسو با امارات علیه دولت مستعفی یمن سخن می‌گویند (جزئیات بیشتر).

اسفندماه گذشته (1397)  «احمد المیسری» وزیر کشور دولت مستعفی یمن به ریاست «عبدربه منصور هادی»، اعلام کرد، امارات در پشت پرده ترورها و بر هم زدن ثبات امنیتی در «عدن» و دیگر استان‌های جنوبی تحت کنترل دولت مستعفی قرار دارد.

 المیسری که در جلسه‌ای مشورتی با امامان جماعت و خطیبان شهر عدن و درباره خطرات امنیتی این شهر سخن می‌گفت، اتهامات غیرمستقیمی به شبه‌نظامیان مورد حمایت امارات مطرح کرد ، اما به صورت مستقیم نام نبرد. 

حملات ائتلاف سعودی و اماراتی به یمن وارد پنجمین سال خود شده و تا کنون بیش از 50 هزار کشته و زخمی بر جای گذاشته است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول