اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

یک دل «سیر» گلایه!/ کشاورز می‌کارد دلال برداشت می‌کند

این روز‌ها روز‌های پرکار برای کشاورزان خراسان‌جنوبی است، روز‌هایی که باید حاصل دسترنج خود را دریافت کنند اما دریغ که حاصل دسترنج آن‌ها نه‌تنها خستگی را از جانشان به در نمی‌کند بلکه در جیب سود جویان و دلالان جا خوش می‌کند.

یک دل «سیر» گلایه!/ کشاورز می‌کارد دلال برداشت می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، دل زمین خشک و تفتیده شکافته می‌شود، خوشه‌هایی مرواریدگونه بیرون می‌غلطد و رایحه تندِ مشام‌آزارش بر سراسر مزرعه پاشیده می‌شود، هُرم گرمای خردادماه هم مانع بیل‌زدن‌های پیاپی کارگران و شکافتن مزرعه نمی‌شود و در پی آن‌ها نوجوانانی با فراغت از مدرسه اینجا درس نان‌آوری حلال می‌آموزند.

این روز‌ها روز‌های پرکار برای کشاورزان خراسان‌جنوبی است، روز‌هایی که باید حاصل دسترنج خود را دریافت کنند اما دریغ که حاصل دسترنج آن‌ها نه‌تنها خستگی را از جانشان به در نمی‌کند بلکه در جیب سود جویان و دلالان جا خوش می‌کند.

سایه سنگین دلالان بر محصولات کشاورزی به‌ خصوص سیر در خراسان‌جنوبی هر روز بیش از گذشته می‌شود، با اینکه مقابله با دلالان و حذف واسطه‌ها از شعارهای تمام دولت‌ها و مدیران بوده اما در عمل هر روز شاهد رشد قارچ‌گونه دلالان در عرصه کشاورزی هستیم که متأسفانه زمینه را برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی مختل می‌کند و هنوز اقدام جدی برای مقابله با این پدیده اتخاذ نشده است.

نبود بازار و زیان کشاورز

یکی از کشاورزانی که امسال اقدام به کاشت سیر کرده در این خصوص می‌گوید: اغلب کشاورزان شهرستان پیازچه‌های سیر را برای کاشت به قیمت بسیار بالایی خریداری کردند به امید اینکه در برداشت محصول خود به یک سود حداقلی برسند اما متأسفانه این امر محقق نشد.

وی با بیان اینکه متأسفانه بازار مطمئنی برای خرید محصول کشاورزان در استان و شهرستان وجود ندارد، عنوان می‌کند: عمده کسانی هم که حاضر به خرید این محصول در منطقه هستند رقمی را پیشنهاد می‌دهند که برای کشاورز ضرر سنگینی به همراه دارد.

این کشاورز طبسی با اشاره اینکه به دلیل کاهش قیمت خرید دیگر رغبتی برای کاشت سیر ندارم، می‌افزاید: قیمت ماشین‌آلات، ادوات، کود و سموم کشاورزی افزایش زیادی داشته و این در صورتی است که در مرحله برداشت به دلیل نبود بازاریابی برای صادرات و خرید تضمینی، این محصول افت قیمت پیدا می‌کند.

دل سیرکاران مثل سیر و سرکه می‌جوشد!

کیانی از نبود دلخوشی سیرکاران در فصل برداشت محصول خبر می‌دهد و می‌گوید: عدم اطمینان از وضعیت بازار مهم‌ترین مشکلی است که ما را تهدید و همین امر موجب شده دیگر به سمت کشت سیر روی نیاوریم خلاصه بگویم؛ دل سیرکاران مثل سیر و سرکه مدام می‌جوشد!

یکی دیگر از کشاورزان عشق‌آباد از ورود دلالان به عرصه خرید گلایه‌مند است و می‌گوید: دلال سیر را به قیمت پایین از کشاورز خریداری و سپس آن را انبار می‌کند و در شرایط مناسب همین سیر را با قیمت بالا می‌فروشد.

این سیرکار می‌گوید: مسؤولان می‌توانند برای حمایت از کشاورزان منطقه تصمیمات مناسبی اتخاذ کنند تا هم دست دلالان قطع و هم تولیدکننده در این بین ضرر نبیند.

وی که حدود یک و نیم هکتار از مزرعه‌اش را به کشت سیر اختصاص داده، می‌افزاید: اینجا دلالان بر سر مزرعه سیر را به قیمت یک هزار و 500 تومان از ما خریداری کرده و همان سیر را با قیمت بالای پنج هزار تومان به فروش می‌رسانند و عملاً سود این محصول به جیب دلالان می‌رود نه کشاورز.

رحمانی اضافه می‌کند: هنگام برداشت سیر با دستگاه در هر هکتار زمین حدود ۱۰ کارگر مشغول به کار می‌شوند و در صورت برداشت سنتی این تعداد افزایش می‌یابد که متأسفانه کشاورزان با این قیمت‌ها ضرر و زیان هنگفتی می‌بینند.

خوشه‌های گلایه/ دسترنج کشاورزان در جیب دلالان

این سیرکار کمبود واحدهای فرآوری و صنایع تبدیلی سیر در شهرستان و استان را از مشکلات این عرصه می‌داند و می‌گوید: با بی‌آبی و خشکسالی و زحمت فراوان سیر تولید کردیم که متأسفانه عدم حمایت مسؤولان موجب شده محصولمان به فروش نرود و روی دستمان بماند!

یکی دیگر از کشاورزان خوسفی از اوضاع نامناسب خرید سیر در شهرستان گلایه کرد و افزود: مسؤولان باید چاره‌ای برای فروش سیرتولیدی سیرکارارن بیاندیشند اگر شرایط به همین روال پیش رود دیگر رغبتی برای کاشت این محصول در بین کشاورزان نخواهد بود.

وی با بیان اینکه اگر امسال مسؤولان در این مورد چاره‌اندیشی نکنند در سال‌های دیگر با این همه مشکلات دیگر سیر نمی‌کاریم، اضافه کرد: یا خرید تضمینی برای سیر بگذارند و یا اتحادیه سیر تشکیل دهند.

این کشاورز نبود خرید تضمینی، نبود کارخانه فرآوری، صنایع تبدیلی و تکمیلی را از اهم مشکلات این حوزه عنوان و می‌افزاید: عدم حمایت از چرخه تولید  و نبود بازار مناسب، هدررفت آب و از دست دادن سرمایه، کشاورزان را با مشکلات زیادی  مواجه کرده است.

وی تصریح می‌کند: به دلیل نبود بازار مناسب مجبور هستیم سیری که با هزاران زحمت تولید کرده‌ایم را  کیلویی یک هزار تومان به دلالان بفروشیم که این امر سودی برای ما کشاورزان نداشته و فروشندگان در بازار سیر را حداقل کیلویی پنج تا هفت هزار تومان می‌فروشند.

برداشت 1500 تن سیر در دستگردان

مصطفی احمدی رئیس مرکز جهاد کشاورزی عشق‌آباد طبس تعداد بهره‌برداران سیر در این منطقه را 200 خانوار ذکر می‌کند و می‌گوید: امسال 130 هکتار از اراضی دستگردان طبس زیر کشت سیر است که پیش‌بینی می‌شود یک هزار و 500 تن سیر از این مزارع برداشت شود.

وی با بیان اینکه بیشترین سطح زیرکشت سیر استان به شهرستان طبس اختصاص دارد، افزود: شهرستان طبس با دارا بودن ۹۰ درصد سطح زیرکشت بیش‌ترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده است.

رئیس مرکز جهاد کشاورزی عشق‌آباد با اعلام اینکه این محصول در بخش‌های مرکزی، دیهوک و دستگردان کشت می‌شود، بیان داشت: دستگردان طبس بخش عمده سطح زیر کشت سیر در خراسان‌جنوبی را به خود اختصاص داده است.

محمدی مطرح کرد: سیر برداشت‌شده در این شهرستان به دیگر نقاط استان و استان‌های دیگر از جمله تهران، خراسان‌رضوی و سمنان ارسال می‌شود.

نقش تعاد‌ل‌بخشی سازمان تعاون

غلامرضا قربانی مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به نقش سازمان تعاون در راستای حمایت از کشاورزان، گفت: نقش ما نقش تعادل‌بخشی به بازار است و جایی که احساس کنیم کشاورز ضرر می‌کند خرید توافقی یا تضمینی را آغاز می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بر اساس سیاست‌های ابلاغی در راستای ایجاد تعادل در قیمت و بازار امن برای فروش محصولات ورود پیدا می‌کنیم، افزود: خرید تضمینی را براساس سیاست‌های ابلاغی وزارت جهاد اعلام و متولی خرید به شکل تضمینی می‌شویم.

خرید توافقی سیر آغاز شد

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان‌جنوبی با اشاره به گلایه کشاورزان در خصوص قیمت پایین سیر، مطرح کرد: سازمان تعاون جهت ایجاد تعادل در قیمت ورود پیدا کرده و خرید توافقی سیر را آغاز کرده است.

قربانی با اعلام اینکه هم‌اکنون تشکل‌های حوزه تعاون روستایی اقدام به خرید سیر از کشاورزان به صورت توافقی کرده‌اند، تبیین کرد: سیر خریداری شده از کشاورز درجه‌بندی است و براساس کیفیت خریداری می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه گرچه نمی‌توان قیمت ثابتی در این خصوص ارائه داد، اضافه کرد: قطعاً سیر خریداری شده توسط تشکل‌های سازمان تعاون از قیمتی که دلال می‌خرد، بالاتر است.

راه‌اندازی کارخانه پیشرفته توجیه اقتصادی ندارد

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان‌جنوبی با اشاره به نبود صنایع فرآوری و تکمیلی در استان، بیان داشت: در بحث سیر کارخانه فرآوری پیشرفته نداریم ولی کارخانه سبزی خشک‌کنی طبس تا حدودی بحث فرآوری (پودر سیر و بسته‌بندی) را انجام می‌دهد.

قربانی مطرح کرد: کارخانه پیشرفته بسته به نوع میزان و حجم تولید یک محصول است محصولی که حجم بالای تولید را به خود احتصاص دهد قطعاً نیاز مبرمی در بحث صنایع وابسته و تکمیلی احساس می‌شود.

وی با اعلام اینکه راه‌اندازی کارخانه پیشرفته فرآوری در استان توجیه اقتصادی ندارد، توضیح داد: حجم سیر تولید شده در استان زیاد نیست و فقط به‌میزان مصرفی بازار است لذا در مورد سیر با توجه به حجم تولید فکر احداث کارخانه پیشرفته فرآوری به صرفه نیست.

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان‌جنوبی اضافه کرد: با این وجود تشکل‌های سازمان تعاون این آمادگی را دارند در صورتی که منابع مالی در اختیارشان قرار گیرد در زمینه صنایع بسته‌بندی و تکمیلی و فرآوری محصولات مهم کشاورزی اقدامی را در جهت حمایت از کشاورزان انجام دهند.

پیش‌بینی برداشت 1300 تن سیر

مهدی عصمتی‌پور در گفت‌وگو با فارس سطح زیر کشت سیر در استان را 120 هکتار اعلام کرد و گفت: متوسط عمکرد تولید سیر خشک در هر هکتار 10 تن است و برخی  کشاورزان نیز بین 20 تا 30 تن برداشت می‌کنند.

وی با اعلام اینکه سال گذشته یک هزار و 110 تن سیر خشک از سطح مزارع استان برداشت شد، مطرح کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال یک هزار و 300 تن سیر از سطح مزارع استان برداشت شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به عملکرد خوب شهرستن طبس در بحث تولید سیر، تبیین کرد: امسال با توجه به شرایط خوب آب و هوایی عملکرد خوبی در بخش دستگردان داشته‌ایم.

عصمتی‌پور از آغاز خرید توافقی سیر در استان خبر داد و اعلام کرد: خرید توافقی سیر در استان آغاز و هر کیلو سیر با توجه به کیفیت از سه تا چهار هزار تومان از کشاورز خریداری و این خرید نیز تا هر زمانی که سیر موجود باشد ادامه دارد.

و اما...

اگر ساختاری علمی و منطبق با شرایط داخلی و منطقه‌ای وجهانی در بخش کشاورزی تدوین نشود، هرساله شاهد تکرار این اتفاقات خواهیم بود و آرام آرام انگیزه و توان کشت و رقابت کشاورزان خرد پایین آمده و نتیجه آن تخلیه روستاها و افزایش حاشیه‌نشینی و تمام معضلاتی خواهد شد که در کلانشهرها شاهد هستیم.

بنابراین باید برنامه‌ای باشد تا در چرخه تولید، کشاورز بیشترین سود را ببرد نه آنکه کمترین سود و چه بسا ضرر حاصل کار او باشد ودلالان محصولات کشاورزی هر روز قدرتمندتر شوند.

انتهای پیام/69039/ج/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول