اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

پیگیری مجدد سوژه فارس من از سوی یک تشکل دانشجویی

در پی پیگیری یک سوژه زیست محیطی در فارس من، یک تشکل دانشجویی نیز با برقراری تماس با خبرگزاری فارس خواستار ادامه این پیگیری شد.

پیگیری مجدد سوژه فارس من از سوی یک تشکل دانشجویی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، در پی پیگیری یک سوژه زیست محیطی در فارس من، یک تشکل دانشجویی نیز با برقراری تماس با خبرگزاری فارس خواستار ادامه این پیگیری شد.

مردم در این سوژه، بهره‌برداری از معدن گچ در منطقه دشت برم که در زیرمجموعه زیست کره و کنوانسیون رامسر قرار دارد را موجب آسیب‌دیدن جنگل و درختان منطقه عنوان کرده بودند. 

پاسخ مسوول

در پیگیری که خبرگزاری فارس از مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس داشت، بهره‌برداری و حفاظت 2 پیامد توام عنوان شد و سعید محمودی بهره‌برداران از معادن را موظف به رعایت قوانین زیست محیطی دانست. همچنین وی صدور مجوز برای بهره‌برداری از معدن گچ دشت برم در مجاورت روستا گاوکشک را از تهران عنوان کرد و اعلام کرد که بهره‌بردار معدن در این منطقه، پیش از این به علت تخلف برای بهره‌برداری از منطقه‌ای خارج از مجوز خود مورد پیگیری قانونی قرار گرفت و جریمه شد اما اکنون مجوز برای وی در همان منطقه از پیش تععین شده مجددا صادر شده است.

درخواست یک مجمع

نماینده مجمع دانشجویی آرمان دانشگاه شیراز مدتی پس از انتشار این گزارش ضمن برقراری تماس با خبرگزاری فارس از ارسال یک نامه (از طریق فکس) به اداره کل محیط زیست فارس با مضمون زیر خبر داد:

«مدیرکل محترم سازمان محیط زیست استان فارس

با سلام و احترام

پر واضح است که از ابتداییات وظایف سازمان متبوعه جنابعالی، مراقبت و پایش مستمر اراضی ملی به خصوص آن دسته از اراضی مهم از جنبه زیست محیطی و ممانعت از تخریب و آسیب دیدن آن‌ها در سطح استان می‌باشد. علیرغم این موضوع متاسفانه شاهد اتفاقاتی هستیم که به نظر می‌رسد در انجام وظایف یادشده اهتمام کافی به کار گرفته نشده است.

همانگونه که مستحضرید منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان مشمول بند الف. موافقت نامه سال ۵۴ بوده و فعالیت معدنی در آن منطقه ممنوع می‌باشد. همچنین ماده۲ ضوابط زیست محیطی فعالیت‌های معدنی، انجام فعالیت‌های معدنی در مناطق مشمول بند الف. را کماکان ممنوع دانسته است. با این وجود تنها یکی از نمونه‌های نگران کننده از این قرار است که با وجود ابطال مجوز کارخانه استخراج از معدن گچ در این منطقه در سال۱۳۹۳، متاسفانه در اسفند ۱۳۹۷ این مجوز برای همان بهره بردار و این بار در محلی با پوشش گیاهی متراکم‌تر مجددا صادر شده و متاسفانه فعالیت‌های مخرب و خسارات جدی و جبران ناپذیر به جنگل‌های بلوط این منطقه از سر گرفته شده است .سوال و ابهام اینجاست که چنین مجوزی‌هایی علیرغم ابطال در سال‌های گذشته چرا، چگونه و با چه توجیهی مجددا و در منطقه آسیب پذیرتر صادر شده است؟! آیا صادر شدن چنین مجوزی آن هم از جانب سازمانی که وظیفه حفاظت از محیط زیست را دارد در تعارض و تقابل با فلسفه وجودی این سازمان نیست؟! از این رو خواستاریم ضمن شفاف سازی پیرامون چگونگی صدور این مجوز، اهتمام کافی را به کار گرفته و هرچه سریعتر و در راستای اجرای قانون، دستور توقف این فعالیت مخرب را صادر، خسارت وارده جبران و این مجوز ابطال شود.»

به گزارش خبرگزاری فارس، گفتنی است، مجمع دانشجویی آرمان (عدالتخواه) دانشگاه شیراز در نامه‌ای که به مدیرکل سازمان محیط زیست استان ارسال کرده است، خواستار شفاف‌سازی پیرامون چگونگی صدور مجوز انجام فعالیت‌های معدنی در منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان شده است و درخواست ابطال این مجوز را دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول