اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

«صحت و دقت» را فدای «سرعت» در اطلاع‌رسانی از حادثه‌ها نکنیم

به بهانه انتشار خبر نادرست آزار و اذیت دختر جوان توسط ۳ مرد بر روی پل عابر پیاده در میدان آزادگان بجنورد آنچه در مسیر رسانه‌ای این اتفاق رویداد را بازخوانی می‌کنیم.

«صحت و دقت» را فدای «سرعت» در اطلاع‌رسانی از حادثه‌ها نکنیم

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد ساعت ۱۰:۳۶ شب را نشان می‌داد. به ناگاه خبرگزاری صداوسیمایی که به تلگرام بازگشته با شور و حرارت خاصی این خبر را بارگذاری می‌کند؛

« به گزارش خبرگزاری صداوسیما یک دختر جوان بجنوردی که قصد عبور از پل عابر پیاده محدوده میدان آزادگان (ابتدای خیابان صداوسیما) را داشت مورد آزار و اذیت ۳ مرد قرار گرفت و برای نجات، خودش را از پل به پایین پرتاب کرد. منابع محلی گفتند این دختر ۲۱ تا ۲۵ ساله به کما رفته و توسط نیروهای امدادی به بیمارستان منتقل‌شده است. در مورد روشنایی این پل بارها به شهرداری هشدار داده‌شده بود.»

 

خبر کوتاه است، اما تبادر هراس و عدم امنیت و البته انزجار از شرایط حاکم بر شهر اثری بسیار مخرب بر ذهن مخاطب می‌گذارد! منابع محلی که در خبر ذکرشده است، گویا نتیجه حضور تصادفی یکی از عاملین انتشار این خبر درصحنه وقوع حادثه است. لوگوی خبرگزاری باافتخار در عکس‌های منتشرشده درج می‌شود، تا افتخارش را رسانه دیگری برای خود مصادره نکند! مطابق دیگر اخبار جنایی که گویا برای رسانه‌های ارزش خبری بالایی دارد، کانال‌های محلی و خبرگزاری‌های معتبر خبر را ضریب می‌دهند!

 

ساعت ۱۰:۴۶ شب متن ابتدایی خبر، کپشن یک عکس نامفهوم از حواشی بعد از این اتفاق هولناک می‌شود!

ساعت ۱۰:۵۲ شب؛ درج عبارات فوری، تکمیلی و تصاویر اختصاصی صداوسیما از محل حادثه به مخاطب القای کار میدانی و حضور درصحنه را بدهد! دوباره بر روی کلمات آزار و اذیت تأکید می‌شود. گویا این‌بار خود خبرگزاری منبع است. فیلم کوتاهی ضمیمه خبر می‌شود.

 

«دختر بجنوردی که از طرف ۳ مرد روی پل عابر پیاده مورد آزار و اذیت قرارگرفته بود خودش را به پایین انداخت.
به گفته روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی این دختر به بیمارستان منتقل‌شده، هوشیار است و از چند ناحیه دچار شکستگی شده است.»

اما به ناگاه خبری متضاد با آنچه پیش از آن عامل حاضر درصحنه گزارش می‌داد، بر روی خروجی کانال قرار می‌گیرد. «به گفته فرمانده انتظامی شهرستان بجنورد پس از بازجویی‌های به‌عمل‌آمده از دختر بجنوردی که از پل عابر پیاده به پایین افتاده بود مشخص شد این دختر جوان قبلاً سابقه خودکشی داشته و تحت درمان بوده است. به گفته سرهنگ پاکدل هیچ موردی از آزار و اذیت به اثبات نرسیده است.»

 

برخی منابع آگاه در گفتگو با خبرنگار ما می‌گویند: نیروی انتظامی بلافاصله پس از انتشار گسترده این خبر درصحنه حاضر می‌شود. پس از بررسی میدانی مشخص می‌شود؛‌ خبری از تجاوز و تعرض نبوده است.

وای به‌روزی که بگندد نمک!

نکته جالب پرداخت بخش خبر سراسری ۲۰: ۳۰ شبکه دو به این موضوع در قسمت داغ‌های مجازی بود. این بخش، ضمن پاسخ‌گویی به شایعات فضای مجازی که درنتیجه انعکاس اخبار جعلی و معکوس از اوضاع حقیقی جامعه درصدد بر هم زدن امنیت روانی جامعه است، گویا بدون اطلاع از این‌که در حال ماست‌مالی رفتار ناشیانه همکاران استانی خود است، به شایعات خاتمه داد!

 

 

به لحاظ کار حرفه‌ای رسانه و خبر آیا نباید با عوامل انتشار این‌گونه اخبار جعلی و تائید نشده به جرم بر هم زدن نظم و امنیت آرامش روانی جامعه برخورد قاطعی صورت گیرد؟ پرسشی که بسیاری از فعالین رسانه‌ای استان آن را جز مصونیت‌های رسانه ملی می‌دانند! مصونیتی که در بسیاری از موارد با سهل‌انگاری و کار غیرحرفه‌ای و نگاه‌های شخصی عده‌ای هزینه‌های سنگینی را بر جامعه تحمیل می‌کند!

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول