اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

تحلیل اقتصادی قوی برای اجرای زهکشی صورت گیرد

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک با ابراز نگرانی از اینکه چرا اجرای طرح زهکشی با توجه به سال‌های زیادی که از اجرای آن صحبت به میان است، به درستی به سرانجام نرسید گفت: باید تحلیل اقتصادی قوی برای اجرای این طرح داشته باشیم.

تحلیل اقتصادی قوی برای اجرای زهکشی صورت گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، زهکشی اراضی کشاورزی در جهت افزایش راندمان تولید، توسعه کشت‌های ثانویه و احیا اراضی موثر است که این امر نیازمند توجه جدی به بحث و اجرای زهکشی در اراضی  کشاورزی است.

ارتقاء ضریب کشت،کمیت و کیفیت تولید، رفع معضل آب‌ماندگی اراضی و کاهش خطر سیلاب و توسعه کشت‌های دوم و سوم در فصل سرد و پرباران از جمله اهداف اجرای طرح زهکشی در اراضی کشاورزی است.

به همین منظور شب گذشته نشست بررسی طرح زهکشی اراضی کشاورزی با حضور معاون وزیر در امور آب و خاک در جهاد کشاورزی مازندران برگزار شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک در این نشست اظهار کرد: برای مطالعات زهکشی اراضی کشاورزی کارهای زیادی در مازندران انجام شد اما انسجامی برای این امر وجود ندارد.

علی‌مراد اکبری افزود: مساحت استان مازندران و گیلان از کشور هلند بیشتر و میزان بارندگی هم بیشتر است، به گونه‌ای که  ۸۰ میلیارد یورو صادرات داشته است که این موضوع نشان می دهد از توان خود بهینه استفاده نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه کشور هلند از زنجیره تولید و صادرات قوی برخوردار است، گفت:  سه استان شمالی با توجه به  پوشش سبزینگی که دارد اما از منابعی که دارند نتوانستند به ثروت برسند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک با ابراز نگرانی از اینکه چرا اجرای طرح  زهکشی با توجه به سال‌های زیادی که از اجرای آن صحبت به میان است، به درستی به سرانجام نرسید، گفت: باید تحلیل اقتصادی قوی برای اجرای این طرح داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در این زمینه گفت: مطالعات طرح زهکشی در مازندران از ۹ سال گذشته آغاز شد و تاکنون کار مطالعه ۱۵۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان انجام شده است.

عزیزاله شهیدی‌فر ادامه داد: ماندابی شدن اراضی کشاورزی سبب ایجاد استرس به شالیزارها می‌شود که با اجرای زهکشی این مشکل برطرف می‌شود.

وی مازندران را یک استان چهار فصل دانست که تفاوتی با سایر استان دارد، گفت: یکی از مزایای مازندران این است در همه فصول آن محصول کشاورزی کشت می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه ۱.۳ اراضی کشاورزی کشور را در اختیار داریم، افزود: ۲.۵ درصد اراضی کشاورزی کشور در مازندران قرار دارد که سالانه بیش از 7 میلیون تن محصول تولید می‌شود که ارزش اقتصادی آن ۱۰ درصد محصولات کشاورزی کشور است.

شهیدی‌فر اظهار کرد: اگر ۱۰۰ اراضی کشاورزی را به زیرکشت ببریم ضریب کشت از ۱.۴ درصد به ۲ درصد خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد:کشت اصلی و دوم محصولات کشاورزی ناچیز است در حالی‌که توان استان برای کشت قابلیت افزایش دارد چراکه با اجرای زهکش می‌توان کشت شالی و تامین دانه‌های روغنی به دوبرابر می‌رسد.

انتهای پیام/۸۶۰۳۵/ج/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول