اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

کارشناس عراقی: سفیر آمریکا در بغداد از خطوط قرمز عبور کرده است

یک تحلیلگر مسائل سیاسی عراق تصریح کرد که سفیر جدید آمریکا در عراق، با تحرکات و نشستهایی که اخیرا در عراق انجام داده، از خط قرمزها عبور کرده است.

کارشناس عراقی: سفیر آمریکا در بغداد از خطوط قرمز عبور کرده است

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «حازم الباوی» تحلیلگر مسائل سیاسی عراق امروز چهارشنبه از اقدامات مشکوک «متیو تولر» سفیر جدید آمریکا در عراق انتقاد کرد.

الباوی به پایگاه خبری «المعلومه» گفت که تولر با تحرکات و نشستهایی که اخیرا در عراق انجام داده، از خط قرمزها عبور کرده است.

وی تصریح کرد که «عجیب است که سفیر یک کشور از خطوط قرمز عبور و به نحوی رفتار کند که با اصول متعارف دیپلماتیک [موجود] بین کشورها در تضاد است».

این کارشناس عراقی ادامه داد: «دیدار سفیر جدید آمریکا با شیوخ عشایر برخی از استانها به ویژه [استانهایی] که با خون مردم عراق آزاد شد، سؤالات زیادی را مطرح می‌کند؛ دیداری که به دور از چشم دولت [عراق] انجام شد».

الباوی خاطر نشان کرد که «دولت و کمیسیون روابط پارلمانی خارجی باید به همه هیئتهای دیپلماتیک خارجی در عراق باید ضوابط و چارچوب فعالیت دیپلماتیک را بفهمانند».

وی در پیامی اظهار داشت که این هیئتها نباید از این چارچوبها خارج شوند؛ «زیرا کشور تحمل هیچ طرح دیگری را که پشت پرده یا زیر میز طراحی شود، ندارد».

تولر پس از تصدی منصب سفیر آمریکا در عراق، در اولین اظهار نظر خود، ایران را به دخالت در امور عراق متهم و ادعا کرد که حضور ایران، تهدیدی برای عراق است.

تولر همجنین مدعی شد که «ما باید مطمئن شویم که عراق می‌تواند تهدید‌های داخلی و خارجی را دفع کند که شامل تهدید‌هایی از ایران، به حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور است».

در همین ارتباط، «حنین قدو» نماینده ائتلاف «الفتح» عراق، اخیرا ضمن هشدار درباره تلاش تجزیه‌طلبانه ایالات متحده آمریکا در غرب عراق، تأکید کرد که «به مسلح کردن عشایر در خارج از چارچوب حکومت و وارد کردن کشور به هرج و مرج سلاح، نیازی نداریم».

قدو تصریح کرد که برخی شخصیت‌های سیاسی عراق مکرر از ائتلاف بین‌المللی ضد داعش و آمریکا می‌خواهند که عشایر عراق را مجهز به سلاح کنند و هدف این افراد را تجزیه عراق عنوان کرد.

«علی الحسینی» از فرماندهان سازمان «الحشد الشعبی» (بسیج مردمی) عراق هشتم خرداد ماه جاری اعلام کرد که آمریکا قصد دارد شیوخ عشایری را به سلاح مجهز کند که با عناصر تروریستی داعش و القاعده همکاری داشته‌اند.

الحسینی گفت که بعید نیست آمریکا از این عشایر حمایت کند؛ زیرا این کشور، «برای بی‌ثبات کردن عراق دست به هر اقدامی می‌زند و طرحهای کثیف زیادی در عراق دارد».

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول