اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

رئیس ISC: ایران رتبه نخست مقالات پُر استناد را در جهان اسلام دارد

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC، گفت: ایران به لحاظ انتشار مقالات پُر استناد، در جایگاه نخست جهان اسلام قرارگرفته است.

رئیس ISC:  ایران رتبه نخست مقالات پُر استناد را در جهان اسلام دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، دکتر محمدجواد دهقانی شامگاه چهارشنبه و در حاشیه امضای تفاهم‌نامه همکاری علمی پژوهشی مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری با دانشگاه آزاد اسلامی در جمع خبرنگاران، رتبه ایران را در بحث مقالات پرمخاطب دنیا تشریح کرد.

وی با بیان اینکه سهم ایران در تولید مقالات پر استناد در دنیا ۲.۷ درصد، در جهان اسلام ۳۱.۶ درصد و در منطقه خاورمیانه ۳۲ درصد است، افزود: براین اساس رتبه ایران در انتشار مقالات داغ در دنیا به ۱۶ و در انتشار مقالات پراستناد به رتبه ۱۹ رسید.

این استاد دانشگاه شیراز، ارتقای رتبه ایران در مقالات پراستناد و داغ را نشان از طی مسیر صحیح توسط ایران در کیفی سازی آموزش عالی دانست و گفت: اطلاعات استخراج‌شده از پایگاه بین‌المللی کلاریویت آنالیتیکس نشان می‌دهد که میزان سهم تولید علم به اثر و مقالات پراستناد و داغ ایران در دنیا بیش از دو برابر سهم تولید علم این کشور است. 

 

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: سهم تولید علمی کشور در سال ۲۰۱۸ در دنیا، کشورهای اسلامی (۵۷ کشور) و خاورمیانه (۱۷ کشور) به ترتیب برابر با ۱.۸۵ درصد، ۲۱ و ۳۰ درصد است یعنی ۲۱ درصد کل مدارک ثبت‌شده کشورهای اسلامی و ۳۰ درصد کل مدارک ثبت‌شده منطقه خاورمیانه توسط پژوهشگران جمهوری اسلامی ایران ثبت‌شده است. 

دهقانی افزود: از این نظر ایران در جایگاه ۱۶ دنیا و جایگاه اول جهان اسلام و منطقه خاورمیانه قرارگرفته است این در حالی است که سهم ایران در شاخص کیفی که یکی از مهم‌ترین آن‌ها استنادهای دریافتی توسط مقالات انتشاریافته است و وضعیت مناسب‌تری نسبت به شاخص کمی و تعداد مقالات دارد. 

وی ادامه داد: بر اساس داده‌های مؤسسه کلاریویت آنالیتیکس، جمهوری اسلامی ایران توانسته ازنظر میزان استنادات دریافتی در سال‌های اخیر به جایگاه اول در میان کشورهای اسلامی و منطقه و رتبه ۲۱ در بین کشورهای جهان دست پیدا کند. 

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: بررسی پایگاه Incite این مؤسسه حاکی از آن است که در بازه زمانی ۵ سال اخیر از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ جمهوری اسلامی ایران با ۹۹۴ هزار و ۸۷۸ استناد توانسته ازنظر رتبه پیش از کشورهای لهستان، روسیه، تایوان، سنگاپور اتریش، هنگ‌کنگ، فنلاند قرار گیرد. 

دهقانی افزود: همچنین سهم کشور در شاخص مقالات داغ و مقالات پر استناد روش مناسبی داشته است به‌طوری‌که در سال ۲۰۱۸ جمهوری اسلامی ایران ۴ درصد مقالات داغ دنیا و نیز ۳۸ درصد مقالات داغ جهان اسلام و ۳۷ درصد مقالات داغ منطقه خاورمیانه را داشته است. 

وی با بیان اینکه ازنظر کیفی در ۲ شاخص مقالات داغ و نیز مقالات پر استناد وضعیت ایران مناسب‌تر است یادآور شد: ۴ درصد مقالات داغ دنیا و نیز ۳۸ درصد مقالات داغ جهان اسلام و ۳۷ درصد مقالات داغ منطقه خاورمیانه توسط پژوهشگران ایرانی تولید می‌شود. 

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: همچنین سهم ایران در تولید مقالات پر استناد در دنیا ۲.۷ درصد جهان اسلام ۳۱.۶ درصد و منطقه خاورمیانه ۳۲ درصد است که این امر نشان می‌دهد که پژوهشگران جمهوری اسلامی ایران بخصوص در چند سال اخیر توجه ویژه‌ای به کیفیت مقالات و نتایج پژوهشی خود دارند. 

دهقانی افزود: ازنظر میزان انتشار مقالات و مدارک علمی دانشمندان ایرانی در مجلات باکیفیت چارک اول نیز بررسی داده‌های پایگاه INCITE در بازه زمانی ۵ سال اخیر از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ حاکی از آن است که پژوهشگران ایرانی با منتشر نمودن ۳۶ هزار و ۶۸۳ مقاله در مجلات مذکور به جایگاه ۲۹ دنیا دست پیداکرده و در میان کشورهای اسلامی در جایگاه دوم قرار دارد. 

وی ادامه داد: بررسی اعداد و ارقام در خصوص انتشار مقاله در مجلات چارک اول نشان می‌دهد درحالی‌که کشور جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۳ با ۶۹۱۵ مدرک دارای رتبه ۳۲ بوده است اما در سال ۲۰۱۷ با ۱۱ هزار و ۴۶۷ مقاله منتشرشده در مجلات Q ۱ جایگاه ۲۵ را در جهان کسب کرده است. 

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: از این نظر شاخص دیگری که می‌توانند مدنظر قرار گیرد تعداد مدارک منتشرشده ایرانی در مجلات دارای ضریب تأثیر (JIF) بین‌المللی است در این راستا پژوهشگران ایرانی با انتشار یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار و ۱۳۴ مدرک در ۵ سال اخیر رتبه ۱۹ در جهان و رتبه دوم در بین کشورهای اسلامی را کسب کرده‌اند.

دهقانی افزود: در همین بازه در زمینه‌های همکاری‌های علمی بین‌المللی کشور جمهوری اسلامی ایران با ۴۷ هزار و ۷۸۶ مورد همکاری بین‌المللی جایگاه ۳۳ را بین تمامی کشورهای جهان کسب کرده و در میان کشورهای اسلامی جایگاه دوم را کسب کرده است. 

انتهای پیام/76018/الف

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول