اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

صنعت تولید «روده»؛ از ارزآوری 100 میلیون دلاری تا صادرات غیرمجاز

رئیس سابق و عضو اتحادیه تولیدکنندگان روده استان تهران گفت: ۸۵ واحد تولیدی در حوزه صادرات روده در سطح کشور فعالیت می‌کردند که در حال حاضر به ۳۵ واحد رسیده است که سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار روده به اروپا صادر می‌شد، که سال گذشته به ۶۰ میلیون دلار هم نرسیده بود.

صنعت تولید «روده»؛ از ارزآوری 100 میلیون دلاری تا صادرات غیرمجاز

خبرگزاری فارس، ورامین، توحید عظیمی- شاید ارزآوری صنعت روده ایران که عمده کارگاه‌های تولیدی آن ر دشت ورامین است باورنکردنی به نظر برسد، اما امروز می‌توان این محصول را به خاطر کاربرد‌های فراوان در صنایع مختلف از صنایع پزشکی تا تولید مواد غذایی، راهی مناسب برای اشتغالزایی دانست و نام روده را در کنار پسته و زعفران در لیست صادرات غیر نفتی کشور دید. 

ارزآوری 100 میلیون دلاری صنعت روده دشت ورامین در سال 97 از صادرات این محصول به قلب اروپا بهانه‌ای شد تا به سراغ تولیدکنندگان این محصول در ورامین و قرچک برویم و مشکلات این‌ روزهای بر صنعت آن‌ها بپرسیم.

صادرات 100 درصدی روده

روده کالایی است که 100 درصد صادر می‌شود و مصرف داخلی ندارد، با توجه به ارزآوری و اشتغال‌زایی فوق‌العاده زیاد صادرات روده در کشور باید خاطرنشان کرد روده تنها کالا و محصولی است که صادرات آن دارای نقش و اثر ضد تورمی است به‌عبارت‌دیگر صادرات روده اثر مستقیمی بر قیمت گوشت دارد و سبب کاهش آن می‌شود.

حامد کسب‌وکار رئیس سابق و عضو اتحادیه تولیدکنندگان روده استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ورامین درباره وضعیت تولید و صادرات روده در سطح کشور و استان تهران، اظهار داشت: مشکل عمده تولیدکنندگان روده در ایران نبوده مواد اولیه به علت صادرات غیرمجاز به سایر کشورها مواجه هستند.

وی گفت: مشکل دیگر این واحدهای صنفی در صادرات، کمبود خودروهای یخچالی در کشور است، چراکه تولیدات این واحدهای تولیدی جهت انتقال به کشورهای اروپایی باید با خودروهای یخچالی انجام شود که با مشکلاتی مواجه است.

کاهش 60 درصدی تولیدی‌های «روده» در ایران/ اشتغال 3 هزار در صنعت «روده» 

عضو اتحادیه تولیدکنندگان روده استان تهران افزود: صادرکنندگان روده در بازگشت ارز فروش محصولاتشان پس از تحریم‌ها به مشکل برخوردند که به نرخ ارز نیمایی به دولت تحویل داده شود که از نظر اقتصادی به‌صرفه نیست.

وی تصریح کرد: در کشور ۸۵ واحد تولیدی در حوزه صادرات روده فعالیت می‌کردند که در حال حاضر این نفرات به ۳۵ واحد تولیدی رسیده است و به صورت مستقیم و غیره مستقیم ۸ هزار نفر در این صنف مشغول به کار بودند که این آمار به دو الی 3 هزار نفر رسیده است.

بیکاری 5 هزار نفر در صنعت روده در یک سال

کسب‌وکار بیان داشت: سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار روده به کشورهای اروپایی صادر می‌شود، ولی در سال گذشته به ۶۰ میلیون دلار هم نرسیده بود.

وی در پایان گفت: قاچاق دام و نوسانات قیمت دشمن اصلی تولیدکنندگان روده در کشور است.

حدود ۳۰ هزار هنگ بسته روده از ایران به کشورهای دیگر صادر می‌کند

محمد قندوار یکی از تولیدکنندگان روده در شهرستان قرچک که از سال 72 در این حوزه فعالیت می‌کند در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس از قرچک اظهار داشت: تولید روده از مشاغل پردرآمد است و این محصول به‌طور عمده به کشورهای اروپایی از قبیل آلمان، فرانسه و اتریش صادر می‌شود و ارزآوری زیادی برای کشور به همراه دارد.

وی گفت: هر تولیدی میانگین ماهانه حدود ۳۰ هزار هنگ(هر هنگ 90 متر است) بسته روده به کشورهای دیگر صادر می‌کند که این صادرات بر اساس درجه‌بندی قیمت‌های مختلف است.

هَنگ واحد شمارش روده است که هر یک هنگ را 90 متر روده تشکیل می‌دهد

قندوار در رابطه با فرآیند تولیدات این واحد تولیدی روده، تصریح کرد: روده‌هایی که از کشتارگاه جمع‌آوری می‌شود در واحدهای تولیدی تمیز شده و سپس به واحدهای تولیدی و فرآوری فروخته می‌شود.

این تولیدکننده روده تصریح کرد: در واحدهای تولیدی، روده‌ها به تفکیک کیفیت درجه‌بندی شده و پس از آغشته شدن به نمک، متر می‌شوند، تا آماده صادرات به آلمان، فرانسه و ایتالیا شوند.

کاربرد‌های روده؛ از صنعت پزشکی تا مواد غذایی

وی گفت: محصول صادرشده به کشورهای اروپایی در کارخانه‌های تولید سوسیس و کالباس تبدیل شده و یا در دیگر تولیدی‌ها استفاده می‌شوند.

این تولیدکننده بیان داشت: در ایران نیز روده‌ها کاربرد پزشکی دارد  و روده‌های درجه ۳ برای تولید دستکش‌های پزشکی و نخ پزشکی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

قندوار خاطرنشان کرد: در سطح کشور حدود ۳۰ کارخانه در این حوزه فعالیت دارند اما در حال حاضر قاچاق دام زنده در میزان فعالیت کارخانه‌ها تا حدودی زیادی تأثیر گذاشته است و قیمت‌ها حدود ۳ برابر شده است.

فرانسه، آلمان و ایتالیا بزرگترین خریداران روده دشت ورامین هستند

تولیدکننده روده در شهرستان قرچک ضمن بیان مشکلات این حوزه، افزود: قیمت فروش روده در کشورهای اروپایی تغییری نکرده است، چراکه این کشورها تورم ندارند اما قیمت خرید بسیار نوسان دارد و رو به افزایش است. 

وی در پایان گفت: مشکل اصلی و مهم ما نوسانات قیمت در کشور است،‌ در دهه قبل دولت به صادرکنندگان جوایزی اهدا می‌کرد و از لحاظ مالی آن‌ها را تا حدودی حمایت می‌کرد، اما در حال حاضر این امکان از صادرکننده سلب شده که درنتیجه قدرت خرید صادرکننده کاهش می‌یابد و منجر به کاهش صادرات می‌شود.

در گذشته واحدهایی در استان‌های آذربایجان و خراسان فعالیت داشتند اما به دلیل کمبود مواد اولیه بیشتر این واحدها تعطیل‌شده‌اند به‌استثنای چند واحد در ورامین و مشهد که همچنان فعال هستند.

در حال حاضر چند هزار نفر در کشور به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در این حرفه مشغول بکارند که از مهم‌ترین مشکلات صنعت روده ایران می‌توان به این موارد اشاره کرد : کمبود مواد اولیه، عدم اختصاص جایزه صادراتی و نرخ سود بالای تسهیلات بانکی برای تولید

با توجه به اینکه صنعت فراوری روده ایران توانایی و ظرفیت مناسبی در ایجاد اشتغال دارد و طبق آمار و اطلاعات به‌دست‌آمده از عملکرد کارگاه‌ها در اتحادیه صادرکنندگان روده ایران به‌طور متوسط برای فراوری هر 1000 رشته روده 35 نفر به‌صورت مستقیم مشغول بکار می‌شوند، پس این صنعت در صورت حمایت از سوی نهادها و دستگاه‌های ذی‌ربط می‌تواند در مناطق مختلف کشور اشتغال پایدار ایجاد کند.

به‌طوری‌که تولید روده با افزایش کشتار یا آزاد شدن واردات آن امکان‌پذیر باشد هر واحد تولیدی این امکان و توانایی را دارد که تا سه برابر ظرفیت فعلی تولید داشته باشد که مستلزم بکار گیری کارگر و نیروی کار بیشتر است و همین موضوع می‌تواند به‌راحتی شغل‌های پایدار در مناطق مستعد کشور ایجاد کند.

انتهای پیام/67037/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول